بدون توافق با اسرائیل، هیچ پیمان دفاعی با عربستان وجود نخواهد داشت – کاخ سفید

امتناع غرب اورشلیم از بررسی موضوعیت فلسطین، مانعی بر سر راه طرح خاورمیانه ایالات متحده است.

ایالات متحده تا زمانی که عربستان اسرائیل را به رسمیت نشناسد، توافق دفاعی امضا نمی‌کند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، اعلام کرد که تا زمانی که عربستان سعودی دولت اسرائیل را به رسمیت نشناسد، ایالات متحده با این کشور توافق دفاعی امضا نخواهد کرد. با این حال، ریاض هرگونه به رسمیت شناختن را به تمایل اسرائیل به تلاش برای تأسیس رسمی یک کشور مستقل فلسطینی مشروط کرده است.
بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای در هفته گذشته، واشنگتن و ریاض در آستانه امضای یک پیمان امنیتی دوجانبه هستند، در حالی که پیشرفت در زمینه عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل همچنان متوقف مانده است. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که ایالات متحده در صورت تمایل عربستان به کاهش برخی از روابط اقتصادی با چین، با این کشور وارد یک پیمان رسمی خواهد شد و به برنامه هسته‌ای غیرنظامی آن کمک خواهد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در سخنرانی خود در رویدادی در موسسه فایننشال تایمز در لندن در روز شنبه تأکید کرد که بدون به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان سعودی، هیچ توافقی حاصل نخواهد شد.

او خطاب به حضار گفت: «چشم‌انداز جامع، یک تفاهم دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان سعودی است که با عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی و همچنین اقدامات معنادار برای مردم فلسطین همراه خواهد بود.» «همه اینها باید با هم اتفاق بیفتد … شما نمی‌توانید بخشی را از بقیه جدا کنید.»

تلاش برای میانجی‌گری در توافق عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل، یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده بود. «معاهدات ابراهیم» که در سال ۲۰۲۰ امضا شد، منجر به برقراری روابط دیپلماتیک و تجاری بین بحرین، مراکش، سودان و امارات متحده عربی با اسرائیل شد.

جو بایدن، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده، نیز از این توافق حمایت کرده است. با این حال، جنگ غزه که از اکتبر سال گذشته آغاز شده، مذاکرات در این زمینه را به حالت تعلیق درآورده است.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی در ماه فوریه اعلام کرد که این کشور تا زمانی که «یک کشور فلسطینی مستقل در مرزهای ۱۹۶۷ با شرق بیت المقدس به عنوان پایتخت» به رسمیت شناخته نشود، «هیچ رابطه رسمی با اسرائیل برقرار نخواهد کرد.» این بیانیه همچنین خواستار پایان تجاوز اسرائیل به غزه و عقب نشینی تمام نیروهای اشغالگر اسرائیلی از این منطقه شده است.

در مقابل، نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، که در بیت المقدس غربی مستقر است، متعهد شده است که جنگ در غزه را تا زمانی که اسرائیل به «پیروزی کامل» بر حماس دست یابد، ادامه دهد. نتانیاهو همچنین خواستار «کنترل امنیتی کامل اسرائیل بر کل سرزمین های غربی رود اردن» شده است که شامل کرانه باختری و غزه نیز می شود.

با وجود این اختلافات، وزیر امور خارجه عربستان، شاهزاده فیصل بن فرحان، هفته گذشته اعلام کرد که ریاض و واشنگتن «بسیار نزدیک» به توافق بر سر یک پیمان دفاعی هستند. با این حال، او تأکید کرد که «یک مسیر واقعی برای ایجاد یک کشور فلسطینی» نیز باید وجود داشته باشد که «قابل اعتماد و غیرقابل برگشت» باشد.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress