شیوام ماهندراج

کرادل

ترجمه مجله هفته


خویشتنداری ظاهری ایران در برابر تجاوزات اسرائیل را نباید با ضعف اشتباه گرفت.  تهران به‌طور پیوسته با روش‌های خود بر تل‌آویو فشار وارد می‌کند و زمینه را با دقت برای فروپاشی اسرائیل آماده می‌کند.

افسانه ای وجود دارد که قورباغه ای که در ظرف کم عمق آب روی اجاق گذاشته شده باشد، با بالا رفتن تدریجی دما همچنان به خوشی در آب باقی می ماند و حتی زمانی که آب به تدریج به نقطه جوش می رسد و قورباغه را می کشد، از ظرف بیرون نمی پرد. تغییر یک درجه ای دما در هر بار آنقدر تدریجی است که قورباغه متوجه پخته شدن خود نمی شود تا اینکه کار از کار گذشته است.

در حالی که این داستان یک تمثیل است – داستانی زیبا برای انتقال درسی پرمعنا – اما اغلب توسط ارتش ها و سیاستمداران ژئوپلیتیک برای توصیف «بازی طولانی مدت» دستیابی به اهداف استراتژیک به کار گرفته می شود.

امروز، ایران و متحدان منطقه ای آن هستند که از رویکردی سنجیده برای افزایش دما در غرب آسیا استفاده می کنند تا زمانی که آب، قورباغه های آمریکایی و اسرائیلی را بجوشاند و نابود کند. استراتژی، نظم و صبر کمیاب – نقطه مقابل کوتاه مدت گرایی غرب – پیروزی را برای ایران به ارمغان خواهد آورد. به نقل از طالبان: «آمریکایی ها ساعت دارند، اما ما زمان را داریم.»
«اکنون زمان به نفع نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و متحدان منطقه ای آن است. دو نمونه مرتبط نشان می دهد که چگونه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دما را مانند دانشمندان در آزمایشگاه تنظیم می کند.»

«قورباغه یانکی»

پس از آغاز عملیات مقاومت به رهبری حماس با عنوان «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر سال گذشته، رئیس جمهور آمریکا جو بایدن برای «دفاع» از اسرائیل، نیروهای دریایی ایالات متحده را در خلیج فارس و دریای مدیترانه مستقر کرد.

در تاریخ ۲۶ نوامبر، ناو هواپیمابر آیزنهاور و اسکادران همراه آن از تنگه هرمز عبور کرده و در سواحل عربستان سعودی در خلیج فارس لنگر انداختند. نیروهای دریایی وابسته به انصارالله یمن در ابتدا در ۱۹ اکتبر حملات خود را به سمت کشتی های اسرائیلی و بندر ایلات آغاز کردند. اما تا ۲۹ نوامبر، حملات آنها برای شامل شدن کشتی های عزیمت کننده یا وارد شونده به ایلات، بدون توجه به پرچم یا مالکیت، تشدید شد.

این الگو با اعلام «عملیات نگهبان شکوفایی» توسط پنتاگون در ۱۸ دسامبر به اوج خود رسید که هدف آن تامین منافع اقتصادی اسرائیل به بهای جان پرسنل نظامی آمریکا بود. پس از آن، آیزنهاور و اسکادران‌های نیروی دریایی آن از خلیج فارس به دریای سرخ و خلیج عدن منتقل شدند تا ظاهراً از «دولت اشغالگر» دفاع کنند.

با این حال، استقرار نیروهای دریایی آمریکا در دریای سرخ و خلیج عدن، آنها را در معرض حملات احتمالی از سلاح‌های ایرانی یا تامین‌شده توسط ایران، از جمله موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک و پهپادها قرار داده است.

علی‌رغم تلاش‌های نیروی دریایی آمریکا (USN) و نیروی هوایی آمریکا (USAF)، انصارالله همچنان شکست نخورده است. حملات هوایی پیشین انگلیس و آمریکا در یمن بی‌اثر ثابت شده‌اند، در حالی که سرعت و گسترش عملیات یمنی، منابع دریایی را تحت فشار قرار داده و روحیه را تضعیف می‌کند.
برخلاف «تفنگ های هالیوودی»، کشتی های نیروی دریایی آمریکا موشک های رهگیر نامحدودی ندارند و نمی توانند در دریا دوباره پر شوند. در مورد روحیه پرسنل آمریکایی، این روحیه در دراز مدت شکسته خواهد شد، به ویژه از آنجایی که بسیاری از ملوانان و تفنگداران دریایی، درگیر جنگی برای منافع اسرائیل نیستند.

