یک بازرس کیفیت که نقص‌هایی را در بوئینگ 737 MAX کشف کرده بود، پس از یک بیماری ناگهانی درگذشت.

جاشوا دین، کارمند سابق Spirit AeroSystems که درباره  سهل انگاری در تولید بوئینگ 737 MAX هشدار داده بود، بر اثر یک بیماری ناگهانی و شدید جان خود را از دست داد. مرگ دین در حالی رخ می‌دهد که در ماه مارس، جسد یکی دیگر از افشاگران بوئینگ در پارکینگ هتل پیدا شد که مقامات آن را به طور موقت «خودکشی» اعلام کرده‌اند.

هواپیمای 737 MAX با سلسله‌ای از حوادث روبرو بوده که دو مورد از آنها منجر به کشته شدن تعداد زیادی از افراد شده است. در اکتبر ۲۰۱۸، یکی از این هواپیماها در اندونزی سقوط کرد و جان تمام ۱۸۹ سرنشین آن را گرفت. پنج ماه بعد، یک بوئینگ 737 MAX دیگر – که توسط هواپیمایی اتیوپی اداره می‌شد – اندکی پس از برخاست سقوط کرد و تمام ۱۵۷ سرنشین و خدمه آن جان خود را از دست دادند. این دو تراژدی منجر به ممنوعیت پرواز ۲۰ ماهه این هواپیما شد.

در ژانویه، در یک بوئینگ 737 MAX-9 شرکت هواپیمایی آلاسکا، یکی از درب‌ها و بخشی از بدنه هواپیما اندکی پس از برخاست در هوا جدا شد. پس از آن، بازرسان اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) در بوئینگ و یکی از تامین کنندگان اصلی آن، Spirit AeroSystems، «نقض در کنترل فرآیندهای تولید، جابجایی و ذخیره سازی قطعات و کنترل محصول در بوئینگ» را کشف کردند.

اعضای خانواده دین اعلام کردند که این بازرس سابق کیفیت Spirit AeroSystems صبح روز سه‌شنبه جان خود را از دست داده است. اعضای خانواده او گفتند که او بیش از دو هفته پیش به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان منتقل شده بود. دین تحت لوله گذاری تنفسی قرار گرفت، او با وجود جوانی و قدرت بدنی خوب به طور غیر منتظره‌ای به ذات الریه مبتلا شد و به عفونت استافیلوکوک مقاوم به آنتی بیوتیک مبتلا شد.
جاشوا دین، که در سن ۴۵ سالگی بر اثر بیماری ناگهانی درگذشت، ظاهراً از سلامتی کامل برخوردار بوده و سبک زندگی سالمی را دنبال می‌کرده است. او در زمان مرگ به دستگاه تنفس مصنوعی وصل بود.

در اکتبر ۲۰۲۲، دین مدعی شده بود که در حین کار در Spirit AeroSystems، نقص تولیدی جدی را در یک جزء کلیدی که به حفظ فشار هوا در بوئینگ 737 MAX کمک می‌کند، کشف کرده است. او ادعا کرد که علیرغم هشدارهای او، مدیریت این موضوع را نادیده گرفته است. به دنبال این اتفاق، دین با طرح شکایتی به اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA)، «سوء رفتارهای جدی و فاحش مدیریت کیفیت در خط تولید ۷۳۷» را افشا کرد.

در آوریل ۲۰۲۳، Spirit AeroSystems دین را به دلیل ادعای غفلت از یک نقص بزرگ دیگر، اخراج کرد. در واکنش به این اقدام، دین با طرح شکایتی به وزارت کار، اخراج خود را به عنوان تلافی افشاگری‌هایش عنوان کرد.

مرگ دین در حالی رخ می‌دهد که چند ماه قبل، در مارس ۲۰۲۴ جسد جان برنت، مدیر سابق کیفیت بوئینگ که به دلیل ابراز نگرانی‌هایش در مورد استانداردهای تولید این شرکت شناخته شده بود، با شلیک گلوله پیدا شد. برنت قرار بود چند روز بعد در یک پرونده افشاگری علیه غول هوافضا و دفاعی شهادت دهد.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

Designed with WordPress