نوزادان بیمار، سود شیرین: نستله متهم به افزودن شکر به غذای کودک در کشورهای فقیر است

سازمانی این شرکت را به بازاریابی تهاجمی و به خطر انداختن سلامت متهم می‌کند

گزارش گریت هوکمن

منتشر شده در یونگه ولت

ترجمه مجله هفته


نستله غول صنعت مواد غذایی سوئیس، شیرخشک نوزادان خود را برای کشورهای جهان سوم با شکر و عسل شیرین می‌کند.

این موضوع از تحقیقات سازمان غیردولتی Public Eye در زوریخ و شبکه بین‌المللی اقدام برای غذای کودک (IBFAN)  که به مناسبت مجمع عمومی سهامداران نستله در روز پنجشنبه منتشر شد، آشکار شده است. این دو سازمان نمونه‌هایی از غذای کودک را که نستله در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی به فروش می‌رساند، برای آزمایش به یک آزمایشگاه بلژیکی ارسال کرده بودند. نتیجه: به نظر می‌رسد بزرگترین تولیدکننده مواد غذایی جهان، دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO)  تابعه سازمان ملل متحد را برای پیشگیری از چاقی و سایر بیماری‌ها نادیده می‌گیرد.

در مجموع، نزدیک به ۱۵۰ محصول که این غول مواد غذایی در کشورهای با درآمد سرانه پایین و متوسط به بازار عرضه می‌کند، مورد آزمایش قرار گرفت. تقریباً همه آنها حاوی شکر افزوده بودند، به طور متوسط چهار گرم در هر وعده، که معادل «حدود یک حبه قند» است. به عنوان مثال، در شیر خشک دوم برای نوزادان از یک سالگی به نام نیدو «Nido» در پاناما ۵.۳ گرم یافت شد. در فرنی شیر سرلاک «Cerelac» برای نوزادان از ۶ ماهگی در فیلیپین، این میزان حتی ۷.۳ گرم بود. هر دو برند در کشورهای در حال توسعه بسیار محبوب هستند. نتیجه‌گیری گزارش این است که «نستله نوزادان و خردسالان را در کشورهای فقیرتر به شکر معتاد می‌کند».

در مقابل، محصولات کودکان زیر سه سال که در بازار اروپا به فروش می‌رسند، حاوی شکر افزوده نیستند. لوران گابرل، کارشناس کشاورزی و تغذیه در Public Eye، خواستار شد: «نستله باید به این دوگانگی خطرناک پایان دهد و افزودن شکر را به همه محصولات کودکان زیر سه سال در سراسر جهان متوقف کند.»
نستله  ۲۰ درصد از بازار غذای کودک را که تقریباً ۷۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، کنترل می‌کند.

با فروش جهانی بیش از ۲.۵ میلیارد دلار، سرلاک «Cerelac» و نیدو «Nido» در سال ۲۰۲۲ جزو پرفروش‌ترین برندهای این شرکت در کشورهای با درآمد سرانه پایین و متوسط بودند. Public Eye و IBFAN خاطرنشان می‌کنند: «در بازارهای اصلی خود در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، نستله  این محصولات را به طور تهاجمی به عنوان ضروری برای رشد سالم کودکان تبلیغ می‌کند.» تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که این شرکت سوئیسی از بازاریابی گمراه‌کننده نیز ابایی ندارد. به عنوان مثال، آنها «از متخصصان بهداشت و افراد «تأثیرگذار» در شبکه های اجتماعی و یوتیوب influencer به طور هدفمند برای جلب اعتماد والدین به محصولات شیرین خود استفاده می‌کنند.»  درخواستی که به مناسبت مجمع عمومی نستله  آغاز شده است، این شرکت را ترغیب می‌کند که دیگر کودکان را به طعم محصولات شیرین عادت ندهد.
حدود ۵۰ سال پیش، مطالعه‌ای در بریتانیا با عنوان «نستله  کودکان را می‌کشد» در سراسر جهان خبرساز شد. اتهام آن زمان: این شرکت سوئیسی با تبلیغات تهاجمی، والدین را در کشورهای در حال توسعه متقاعد می‌کرد که به جای شیر مادر، شیرخواران خود را با شیر خشک تغذیه کنند. گفته می‌شود در آن زمان هزاران نوزاد بر اثر اسهال و سایر بیماری‌ها جان خود را از دست دادند، زیرا والدین از جمله از آب آلوده برای حل کردن پودر استفاده می‌کردند. گفته می‌شود نستله  این خطر را پنهان کرده بود.

Designed with WordPress