ماه گذشته، کاپیتان کریس هیل، فرمانده ناو هواپیمابر آیزنهاور، گفت: «افراد به استراحت نیاز دارند، آنها باید به خانه بروند.»

در حالی که ملوانان، تفنگداران دریایی و نیروی هوایی هر روز از چنگ پهپادها و موشک های انصارالله جا خالی می دهند، «قورباغه یانکی» با خوشحالی در وان آب داغ واشنگتن خود دست و پا می زند و معتقد است «قدرت» نیروی دریایی آمریکا بر «حوثی های» مزاحم غلبه خواهد کرد.

این به طور قابل بحثی یک حرکت حساب شده با حمایت ایران بود که به دو هدف دست یافت: اول اینکه گروه ناو هواپیمابر را از خلیج فارس خارج کرد و دوم اینکه آمریکا را به دام تشدید درگیری کشاند. قورباغه یانکی در دیگ جوشان دریای سرخ/خلیج عدن گیر افتاده است. راه فراری ندارد.

این قورباغه یا با فرار شرم آور بیرون می پرد و اعتبار نیروهای مسلح آمریکا را پس از شکست تحقیرآمیز ۲۰۲۱ در افغانستان بیشتر از بین می برد؛ یا در دیگ جوشان باقی می ماند و با از دست دادن کشتی ها و جان انسان ها می پزد.

در هر صورت، ایران برنده است. همچنین، شکست آمریکا توسط ایران مورد استقبال چین، روسیه و بسیاری از کشورهای مخالف آمریکا، به ویژه در جنوب جهانی قرار خواهد گرفت. همانطور که توسط یک کاربر باهوش توییتر به نام Armchair Warrior (که احتمالا واکنش های روسیه به تحریکات اوکراین را توصیف می کند) اشاره شده است، ایران با اقدامات خود «کنترل بازتابی» بر اقدامات واشنگتن نشان داده است. منظور او این است که «اگر هر اقدام نظامی که شما انجام می دهید واکنش متقابل را به دنبال داشته باشد، پس می توانید ماهیت، مکان و سرعت درگیری را به نفع خود کنترل کنید.» این دقیقاً همان کاری است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طرز ماهرانه ای انجام می دهد.

قورباغه اسرائیلی

در همین حال، «قورباغه اسرائیلی» کوچک، که در آب گرم چرت می زند، خواب «اسرائیل جدید» خود را می بیند – اسرائیلی که او پس از پاکسازی قومی غزه ایجاد خواهد کرد. او برنامه هایی برای توسعه غزه، ساخت مجتمع های لوکس در کنار ساحل و ساخت واحدهای مسکونی برای شهرک نشینان جدید دارد.

معماران اکنون در حال ترسیم نقشه ها هستند. داماد رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوری خواه فعلی، جرد کوشنر، طرفدار نتانیاهو و خیرخواه حزب لیکود، در حال اندازه گیری پرده ها برای مجتمع ساحلی خود در غزه است.

با این حال، ارتش اسرائیل نتوانسته است حماس را شکست دهد و این گروه همچنان خسارات قابل توجهی به تجهیزات و نیروی انسانی اسرائیل وارد می کند. طبق یک برآورد، حماس تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد تضعیف شده است. از آنجایی که ظرفیت تولید داخلی محدود است، ارتش اشغالگر برای تسلیحات کاملاً به آمریکا و کشورهای تابعه اروپایی آن وابسته است.

طبق یک برآورد، حدود نیم میلیون شهرک نشین به سرزمین های خود بازگشته اند؛ اما اکثر آنها باز نخواهند گشت. از ۷ اکتبر، سربازی دیگر یک الزام سه ساله امن اما ناخوشایند نیست: والدین از دختران و پسران خود می ترسند.

جنبش سرباززنی دوباره در اسرائیل بیدار شده است

جنبش سرباززنی خفته که از تهاجم اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲ سرچشمه گرفته بود، دوباره بیدار شده است. سربازان وظیفه از خدمت سربازی خودداری می‌کنند و در نتیجه به زندان می‌افتند. معافیت از سربازی برای یهودیان فوق ارتدکس در ۱ آوریل به پایان رسید و آنها تهدید به فرار از اسرائیل می‌کنند، کشوری که بقای آن به مهاجرت یهودیان وابسته است.

