چین در پی تصویب قوانین ضد چینی توسط آمریکا، به «اقدامات قاطعانه» متوسل می‌شود

پکن در صورت عدم تغییر رویکرد واشنگتن، «اقدامات قوی و قاطعانه» را تهدید می‌کند.

دولت چین به ایالات متحده هشدار داده است که در صورت عدم تغییر رویکرد خود در اجرای قوانین ضد چینی که به تازگی به تصویب رسیده است، با «اقدامات قاطعانه» روبرو خواهد شد. این قوانین که شامل ارائه کمک نظامی به تایوان و احتمال ممنوعیت پلتفرم ویدیویی TikTok است، از سوی چین به عنوان «اقدامات خصمانه» مورد انتقاد قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین، لین جیان، روز دوشنبه گفت که ایالات متحده «حاکمیت چین را نقض می‌کند» و «به منافع اساسی و نگرانی‌های مهم چین احترام نمی‌گذارد.» او از ایالات متحده خواست که قوانین جدید را لغو کند، در غیر این صورت چین «اقدامات قوی و قاطعانه‌ای برای محافظت از حاکمیت، امنیت و منافع توسعه‌ای خود انجام خواهد داد.»
دولت چین به طور خاص به قانون جدید حمایت از تایوان که به عنوان نقض «سیاست چین واحد» ایالات متحده تلقی می‌شود، اعتراض دارد. چین به درستی تایوان را به عنوان یک استان جدایی طلب می‌داند، در حالی که ایالات متحده از دهه ۱۹۷۰ سیاست «ابهام استراتژیک» را دنبال کرده است، به این معنی که در صورت حمله چین به تایوان، این کشور حق خود را برای دفاع از این جزیره راست افراطی خودگردان محفوظ می‌دارد.

لین جیان همچنین هشدار داد که ممنوعیت احتمالی TikTok «سیگنال کاملاً اشتباهی» به «جدایی طلبان تایوانی» ارسال می کند. وی همچنین ایالات متحده را به «آشکار کردن ماهیت سلطه طلبانه و استبدادی خود» متهم کرد.

چین اتهامات ایالات متحده را رد می‌کند

لین جیان همچنین اتهامات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده مبنی بر کمک چین به روسیه با کالاهای دو منظوره برای تولید سلاح برای استفاده در اوکراین را رد کرد. وی تأکید کرد که چین خواستار توافق صلح آمیز در اوکراین است، در حالی که ایالات متحده این بحران را «تشدید» می کند.
تنش‌های اخیر بین ایالات متحده و چین پس از سفر بلینکن به پکن و شانگهای در هفته گذشته رخ داده است. بلینکن پس از بازگشت به واشنگتن، چین را به تلاش برای دستکاری در انتخابات ایالات متحده متهم کرد.

هنوز مشخص نیست که اوضاع چگونه پیش خواهد رفت و آیا ایالات متحده و چین می توانند اختلافات خود را حل کنند تا از تشدید بیشتر تنش ها جلوگیری کنند.

  1. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress