مکزیک: شهرداران به قتل می رسند، نامزدهای انتخابات از نیروهای امنیتی حمایت می کنند

اثر فولکر هرمزدورف

یونگه ولت

هشت هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پارلمان و منطقه ای در تاریخ ۲ ژوئن، مکزیک به طور فزاینده ای در موجی از خشونت غرق شده است. تهدید، آدم ربایی و قتل توسط جرم و جنایت سازمان یافته در این کشور به امری روزمره تبدیل شده است. تا اواسط این هفته، ۱۰۸ نامزد برای بیش از ۲۰ هزار پست دولتی که قرار است در این انتخابات پر شوند، از نیروهای امنیتی درخواست محافظت کرده اند – و این درخواست بی دلیل نیست.

در جدیدترین مورد، روز سه شنبه، نامزد حزب حاکم مورنا برای مقام شهرداری شهر سِلایا، برتا گیزلا گایتان گوتیرز، در خیابان هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. فقط سه روز قبل از آن، شهردار شهر چوروموکو، گییرمو تورس روخاس، نیز در رستوران توسط افراد مسلح به قتل رسیده بود.

به گفته رزا ایسلا رودریگز، رئیس وزارت امنیت و شهروندی (SSPC)، سه نامزد دیگر برای مقام ریاست جمهوری، از جمله کلودیا شینبوم از ائتلاف چپ «سیگاموس هاسیِندو هیستوریا» (که مورنا نیز جزئی از آن است)، سوچیتل گالوز از حزب مخالف «فورزا ی کورزون پور مکزیکو» و خورخه آلوارز ماینز از جنبش سوسیال دموکرات مویمینتو سیودادانو و همچنین هفت نامزد فرمانداری، تاکنون درخواست محافظت کرده اند.

طبق گزارش سازمان حقوق بشری محلی «Data Cívica»، مورنا که علاوه بر ریاست جمهوری آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، ۲۱ فرماندار از ۳۱ ایالت را نیز در اختیار دارد، در حال حاضر بیشترین آسیب را از خشونت ها دیده است. بسیاری از شهرداران که هم پلیس محلی و هم پروژه های ساختمانی عمومی را کنترل می کنند، نیز از اهداف اصلی جرم و جنایت سازمان یافته هستند. درگیری ها علاوه بر برتری در تجارت مواد مخدر، غالباً بر سر نفوذ در تصمیمات اقتصادی نیز می باشد.
به نظر می رسد هر دو عامل در دو درگیری خونین روز یکشنبه در شهر لا کونکوردیا در ایالت چیپاس که دست کم ۱۰ کشته برجای گذاشت، نقش داشته باشند.

رئیس جمهور لوپز اوبرادور روز چهارشنبه گفت که اعضای یک کارتل مواد مخدر در آخر هفته به مزرعه رهبر یک باند رقیب در این شهر یورش بردند که در پی آن درگیری مسلحانه ای رخ داد و ۵ نفر کشته شدند. ۵ نفر دیگر نیز در درگیری بین اعضای باند و گارد ملی که برای محافظت از کارگران در یک پل سازی در برابر حملات اعزام شده بودند، کشته شدند.

رئیس جمهور در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود اعلام کرد که ۱۳ مظنون، از جمله افراد اهل گواتمالا، دستگیر و دو دوجین اسلحه نیز ضبط شده است.

در حالی که مخالفان راستگرا دولت را مسئول خشونت ها می دانند، لوپز اوبرادور در مورد به تصویر کشیدن مکزیک به عنوان کشوری که خشونت در آن غالب است، هشدار داد. انتقاد او همچنین متوجه اظهارات وولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، بود که اوایل مارس خواستار افزایش همکاری های بین المللی برای «مقابله با تجارت غیرقانونی اسلحه و تضمین پاسخگویی در قبال جرایم فراملی» شده بود.

با وجود این، لوپز اوبرادور به دنبال حمایت ایالات متحده است. روز سه شنبه، سنای تحت تسلط مورنا با وجود اعتراض اقلیت، ورود ۱۱ نظامی آمریکایی با سلاح و مهمات را به این کشور تصویب کرد. این سربازان آمریکایی قرار است تا ۲۷ ماه مه در مکزیک بمانند و در چندین رزمایش مشترک با عنوان «تمرینات ترکیبی مشترک» به آموزش اعضای نیروهای مسلح مکزیک بپردازند.

Designed with WordPress