با کمک‌های مالی، نیروگاه‌های خورشیدی برای مراکز درمانی در کوبا احداث می‌شوند. گفتگو با لوتار راینینگر

مصاحبه‌گر: گیتا دوپرتال

منتشر شده در یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

لوتار راینینگر نایب رئیس انجمن اینتررد تعاونی e. V. و مسئول پروژه پنل‌های خورشیدی است.

یک نیروگاه خورشیدی جدید که بر روی یک بام در هاوانا نصب شده است، شاید در ابتدا یک موفقیت کوچک به نظر برسد. اما چرا این اتفاق در روز جمعه با یک مراسم در خانه اتحادیه‌های کارگری در فرانکفورت جشن گرفته می‌شود؟

ما تاکنون سه نیروگاه راه‌اندازی کرده‌ایم که بر روی بام‌های صنعتی در هاوانا نصب شده‌اند و برق تولیدی آنها به طور مستقیم به سیستم بهداشت و درمان تزریق می‌شود. این سه نیروگاه در مجموع ۳۴۰ هزار کیلووات ساعت برق در سال تولید می‌کنند، درست در همان جایی که مصرف می‌شود. ما این سیستم‌های فتوولتائیک را به طور مستقیم برای محل تولید مربوطه ارائه داده‌ایم. این قطعات صنعتی برای تحقیق در مورد داروهای ضد کرونا و همچنین بیماری تب دنگی استفاده می‌شوند.

چه چیزی باعث شد که شما به فکر حمایت از کوبا به این روش بیفتید؟

ما این ایده را در آگوست ۲۰۲۱ مطرح کردیم و اولین نیروگاه خورشیدی در آوریل ۲۰۲۲ به شبکه برق متصل شد و سومین نیروگاه در سال ۲۰۲۴ به بهره‌برداری رسید. ما حتی با سرعتی بیشتر از آنچه در آلمان ممکن بود، کار را پیش بردیم. با این کار، می‌توان تامین دارو را به طور پایدار و با هزینه کمتری انجام داد. همچنین می‌توان از این طریق برای اقتصاد سوسیالیستی این جزیره در دریای کارائیب، ارزآوری ایجاد کرد. این سه نیروگاه سالانه تا ۱۷۰ هزار لیتر دیزل را که کوبا باید با قیمت بالا از بازار جهانی خریداری کند، صرفه‌جویی می‌کنند.

چه مقدار پول با این کار برای دولت کوبا آزاد می‌شود تا صرف هزینه‌های دیگر کند؟

کوبا سالانه تا ۱۰۰ هزار یورو صرفه‌جویی می‌کند که می‌تواند این پول را برای مواردی مانند توسعه حمل و نقل یا تغذیه مردم خود هزینه کند.
نیروگاه‌های قدیمیِ نفت و دیزل که تا حدی فرسوده شده‌اند، دیگر کار نمی‌کنند. کوبا برنامه‌ای برای تولید برق بیشتر از طریق انرژی خورشیدی و باد دارد. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ هزار مگاوات ساعت برق از طریق انرژی خورشیدی تولید کند. کوبا به عنوان یک جزیره، از نور خورشید به وفور بهره می‌برد، اما مشکل کمبود پول دارد. دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود، تحریم‌های اقتصادی علیه کوبا را تشدید کرد. در نتیجه، برنامه کوبا برای جذب گردشگران از ایالات متحده آمریکا با شکست مواجه شد. جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا، تاکنون اقدامات چندانی برای لغو این تحریم‌ها انجام نداده است.

ارسال محصولات به کوبا دشوار است: در سال ۲۰۲۱ زمانی که اولین کانتینر حامل تجهیزات پنل‌های خورشیدی را ارسال می‌کردیم، در روز عزیمت از بندر برمرهاون، مأموران گمرک به دنبال اقلامی بودند که بر اساس تحریم‌های ایالات متحده، ارسال آنها به کوبا ممنوع بود. به همین دلیل، کانتینر ما به کشتی نرسید و ۴۳۰۰ یورو از پول‌های اهدایی مردم از بین رفت. جمهوری فدرال آلمان در حالی که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به سیاست تحریم کوبا رای منفی می‌دهد، در عمل، بر اساس دستورالعمل‌های ایالات متحده، اقدام به بازرسی و کنترل کالاها می‌کند. واشنگتن با این کار، مانع همکاری شرکت‌ها با کوبا می‌شود، زیرا این شرکت‌ها از پرداخت جریمه‌های سنگین واهمه دارند.

چه کسی مسئولیت نگهداری از این پنل‌ها را بر عهده دارد؟

تکنسین‌های کوبایی از تخصص بالایی برخوردارند. آنها به طور مداوم این سیستم‌های برق را که برای کوبا از اهمیت بالایی برخوردارند، رصد می‌کنند.

برنامه سازمان شما بعد از این جشن چیست؟

به غیر از هزینه‌هایی که گمرک آلمان به ما تحمیل کرد، ما توانستیم در چارچوب بودجه خود باقی بمانیم. ۱۰۰ درصد پول‌های اهدایی صرف خرید و نصب پنل‌ها شده است. تمام هزینه‌های جانبی نیز توسط افراد به طور خصوصی پرداخت شده است. با توجه به تحریم‌ها و تمام مشکلاتی که با آن روبرو بودیم، ما این جشن را به عنوان نمادی از همبستگی برگزار می‌کنیم.

ما در حال جمع‌آوری کمک‌های مالی برای چهارمین پروژه خود هستیم. با توجه به اینکه کوبا علاوه بر ۲۰۰ هزار یورو کمک‌های مردمی، به سرمایه‌گذاران بیشتری برای مشارکت در این پروژه نیاز دارد، سازمان اینتررد با انجمن سوسیالیستی «زندگی و کار گالووس و گریزهایم» (LAGG) همکاری می‌کند. این انجمن پیش از این در نصب دو سیستم پنل خورشیدی دیگر بر روی بام مراکز درمانی در کوبا مشارکت داشته و قصد دارد در آینده نیز به همکاری خود ادامه دهد.

Designed with WordPress