تجارت کالا و ارز – روسیه فقط برای گاز طبیعی خود روبل می خواهد

از امروز، دیگر روشن است که وزرای انرژی و اقتصاد جی ۷ از پرداخت هزینه واردات گاز از روسیه به روبل خودداری خواهند کرد. عواقب این تصمیم نامشخص است. رئیس جمهور ولادیمیر پوتین چهارشنبه گذشته اعلام کرد که روسیه به تعهدات قراردادی خود از نظر حجم و قیمت عمل خواهد کرد. تغییرات فقط شامل واحد پول معاملاتی میشود: «کشورهای غیردوست»، از جمله اتحادیه اروپا، اکنون باید به جای ارز خارجی، هزینه واردات را به روبل بپردازند.

از دکتر کارین کنایسل

بحث در بورس ها از روز چهارشنبه داغ ایت . واکنش‌های بازارها د چیزی مابین «تحریم انرژی در راه است» و شاید نیاز به بازنگری در رژیم عظیم تحریم‌ها در نوسان است. برای تحلیلگرانی مانند گونتر دوبر از رایفایزن ریسرچ، اعلام پوتین یک «حرکت جالب» است. زیرا غرب را مجبور می‌کند به معامله با پول روسیه ادامه دهد و اتحادیه اروپا ممکن است مجبور شود در تحریم‌های خود علیه روسیه و بانک مرکزی در معاملات پرداخت تجدیدنظر کند.

از این گذشته، خرید «روبل در بازار ارز» چندان آسان نیست. در عوض، خریداران باید روبل را مستقیماً از بانک مرکزی روسیه یا یک نهاد مرتبط با نرخ بهره تعیین شده توسط طرف روسی خریداری کنند. این بدان معناست که واردکنندگان یعنی تحریم کنندگان روسیه خودشان تحریم ها را تضعیف خواهند کرد. در بلندمدت، روبل می‌تواند بخشی از یک سبد ارزی جدید شود که در تجارت کالا و به طور کلی تجارت جهانی نقش دارد.

«یوانی ساختن» یا تنوع جدید در اقتصاد جهانی

این موضوع داغی است که در نتیجه شرایط جنگی کنونی، بحران انرژی و تورم تاخت و تاز در حال تغییر است: به اصطلاح «دلارزدایی» از اقتصاد جهانی. از زمانی که دلار آمریکا جایگزین ارز قدرتمند پوند استرلینگ به عنوان ارز پیشرو در جهان شد، کالاها در سراسر جهان به دلار معامله می‌شوند. سالهاست این بحث در جهان مطرح است که ارزی را میتوان یافت که جایگزین دلار در معاملات بین المللی شود، سبدی از ارزها پیشنهاد شده اند به عنوان مثال سالهاست یوان چین به عنوان جایگزینی برای دلار آمریکا مطرح میشود.

حداکثر با بحران مالی جهانی در پاییز ۲۰۰۸ و در نتیجه بحران بازار املاک و مستغلات در ایالات متحده، این موضوع شتاب بیشتری گرفت. وقتی در سال ۲۰۰۵ روی کتابم «قمار انرژی» کار می‌کردم، فصلی را به خداحافظی احتمالی دلار اختصاص دادم، زیرا دقیقاً تجارت نفت بود که با بحران‌های دهه ۱۹۷۰ «دلارهای نفتی» را ایجاد کرد. مورد اخیر مظهر این ارتباط تنگاتنگ بین تجارت نفت و ارز دلار شد که همچنین دهه‌ها اتحاد سیاسی نزدیک بین ایالات متحده آمریکا و کشورهای عربی خلیج فارس و همچنین تا نوامبر ۱۹۷۹ با ایران را شکل داد.

اما سال‌هاست که صداهائی مبنی بر اینکه دلار آمریکا با تورم باعث ایجاد انحراف در تجارت کالاها شده است بلندتر شده است. رئیس سابق بانک مرکزی چین در مقاله ای در مارس ۲۰۰۹، زمانی که لوکوموتیو چین اقتصاد جهانی را از بحران شدید خارج کرد، کلمات واضحی یافت: این اقتصاددان بدون اشاره صریح به دلار، خواستار تنوع بیشتر برای تجارت جهانی مسئولانه شد.

با ایفای نقش پیشرو در اقتصاد چین، اصطلاح «یوان سازی» وارد واژگان رایج شده است. بر این اساس، ارز چین تاثیرات منطقه ای خواهد داشت، به ویژه در تجارت با روسیه از یک سو و با تامین کنندگان مواد خام خاورمیانه از سوی دیگر. اخیراً، چند روز پس از آنکه بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، تقاضای نفت بیشتر از عربستان را داشت، ولیعهد سعودی علناً به فکر تغییر به ارز و استفاده از یوان به جای دلار برای بخشی از صادرات نفت خود افتاد.

تثبیت احتمالی روبل و تحریم انرژی

بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس جمهور روسیه، ارزش روبل در برابر دلار آمریکا پس از هفته ها تنزل بدلیل تحریم ها افزایش یافت. اگر روسیه اکنون مشتریان اتحادیه اروپا را در مقابل عمل انجام شده‌ای مبنی بر پرداخت هزینه گاز به روبل قرار دهد، این امر باعث ایجاد بالا رفتن تقاضای‌های بین المللی برای پول روسیه می شود که همچنین نرخ مبادله روبل را در میان مدت تثبیت می کند.

حداکثر تا یک هفته دیگر می‌بایستی جزئیات این دستور عمل منتشر شود. روزهای سختی در پیش خواهد بود که در آن، بیش از همه، کشورهایی که به گفته آلمان به شدت به واردات گاز طبیعی روسیه وابسته هستند، باید برای حل معضل انرژی به فکر چاره ای باشند: تحریم کامل انرژی روسیه یا بازنگری در تحریم‌ها . به گزارش : روزنامه اقتصادی«هندلزبلات» دولت فدرال آلمان اقتصاد کشور را برای قطع احتمالی عرضه گاز روسیه آماده می کند. بنابراین «آژانس فدرال» در حال ایجاد فهرستی است که نشان می دهد کدام شرکت ها باید زودتر از دیگر شرکت ها در موقع اضطراری از شبکه خارج شوند.

آنچه در حال حاضر در سطح بین المللی در حال اتفاق افتادن است، شتاب بخشیدن به توسعه ای است که مدتی است آشکار شده است.
خروج دلار آمریکا از تجارت جهانی انرژی نیز موضوع بحث عمومی با رئیس جمهور پوتین، امیر قطر و سباستین کورتز صدراعظم وقت اتریش در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ در ژوئن ،۲۰۲۱ بود. جنگ، تحریم های بی سابقه و تصمیمات فعلی روسیه ممکن است زمان بندی موجود را سرعت بخشد. بازار انرژی نوعی جهان کوچک است که آشفتگی و پیکربندی مجدد احتمالی جهان بزرگتر در آن منعکس میشود.
منتشر شده در راشا تودی


  1. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress