تور خاورمیانه: بلینکن معامله بین اسرائیل و سعودی ها و اتحاد دفاعی علیه ایران.

بلینکن: پیشرفت‌هایی در عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی وجود دارد

وزیر خارجه آمریکا از حماس خواست که پیشنهاد آتش‌بس اسرائیل را بپذیرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه وارد عربستان سعودی شد. این اولین مقصد از یک سفر منطقه‌ای گسترده بود که شامل بحث در مورد نحوه اداره غزه پس از جنگ بین حماس و اسرائیل می‌شود. انتظار می‌رود بلینکن همچنین کشورهای عربی را متقاعد کند تا به غرب در بازسازی غزه که توسط عملیات نظامی ارتش اسرائیل ویران شده است، کمک کنند.

بلینکن روز دوشنبه از حماس خواست که پیشنهاد اسرائیل برای آتش‌بس در جنگ غزه و آزادی اسرای اسرائیلی که توسط گروه شبه‌نظامی فلسطینی نگهداری می‌شوند را به سرعت بپذیرد.

در حال حاضر خطر تهاجم ارتش اسرائیل به رفح وجود دارد. بیش از یک میلیون آواره از غزه در رفح، جنوبی‌ترین شهر این منطقه محاصره شده، جمع شده‌اند و در آنجا از حملات هوایی اسرائیل پناه گرفته‌اند. اسرائیل مدعی است که آخرین جنگجویان حماس در آنجا پناه گرفته‌اند و به همین دلیل ارتش اسرائیل به زودی برای از بین بردن آنها عملیات نظامی را آغاز خواهد کرد.
حمله ایران به اسرائیل نشان‌دهنده «تهدید فوری و رو به رشد تهران» است، بلینکن در یک نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گفت. او از کشورهای خلیج فارس خواست تا دفاع خود را در برابر «تهدید» ایران بیشتر به هم پیوند دهند. رسانه‌ها گزارش دادند که ایالات متحده در هفته‌های آینده با شش کشور در مورد ادغام پدافند هوایی و موشکی خود و همچنین بهبود امنیت دریایی گفتگو خواهد کرد.

بلینکن با مقاماتی از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دیدار کرد و با او در مورد ضرورت فوری کاهش تنش در منطقه صحبت کرد. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای این موضوع را اعلام کرد.

بلینکن در ریاض گفت که ایالات متحده و عربستان سعودی در ماه‌های گذشته برای دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط بین این کشور و اسرائیل «به طور فشرده همکاری کرده‌اند». این هدف با جنگ غزه متوقف شد. «برای پیشبرد عادی‌سازی، دو چیز ضروری است: آرامش در غزه و یک مسیر قابل اعتماد برای ایجاد یک دولت فلسطینی.» وی در ریاض گفت. وزیر امور خارجه عربستان سعودی، شاهزاده فیصل بن فرحان بن عبد الله نیز روز دوشنبه گفت که توافق بین واشنگتن و ریاض برای عادی‌سازی «بسیار، بسیار نزدیک» است.
در ازای عادی‌سازی روابط، کشورهای عربی خواستار به رسمیت شناختن دولت فلسطین توسط اسرائیل هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بارها این موضوع را رد کرده است. بلینکن پس از ریاض به اردن و اسرائیل سفر خواهد کرد و تمرکز این سفر بر تلاش برای بهبود وضعیت انسانی در غزه خواهد بود.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress