نوشته یانگ شنگ

گلوبال تایمز

ترجمه مجله هفته

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، روز سه شنبه در پکن با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد. تحلیلگران چینی گفتند که این نشست با وجود فشار غرب، سیگنال محکمی برای توسعه قاطعانه مشارکت راهبردی چین با روسیه ارسال می کند.  مشارکت چین و روسیه همچنان برای توازن استراتژیک جهانی و امید به ترویج یک جهان چند قطبی که در آن کشورهای جنوب جهانی نقش بیشتری ایفا کنند، کلیدی است.

شی از لاوروف خواست تا سلام های صمیمانه خود را به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برساند. خبرگزاری شین هوا روز سه شنبه گزارش داد، شی با اشاره به اینکه امسال، هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور است، گفت چین و روسیه مسیر جدیدی از همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد بین کشورهای بزرگ و همسایگان را آغاز کرده اند که به نفع دو کشور و مردم آنها بوده و به عدالت و انصاف بین المللی خرد و قدرت بخشیده است.

خبرگزاری شین هوا گزارش داد، پیشتر در همان روز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، با لاوروف در پکن گفتگو کرد و هر دو طرف برای تقویت همکاری عملی در زمینه های مختلف ابراز امیدواری کردند.

وانگ، که عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نیز می باشد، گفت که چین مایل است با روسیه، طبق اجماعی که توسط روسای جمهور دو کشور حاصل شده است، برای تقویت هم افزایی برنامه های توسعه دو کشور و ارتقای همکاری عملی در زمینه های مختلف تلاش کند.

دیپلمات های ارشد دو کشور پس از دیدار خود، یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار کردند. وانگ در کنفرانس مطبوعاتی به «پنج مورد همیشه» اشاره کرد. برای مثال، او گفت که دو کشور باید همیشه از رهنمودهای استراتژیک دیپلماسی سران کشور پیروی کنند و باید همیشه به اصل عدم اتحاد، عدم رویارویی و عدم هدف قرار دادن هیچ طرف ثالث پایبند باشند.

وانگ گفت چین و روسیه همواره باید در مورد مسائل مهم با اصولی ثابت بر مسیر درست باقی بمانند. به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای مهم در حال ظهور، چین و روسیه به طور فعالانه به آرزوهای مشترک و نگرانی های مشروع مردم همه کشورها پاسخ می دهند، از مسیر جدیدی از روابط دولت به دولت با محوریت گفتگو و مشارکت به جای رویارویی و اتحاد طرفداری می کنند و به طور فعالانه برای ساختن جامعه ای با آینده مشترک برای بشریت تلاش می کنند.

یانگ جین، پژوهشگر در مؤسسه مطالعات روسیه، شرق اروپا و آسیای مرکزی در آکادمی علوم اجتماعی چین، روز سه شنبه به گلوبال تایمز گفت که اظهارات شی و «پنج مورد» که توسط وانگ مطرح شد، «چارچوب و خطوط کلی» را برای توسعه آتی مشارکت راهبردی جامع هماهنگی چین و روسیه ارائه می دهد.

با این حال، بسیاری از صداهای غرب، به ویژه از ایالات متحده و همچنین برخی مقامات ارشد ناتو، بر این اصرار دارند که روابط چین و روسیه را شبیه به یک «اتحاد ضد غرب» نشان دهند، که کاملاً اشتباه است. کارشناسان گفتند، چین و روسیه با تأیید مجدد اصول «عدم تعهد، عدم رویارویی و عدم هدف قرار دادن هیچ طرف ثالث»، با موضعی قاطعانه این صداها را رد می کنند.

جهان چند قطبی

شی در دیدار با دیپلمات ارشد روسیه در چین گفت، چین همواره اهمیت زیادی به توسعه روابط چین و روسیه قائل است و آماده است تا ارتباطات دوجانبه با روسیه را تقویت کند و هماهنگی راهبردی چندجانبه در بریکس و سازمان همکاری شانگهای [SCO] را ارتقا دهد.

شی گفت که این دو کشور مسئولیت بیشتری را بر عهده خواهند گرفت، کشورهای جنوب جهانی را با روحیه برابری، گشودگی، شفافیت و فراگیری متحد خواهند کرد، اصلاح نظام حکمرانی جهانی را ترویج خواهند کرد و به طور قاطعانه رهبری ساختن جامعه ای با آینده مشترک برای بشریت را بر عهده خواهند گرفت.

تحلیلگران گفتند، چین و روسیه در تلاش برای ترویج یک جهان چند قطبی هستند که در آن کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور جنوب جهانی نقش بیشتری ایفا کنند، که این امر نقطه مقابل جهان تک قطبی تحت سلطه ایالات متحده است.

لی هایدونگ [Li Haidong]، استاد دانشگاه روابط خارجی چین گفت: «چین و روسیه هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نخواهند داد، اما اگر نیروهای سلطه گر چین و روسیه یا صلح جهانی را تهدید کنند، چین و روسیه در کنار هم ایستاده و برای دفاع از منافع خود و صلح جهانی مبارزه خواهند کرد.»
همانطور که کارشناسان گفتند، به همین دلیل است که چین و روسیه و همچنین سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، حتی در حالی که ایالات متحده بارها و بارها این تلاش ها را وتو می کرد، بر آتش بس فوری و از سرگیری کمک های بشردوستانه به غزه فشار می آوردند تا اینکه در نهایت قطعنامه آتش بس ماه رمضان در ۲۵ مارس به تصویب رسید.

وانگ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک اعلام کرد که روسیه ریاست بریکس را در سال جاری بر عهده خواهد گرفت و چین نیز ریاست دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای [SCO] را در سال جاری بر عهده خواهد گرفت. دو طرف از ریاست یکدیگر حمایت خواهند کرد و «لحظه جنوب» حکمرانی جهانی را روشن خواهند کرد.

ریچارد ساکوا [Richard Sakwa]، استاد سیاست روسیه و اروپا در دانشکده سیاست و روابط بین الملل دانشگاه کنت بریتانیا، در یک نشست در پکن در ۲۸ مارس به گلوبال تایمز گفت که روابط چین و روسیه «یکی از محورهای کلیدی برای سیاست بین الملل است و برای حفظ آن نه تنها بسیار مهم بلکه ضروری است».

لاوروف در دیدار با وانگ گفت که روسیه از ابتکار امنیت جهانی چین حمایت می کند و مایل است همکاری با چین در عرصه های چندجانبه برای ترویج ایجاد نظم بین المللی عادلانه تر و دموکراتیک تر را تعمیق بخشد.

دو طرف همچنین در مورد موضوع اوکراین، درگیری فلسطین و اسرائیل، وضعیت منطقه آسیا و اقیانوس آرام و سایر مسائل بین المللی و منطقه ای مورد علاقه مشترک، تبادل نظر عمیق داشتند.

بحران اوکراین و مبارزه با تروریسم

وانگ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لاوروف در مورد اوکراین گفت: «چین امیدوار است هر چه زودتر آتش بس و پایان جنگ را شاهد باشد». چین از برگزاری به موقع یک کنفرانس بین المللی با حضور برابر همه طرفین که مورد تایید هر دو طرف روسیه و اوکراین باشد و بحث منصفانه در مورد همه گزینه های صلح، چه مسیر اول و چه مسیر دوم، حمایت می کند.
کوی هنگ، پژوهشگری از مؤسسه ملی همکاری‌های قضایی و تبادلات بین‌المللی سازمان همکاری شانگهای چین در شانگهای، روز سه‌شنبه به گلوبال تایمز گفت: «برخی کشورهای غربی همواره چین را به خاطر موضع طرفداری از روسیه سرزنش کرده‌اند، اما در واقع ما فقط خواستار مکانیزمی هستیم که مورد پذیرش همه طرف‌ها باشد و با همه به طور مساوی رفتار کند.»

«موضع چین بر اساس تمایل به توقف خونریزی است، اما موضع آمریکا استفاده از درگیری [روسیه و اوکراین] برای هرچه ضعیف‌تر کردن روسیه است. کوی هنگ خاطرنشان کرد، توسعه بحران تا حدودی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اواخر امسال بستگی دارد. «اگر دونالد ترامپ انتخاب شود، فرصتی برای شکستن بن‌بست وجود خواهد داشت، اما اگر جو بایدن دوباره انتخاب شود، ممکن است تغییراتی را نیز شاهد باشیم، زیرا واشنگتن و متحدانش دیگر توانایی تحمل این جنگ را نداشته باشند.»

شی در دیدار با لاوروف تاکید کرد که چین از مردم روسیه در پیگیری مسیر توسعه‌ای که متناسب با شرایط ملی آنهاست حمایت می‌کند و از روسیه در مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت و ثبات اجتماعی حمایت می‌کند.

وانگ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لاوروف در روز سه‌شنبه تاکید کرد که چین همچنین باید به حل سایر مسائل داغ جهانی و منطقه‌ای از جمله ادامه مبارزه با تروریسم توجه کند. وانگ گفت: «چین یک بار دیگر محکومیت خود را نسبت به حمله تروریستی در مسکو و تسلیت و حمایت خود را از روسیه اعلام کرد.»

«مردم چین نیز قربانی تروریسم هستند و تروریسم همیشه تهدیدی مشترک برای بشریت بوده است. وانگ گفت: «جامعه بین‌المللی باید با قاطعیت و با رویکرد «تحمل صفر» با همه اشکال تروریسم مبارزه کند، از تلاش‌های همه طرف‌ها برای حفظ امنیت و ثبات ملی قاطعانه حمایت کند، همکاری بین‌المللی مبارزه با تروریسم را تقویت کند، توسعه و امنیت را هماهنگ کند و زمینه‌های رشد تروریسم را از بین ببرد.»

لاوروف در دیدار با وانگ گفت: «می‌خواهم از چین به خاطر تسلیت آنها در ارتباط با حمله تروریستی در منطقه مسکو در ۲۲ مارس و حمایت آنها از مبارزه روسیه با تروریسم قدردانی کنم.»

دیپلمات ارشد روسیه تاکید کرد: «قطعا همه عاملان [حمله تروریستی] مجازات خواهند شد. همکاری [روسیه و چین] ما در زمینه مبارزه با تروریسم، از جمله در چارچوب نهادهای چندجانبه، ادامه خواهد یافت.»

کارشناسان گفتند چین و روسیه دو قدرت اصلی در سازمان همکاری شانگهای هستند و همکاری ضد تروریسم بین آنها و سایر اعضای سازمان برای صلح و ثبات منطقه‌ای، به ویژه زمانی که تهدید تروریسم در مناطق مربوطه دوباره پدیدار شده است، اهمیت دارد. کارشناسان گفتند، علاوه بر بحث در سطح دیپلماتیک، ارتش، نیروهای انتظامی و سازمان‌های اطلاعاتی دو کشور همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم را ارتقا خواهند داد.

  1. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress