آیا ما شاهد تضعیف سیاست تجاوزکارانه آمریکا و اسرائیل هستیم؟

پل کریگ رابرتز

آکسیوس گزارش می‌دهد که جو بایدن به بنیامین نتانیاهو گفته است که از اقدامات تلافی‌جویانه علیه ایران حمایت نخواهد کرد.

طبق گزارش‌ها، واشنگتن از تشدید تنش بیشتر که می‌تواند «عواقب فاجعه‌باری» داشته باشد، نگران است.

سال‌هاست که اسرائیل واشنگتن را تحت فشار گذاشته است تا به ایران حمله کند، و نومحافظه‌کاران و کنگره نیز خواستار این کار شده‌اند. اگر این گزارش در آکسیوس درست باشد، نشان می‌دهد که قدرت نومحافظه‌کاران بر سیاست خاورمیانه ایالات متحده شکسته شده است. من نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم که کمی به این گزارش مشکوک باشم، زیرا عقلانیت بیشتری را به جو بایدن و رژیمش نسبت می‌دهد که تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد گزارش‌های متناقضی وجود دارد. به عنوان مثال: «آمریکا برای ‹دفاع از اسرائیل› نیرو اعزام می‌کند» و «جو بایدن به صراحت گفته است: ایالات متحده در کنار مردم اسرائیل ایستاده و از دفاع آنها در برابر این تهدید از سوی ایران حمایت می‌کند.»، سخنگوی شورای امنیت ملی کنیا.

همچنین گزارش‌های متفاوتی درباره موفقیت حمله ایران وجود دارد. همانطور که قبلاً نوشتم، حمله و خطرات مرتبط با آن می‌توانست با اعلام توافق دفاعی متقابل روسیه، چین و ایران خنثی شود، اما اراده سیاسی برای آن وجود نداشت.
همچنین می‌توانست از وقوع حمله جلوگیری شود اگر به سوریه اجازه داده می‌شد از سامانه‌های پدافند هوایی روسیه در سوریه برای جلوگیری از حمله اسرائیل به دمشق که منجر به واکنش تلافی‌جویانه ایران شد، استفاده کند.

اگر گزارش آکسیوس درست باشد، نتیجه معکوس آن این است که پوتین و شی را متقاعد می‌کند که واشنگتن بالاخره به سر عقل آمده است و آنها هوشیاری خود را از دست خواهند داد و به سمت توافقات فریبنده دیگری مانند توافق مینسک کشیده می‌شوند که منجر به بی‌اعتمادی بیشتر خواهد شد.

زمان زیادی طول کشید تا اسرائیلی صهیونیستی خود را بی‌اعتبار کند. این امر با سیاست اعلام‌شده اسرائیل مبنی بر نسل‌کشی فلسطینها اتفاق افتاد. از آنجایی که بمب‌ها، موشک‌ها و پول ما بود که اسرائیل از آن استفاده کرد، آمریکا نیز بی‌اعتبار شد.
کاهش خودخواسته اعتبار آمریکا و انزوای آن به عنوان حامی اقدام به نسل‌کشی اسرائیل علیه فلسطینها، توازن قدرت و نفوذ را در جهان تغییر داده است. از آنجایی که حوثی‌های فقیر به مصاف آمریکا و اسرائیل قدرتمند می‌روند و ایران بالاخره در برابر اسرائیل ایستادگی می‌کند، ممکن است از شدت تجاوز آمریکا و اسرائیل که به جنگ اتمی منجر می‌شود، کاسته شود. اخراج اخیر معاون وزیر امور خارجه ویکتوریا نولاند نشانه دیگری از این موضوع است.

هاآرتص، تنها روزنامه بی‌طرف اسرائیل، معتقد است که بنیامین نتانیاهو باید بپذیرد که واکنش ایران حمله‌ای محدود بود که در پاسخ به حمله اسرائیل که در آن مقامات ایران در دمشق کشته شدند، انجام شد و از اقدامات نظامی بیشتر خودداری کند. پایگاه‌های آمریکا در سراسر خاورمیانه و زرادخانه هسته‌ای اسرائیل در دیمونا اهداف آسانی برای یک حمله شدید ایران هستند. اگر اسرائیل به پیشروی خود ادامه دهد، جنگ بزرگی در خواهد گرفت.

شاید پوتین و شی در حال درک این موضوع هستند که می‌توانند با اعلام توافق دفاعی سه‌جانبه روسیه، چین و ایران خاورمیانه را تثبیت کنند. این فقدان قدرت متعادل‌کننده در خاورمیانه است که این منطقه را به بشکه باروت تبدیل کرده است.

Designed with WordPress