منابع، تله سور، آمریکا۲۱، خبرگزاری کوبا

ترجمه مجله هفته

اعتراضات علیه دولت در پرو: بار دیگر خشونت گسترده پلیس در اعتصاب سراسری

تعداد کشته شدگان به حداقل ۵۴ نفر رسید. ایجاد موانع در سراسر پرو، پلیس علیه تظاهرکنندگان از گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی استفاده کرد.
لیما. اعتراضات علیه دولت دینا بلوارته رئیس جمهور کودتاچی پرو به اوج خود رسیده است.
بزرگترین کنفدراسیون اتحادیه های کارگری (CGTP) فراخوانی برای اعتصاب سراسری داده است و از روز پنجشنبه مردم از تمام نقاط کشور در پایتخت تجمع کرده اند تا تحت این شعار به مبارزه با کودتا ادامه دهند.
برای تظاهرات «La toma de Lima» (تسخیر لیما) در برابر استیضاح رئیس جمهور پدرو کاستیو و برای انتخابات جدید. تاکنون ۱۴۵ جاده توسط معترضان مسدود شده است.
تظاهرات چند روز گذشته مانند هفته های قبل با سرکوب گسترده پلیس و مجروحین و کشته شدن تظاهرکنندگان متعدد همراه بود.
بولوارته در یک سخنرانی، معترضان را «با بکارگیری تمام توان قانونی» تهدید کرد و اعلام کرد که استعفا نخواهد داد.
نیروهای ویژه از گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی علیه معترضان در لیما استفاده کردند که منجر به زخمی شدن حداقل ۱۸ نفر شد که وضعیت برخی از آنها وخیم گزارش شده است.
گروهی از معترضان سعی کردند خود را به قصر دولت برسانند اما توسط پلیس عقب رانده شدند.
جیمی هررا، روزنامه‌نگار، اقدام پلیس را شرح داد: مردم «راهپیمایی مسالمت آمیز کردند و پلیس بدون هیچ دلیلی شروع به پرتاب نارنجک های گاز اشک آور کرد. این در حالی بود که وقتی معترضان صفوف پلیس را دیدند، ایستادند و حتی سعی نکردند به آن نزدیک شوند.»
یکی از این گلوله هایی که پلیس شلیک کرده ممکن است باعث آتش سوزی در ساختمانی در نزدیکی میدان مرکزی سن مارتین شده باشد.
صاحب خانه های اطراف محل حادثه پلیس را به پرتاب نارنجک های گاز اشک آور به پشت بام متهم کرد که پس از مدت کوتاهی آنها شروع به آتش گرفتن کردند. زمانی که معترضان سعی کردند از از میان شعله های آتش فرار کنند، توسط ماموران پلیس حاضر به سوی شعله های آتش عقب رانده شدند.


ویسنته رومرو وزیر کشور در کنفرانس مطبوعاتی بعدی ادعا کرد که نیروهای ویژه در آتش سوزی مقصر نبوده است اما شاهدان عینی خلاف ادعای وزیر کشور را تایید میکردند.
در بسیاری از شهرهای کشور، مردم با راهپیمایی های لیما همبستگی نشان می دهند. دانشجویان مناطق مختلف نیز به این اعتراضات پیوسته اند.
در دانشگاه ملی سن مارکوس، اعضای اتحادیه دانشگاه (FUSM) نیز بخشی از دانشگاه را «در همبستگی» با اعتراضات اشغال کرده اند. اقدامات مشابهی نیز از دانشگاه ملی مهندسی گزارش شده است.
در پایان هفته گذشته، هزاران نفر از اعضای جوامع بومی و همچنین سازمان های اجتماعی و صنفی راهی پایتخت شدند.
آنها اعلام کردند که تا زمان استعفای بلوارته در شهر خواهند ماند. بسیاری از کسانی که سفر کرده بودند، از ایجاد موانع در جاده ها و بررسی هویت مسافران توسط پلیس خبر دادند.
تقریباً ۵۰ هزار نفر برای دومین «مارچا د کواترو سویوس» (مارش مناطق چهارگانه) بسیج می‌شدند تا مطالبات مردمی برای انتخابات فوری و تشکیل مجلس مؤسسان را تقویت کنند. «راهپیمایی چهار منطقه» یک مرجع تاریخی است که به اعتراض در سال ۲۰۰۰ اشاره می کند که هزاران نفر در لیما علیه انتخاب مجدد دیکتاتور آلبرتو فوجیموری تظاهرات کردند.
بجز آزار و اذیت معترضان توسط پلیس، معترضان همبستگی زیادی را در مسیر خود به لیما از طرف مردم بویژه زحمتکشان تجربه کردند:
«ما سپاسگزار همه عشقی هستیم که در هر شهر به ما نشان داده شده است. ما آنها را ناامید نخواهیم کرد. تا زمانی که دینا بلوارته استعفا ندهد، دیگر برنمی گردیم. او ما را نادیده گرفت. او ما را تحقیر کرد. اکنون او با قدرت آیمارا آشنا خواهد شد.»
موج اعتراضات در ۷ دسامبر سال گذشته آغاز شد، زمانی که پدرو کاستیلو پس از دستور بسته شدن پارلمان و درخواست برای روند قانون اساسی برای یک Magna Carta جدید از سمت خود برکنار و دستگیر شد.
از آن زمان به بعد تقریباً در تمام مناطق پرو تظاهرات گسترده ای رخ داد که توسط نیروهای امنیتی با خشونت سرکوب شده است. حداقل ۵۴ نفر در سرکوب پلیس جان باختند و صدها نفر مجروح و زندانی شدند.
دولت بولوارته که مورد حمایت راستگرایان، آمریکا و اروپا است، اکنون وضعیت اضطراری در لیما، کوسکو، کالائو، پونو، آمازوناس، لا لیبرتاد و تاکنا را ۳۰ روز تمدید کرده و به پلیس و ارتش اجازه داده تا برای مهار اعتراضات مداخله کنند.


