لاهه: دومین تامین کننده بزرگ اسلحه اسرائیل اتهامات نیکاراگوئه را رد کرد.
نخست وزیر نتانیاهو می خواهد به رفح حمله کند

نوشته ویبکه دیل

یونگه ولت


در روز دوشنبه، طرف آلمانی در دادگاه بین‌المللی لاهه، طبق انتظار، اتهام نیکاراگوئه مبنی بر حمایت از «نسل‌کشی» در غزه را رد کرد. تانیا فون اوسلار-گلیچن، رئیس بخش حقوقی وزارت امور خارجه و مشاور حقوق بین‌الملل، در جلسه استماع مربوطه مدعی شد که آلمان فقط «بر اساس یک بررسی و تحقیقات دقیق» که «فراتر از الزامات حقوق بین‌الملل» است، سلاح تحویل می‌دهد.

در روز دوشنبه، تیم حقوقی نیکاراگوئه استدلال‌های خود را به تفصیل شرح داد و خواستار اتخاذ تدابیر فوری، به‌ویژه توقف فوری ارسال سلاح آلمان به اسرائیل شد. این کشور آمریکای لاتین همچنین خواهان از سرگیری پرداخت‌های آلمان به آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (UNRWA) است.

طرف آلمانی قابل قبول بودن چنین کیفر خواستی را بین دو طرفی که مستقیماً در جنگ دخیل نیستند را غیر طبیعی خواند و این روند را زیر سوال برد. با این حال، هم آلمان و هم نیکاراگوئه کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل را تصویب و امضا کرده‌اند و بنابراین نه تنها موظف هستند که از نسل‌کشی جلوگیری کنند، بلکه باید از وقوع آن نیز جلوگیری کنند.

آلمان پس از ایالات متحده که این توافقنامه را با قید شروطی تصویب کرده است، دومین تامین کننده بزرگ سلاح اسرائیل است. بر اساس اطلاعات وزارت اقتصاد در پاسخ به سوال سویم داغدلن، سخنگوی سیاست خارجی گروه سارا واگنکنشت در بوندستاگ، آلمان در سال ۲۰۲۳ ده برابر بیشتر از سال قبل تجهیزات نظامی به تل آویو تحویل داده است که شامل تسلیحات جنگی به ارزش ۲۰ میلیون یورو است.  با این حساب، آلمان ۴۷ درصد از کل صادرات تسلیحات به اسرائیل و ایالات متحده ۵۳ درصد را به خود اختصاص داده‌اند. اکثر مجوزها پس از شروع جنگ در غزه صادر شد. روز جمعه، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز خواستار توقف صادرات تسلیحات به اسرائیل شد – هم آلمان و هم ایالات متحده با این قطعنامه مخالفت کرده بودند.

هیچ جلسه استماع دیگری در این بررسی حقوقی در لاهه پیش‌بینی نشده است. ۱۶ قاضی اکنون به شور می‌نشینند و در حدود دو هفته دیگر حکم خود را صادر می‌کنند.
به گفته منابع دولتی مصر، میانجیگران بین‌المللی در آخر هفته طرح جدیدی در سه مرحله برای آتش‌بس بین حماس و اسرائیل ارائه کردند.

طبق این طرح، در مرحله اول، در یک آتش‌بس شش هفته‌ای، ۴۲ گروگان اسرائیلی در مقابل ۹۰۰ زندانی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل تبادل خواهند شد. علاوه بر این، در این مرحله، تعداد زیادی از آوارگان داخلی به شمال غزه باز خواهند گشت، جایی که اکثر خانه‌ها ویران شده‌اند. همچنین قرار است تعداد کمک‌های بشردوستانه به ۴۰۰ تا ۵۰۰ کامیون در روز افزایش یابد.

در مرحله دوم، قرار است تمام گروگان‌های باقی‌مانده در دست حماس و سایر گروه‌ها و همچنین دیگر زندانیان فلسطینی آزاد شوند تا در مرحله نهایی، آتش‌بس دائمی برقرار و اسرائیل به طور کامل از غزه خارج شود.

حماس روز دوشنبه اعلام کردند که این پیشنهاد را بررسی خواهند کرد، اما اسرائیل در مذاکرات به خواسته‌های اساسی آنها، مانند آتش‌بس، توجهی نکرده است.

روز دوشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، علیرغم همه هشدارهای بین‌المللی، اعلام کرد که به عملیات نظامی خود در شهر مرزی رفح، که حدود ۱.۳ میلیون نفر، اکثراً آوارگان داخلی، در آن زندگی می‌کنند، ادامه خواهد داد. تاریخ دقیق این عملیات هنوز مشخص نیست.

Designed with WordPress