ترجمه مجله هفته

روسیه در صورت استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در خاک لهستان، اقداماتی برای تضمین امنیت خود انجام می‌دهد

سخنگوی کرملین: اقدامات متقابلی در صورت استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در لهستان انجام می‌شود

دیمیتری پِسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه اعلام کرد که در صورت اجرای برنامه لهستان برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در خاک خود، روسیه اقداماتی برای تضمین امنیت خود انجام خواهد داد.

پِسکوف در واکنش به اظهارات اخیر آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان، مبنی بر آمادگی این کشور برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای، گفت: «مسلماً ارتش این موضوع را بررسی خواهد کرد و در صورت تحقق آن، به گمانم اقدامات لازم را برای تضمین امنیت خود انجام خواهد داد.»

دودا در مصاحبه‌ای با روزنامه «فاکت» گفته بود: «اگر متحدان ما در چارچوب توافق تقسیم سلاح‌های هسته‌ای، برای تقویت جناح شرقی ناتو، تصمیم به استقرار سلاح‌های هسته‌ای در خاک ما بگیرند، ما آماده این کار هستیم.» وی افزود که این موضوع «از مدتی قبل» بین لهستان و ایالات متحده در حال بحث بوده است. «من بارها این موضوع را مطرح کرده‌ام.»

برنامه «تقسیم سلاح‌های هسته‌ای» ناتو به ایالات متحده اجازه می‌دهد تا سلاح‌های هسته‌ای خود را در کشورهای عضو این پیمان مستقر کند. به عنوان مثال، ایالات متحده حدود ۱۰۰ کلاهک هسته‌ای با قدرت انفجاری ۰.۳ تا ۵۰ کیلوتن در کشورهای اروپایی و همچنین ترکیه مستقر کرده است.

تردید نخست وزیر لهستان درباره اظهارات دودا

به گزارش پایگاه خبری لهستانی «onet.pl»، دونالد تِوسک، نخست وزیر لهستان، از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور دودا مبنی بر آمادگی برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در خاک این کشور، ابراز تردید کرده است.

تِوسک در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «من باید نیت رئیس‌جمهور را به خوبی درک کنم.» وی در ادامه افزود: «من واقعاً می‌خواهم لهستان امن و مجهز به سلاح باشد، اما همچنین می‌خواهم همه ابتکارات توسط مسئولان به خوبی آماده شود تا همه ما باور داشته باشیم که این چیزی است که می‌خواهیم.»

پایگاه onet.pl این اظهارات را به این معنی تفسیر می‌کند که نخست وزیر لهستان از این موضوع که اظهارات دودا با اعضای دولت هماهنگ نشده بود، مطلع بوده است. تِوسک همچنین گفته بود که این ایده «بسیار بزرگ و بسیار جدی» است و «من باید تمام شرایطی را که منجر به این اظهارات از سوی رئیس‌جمهور شده است، بدانم.»

لاوروف: جهان در آستانه درگیری مستقیم هسته‌ای قرار دارد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در پیامی ویدئویی به شرکت‌کنندگان در کنفرانس مسکو درباره عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای که روز دوشنبه برگزار شد، تأکید کرد که وضعیت پیرامون امنیت بین‌المللی به طور بی‌سابقه‌ای وخیم شده است. وی از بحرانی در کنترل تسلیحات و خلع سلاح و همچنین وضعیتی بحرانی در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای سخن گفت.

لاوروف با هشدار نسبت به اینکه غرب در آستانه یک رویارویی نظامی مستقیم بین قدرت‌های اتمی قرار دارد، گفت: «ما در آستانه یک خط بسیار خطرناک هستیم. خطر یک رویارویی مستقیم بین قدرت‌های اتمی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.»

وی غرب را به دامن زدن به تنش‌ها در اوکراین و تلاش برای منزوی کردن روسیه متهم کرد و گفت: «ما شاهد تشدید بی‌سابقه تنش‌ها در روابط بین‌الملل هستیم. ایالات متحده و متحدانش به طور سیستماتیک خطوط قرمز را زیر پا می‌گذارند و به طور فزاینده‌ای به رویارویی مستقیم با روسیه نزدیک می‌شوند.»

لاوروف همچنین از فروپاشی توافق‌های کنترل تسلیحات کلیدی، از جمله پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد (INF) که در سال ۲۰۱۸ توسط ایالات متحده فسخ شد، انتقاد کرد. وی گفت: «ما شاهد فروپاشی کل معماری کنترل تسلیحات و ثبات راهبردی هستیم که طی دهه‌ها ایجاد شده بود.»

وزیر خارجه روسیه خواستار تجدید تعهد به عدم اشاعه هسته‌ای و گفتگوی سازنده بین قدرت‌های اتمی شد. وی گفت: «ما باید از پرتگاه عقب‌نشینی کنیم و به مسیر گفتگو و همکاری سازنده بازگردیم. صلح و ثبات در جهان به این امر بستگی دارد.»

Designed with WordPress