پلیس پرو با تانک وارد دانشگاه شد.
مداخله پلیس پرو در دانشگاه سن مارکوس در لیما

پلیس دیوارهای دانشگاه را خراب کرد و با تانک وارد دانشگاه سن مارکوس شد تا تظاهرکنندگان را بیرون کند.
پلیس ملی پرو (PNP) امروز شنبه وارد دانشگاه ملی سن مارکوس در لیما شد، جایی که پرویی هایی از مناطق مختلف که برای تظاهرات علیه رژیم دینا بولوارته کودتاچی به لیما آمده بودند، در آنجا اقامت دارند.
عناصر پلیس با خشونت وارد شدند و رهبران دانشجویی و بومیان سرخپوست را که در محوطه دانشگاه سازماندهی شده بودند تا میزبان کاروان های جوامع بومی باشند که برای تظاهرات گسترده علیه دولت پرو به پایتخت آمده بودند را تحت کنترل درآوردند.
آنها همچنین با توجه به پست‌های منتشر شده در شبکه های اجتماعی، چندین نفر را دستگیر کرده اند، آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و جیب آنها را خالی کرده و پول اشیا قیمتی آنها را ربودند.
این شنبه، پلیس ملی (PNP) با خشونت وارد دانشگاه ناسیونال سن مارکوس (UNMSM) شد و ده ها تظاهرکننده مستقر در این دانشگاه را پناه گرفته بودند، مورد ضرب و شتم قرار دادند در حالی که شعبه اجرایی خواستار گفتگو با آنها شد.
فردی که در اقامتگاه دانشجویی دانشگاه سن مارکوس اقامت دارد می گوید که در جریان عملیات خشونت آمیز اخراج معترضان در محوطه دانشگاه که با اجازه مقامات دانشگاه در آنجا اقامت داشتند، هیچ نماینده قانونی وجود نداشت و حکم قانونی علیه اقامت تظاهر کنندگان صادر نشده بود .

لازم به تذکر است که دانشگاه سن مارکوس در ۱۷ ژانویه در همبستگی با مردمی که علیه دولت و کنگره جمهوری تظاهرات کرده اند توسط دانشجویان تصرف شد. در دانشگاه ملی مهندسی نیز (UNI)، شورای دانشگاه با استقبال از دانشجویان جنوب کشور برای اقامت و ادامه اعتراضات آنها در این دانشگاه موافقت کرد. اولین دانشجویان وارد دانشگاه ملی سن آنتونیو آباد کوسکو شدند.

از روز چهارشنبه، صدها نفر از پونو، آرکیپا و کوزکو، و سایر نقاط کشور، وارد این دانشگاه شدند و در راهپیمایی‌های بزرگ خواهان استعفای رئیس جمهور کودتاچی بولوارته، تعطیلی کنگره، تشکیل مجلس موسسان و انتخابات زودهنگام شدند.
پس از ورود دانشجویان ماموران، پلیس با تجهیزات ضدشورش جلوی درب محوطه دانشگاه تجمع کردند تا منطقه را تحت محاصره خود درآورند آنها توسط یک هلیکوپتر پلیس پشتیبانی میشوند.

Designed with WordPress