اگر نمایندگان یهودیان فوق ارتدکس ائتلاف نخست وزیر بنیامین نتانیاهو را ترک کنند، ممکن است به سقوط دولت افراطی او منجر شود. تنش‌های داخلی در جامعه اسرائیل در حال افزایش است و فشارهای اجتماعی-اقتصادی و نارضایتی از نحوه مدیریت جنگ توسط دولت، این تنش‌ها را تشدید می‌کند.

اقتصاد اسرائیل در حال فروپاشی است. ارزش پول اسرائیل (شکل) در حال سقوط است. ارزش آن به ۳.۶۰ ILS برای ۱ USD رسیده است، در حالی که قبلاً به ۴.۰۱ ILS برای ۱ USD رسیده بود و احتمال کاهش بیشتر آن وجود دارد. کسری بودجه و استقراض به شدت افزایش یافته است. در ۹ فوریه، موسسه رتبه‌بندی Moody’s رتبه اعتباری اسرائیل را از آ۱ به آ۲ تنزل داد. صنعت گردشگری اسرائیل در بحران است. اکثر شرکت‌های هواپیمایی بزرگ دیگر به اسرائیل پرواز نمی‌کنند.

پایگاه تولیدی و کشاورزی اسرائیل کوچک است. اسرائیل دسترسی محدودی به منابع طبیعی و انرژی دارد و به خطوط برق زمینی به اردن و مصر و همچنین انتقال نفت و گاز آذربایجان از طریق ترکیه به حیفا وابسته است.

ایران دقیقاً همان کاری را با اسرائیل انجام می‌دهد که اسرائیل با تحریم‌های اقتصادی علیه ایران انجام داده است. اما برخلاف اسرائیل، ایران دارای ذخایر عظیم نفت و گاز، ۸۵ میلیون نفر جمعیت تحصیل‌کرده که قصد فرار ندارند و یک پایگاه کشاورزی و صنعتی قابل توجه است.

تهران به طور سیستماتیک اقتصاد اسرائیل را خفه می‌کند. بندر حیفا در لیست اهداف حزب‌الله قرار دارد. اگر حیفا به همراه ایلات بسته شود، اسرائیل فقط خطوط برق زمینی برای تامین غذا و انرژی خواهد داشت. فرودگاه بین‌المللی بن گوریون و سایر فرودگاه‌ها ممکن است در آینده هدف قرار گیرند.

بالا بردن دما، درجه به درجه

حمله اخیر اسرائیل به پایگاه دیپلماتیک ایران در دمشق، که ظاهراً در پاسخ به حمله پهپاد عراقی به ایلات انجام شده، بازتاب نگرانی ها و سرخوردگی های نتانیاهو است – اینکه «کل دنیا علیه ما دست به دست هم داده اند.»

به نظر می رسد استراتژی نتانیاهو تحریک ایران برای تشدید تنش ها باشد، به این امید که آنها را به هدف قرار دادن دارایی های نظامی آمریکا در منطقه سوق دهد و بدین ترتیب ایالات متحده را به جنگ غزه بکشاند. با این حال، مشخص نیست که آیا تهران طعمه را خواهد بلعید یا خیر.

در حالی که به احتمال زیاد سپاه پاسداران پاسخ خواهد داد، آنها به دنبال این هستند که در دام نتانیاهو نیفتند. در عوض، ایران ممکن است تصمیم بگیرد فشار اقتصادی خود را بر اسرائیل تشدید کند، احتمالاً با هدف قرار دادن مکان های استراتژیک مانند ایلات، حیفا و فرودگاه بن گوریون.

سپاه پاسداران می داند که اقتصاد اسرائیل نمی تواند یک درگیری طولانی مدت را تحمل کند. بنابراین، استراتژی آنها ممکن است شامل تشدید تدریجی – در واقع جوشاندن آرام قورباغه اسرائیلی – از طریق اقدامات هماهنگ با حزب الله، انصارالله و جناح های مختلف مستقر در سوریه و عراق باشد.

همانطور که اقتصاددان هربرت استین اشاره کرد، «اگر چیزی نتواند برای همیشه ادامه یابد، متوقف خواهد شد.» در حالی که اسرائیل تا مرز فروپاشی فاصله زیادی دارد، اقدامات منظم و حساب شده سپاه پاسداران به طور پیوسته باعث افزایش تنش های منطقه ای می شود. اگر این موضوع کنترل نشود، می تواند عواقب قابل توجهی برای جامعه و اقتصاد اسرائیل داشته باشد – همه اینها بدون اینکه متوجه شوند، مانند پختن قورباغه است.

Designed with WordPress