تصویر دنیای معاصر در پرتو کرونوپلیتیک

ولادیمیر استپانویچ نیکیتین

(Vladimir Stepanovich Nikitin)

ترجمه و توضیحات داخل […] ابراهیم شیری

به درخواست فعالان جنبش سراسری «نظم روسی»، به عنوان رئیس شورای هماهنگی‌ آن، بر اساس زمان‌‌بندی، نظر خود را در مورد آنچه در دنیای معاصر اتفاق می‌افتد، بیان می‌کنم. من سعی خواهم کرد نشان دهم که چگونه تصویر جهان از دیدگاه‌های مختلف در مقیاس کیهانی، در سطح سیاره‌ای و در مورد وضعیت بشر تغییر کرده است.

ابتدا در مورد مفاهیم. کرونوپلیتیک مفهومی است که به ندرت استفاده می‌شود، اما اکنون زمان آن فرارسیده است. کرونوپلیتیک بر خلاف ژئوپلیتیک به عنوان یک ابزار برای تسلط بر فضا، مستلزم تسلط بر زمان است. بنظر من، کرونوپلیتیک عبارت از توانایی دولت و جامعه برای پاسخ‌گویی آگاهانه و مؤثر به چالش‌های زمان است. کرونوپلیتیک، یعنی تسلط بر قوانین زمان در پیوند با قوانین مکان، طبیعت و توسعۀ اجتماعی.

[در مورد مفهوم کرونوپلیتیک لازم به ذکر است که این واژه اساساً به همین ترتیب در زبان فارسی به کار رفته است. اما بنا به تشخیص و ترجیح من، بهتر و دقیق‌تر این است که بمعانی رمان‌سنجی سیاسی، گاه‌شناسی سیاسی، گاه‌نگاری سیاسی یا تاریخچه سیاسی رویدادها ترجمه شود. با این توضیح مختصر، در ادامۀ همین متن، به همان معانی و یا به شکل کرونوپلیتیک به کار خواهم برد. باضافۀ این، تمام برجسته‌نمایی‌ها از نویسنده، اما تمام جملات، عبارات، کلمات یا توضیحات داخل این علامت […] در متن، از من است. از این رو، ضرورت نوشتن مقدمه یا مؤخره برای این اثر از طرف من منتفی شد. مترجم].

تصویر جهان، تصویر چگونگی حرکت ماده و چگونگی تفکر ماده است. سنگ بنای زمان‌شناسی حرکت و تفکر است که به ما امکان می‌دهد بفهمیم چه اتفاقی می‌افتد، چه کسی مقصر است و چه باید کرد.

دریافت متن کامل مطلب از اینجا:

Designed with WordPress