به گزارش راشا تودی، پس از ایجاد مشکلات زیاد بر سر راه انتشار مستند اوکراین در آتش و گذاشتن محدودیت سنی و قرار دادن فیلم تقریباً ده ماه در لیست انتظار، یوتیوب مستند یراکه در سال ۲۰۱۶ تهیه شده بود از پلتفرم خود حذف کرد. الیور استون نیز پس از این واقعه درباره وقایع اوکراین و دیدگاهش در این مورد صحبت کرد.

اوکراین در آتش (به انگلیسی: Ukraine on Fire) یک فیلم مستند محصول سال ۲۰۱۶ به کارگردانی ایگور لوپاتونوک است. الیور استون، تهیه کننده اجرایی این فیلم است، در این فیلم مستند با چهره های مرتبط با رویدادهای اوکراین در سال ۲۰۱۴، مانند ولادیمیر پوتین و ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور اوکراین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ مصاحبه می کند. پایگاه اینترنتی فیلم اینترنتی (IMDb) در مورد محتویات این فیلم مستند مینویسد:


«اوکراین. این کشور از شرق با روسیه و از غرب با اروپا همسایه است. برای قرن ها، اوکراین در مرکز کشمکش بین قدرت هایی بوده است که برای کنترل سرزمین های غنی آن و دسترسی به دریای سیاه می جنگند. کشتار میدان مایدان در سال ۲۰۱۴ جرقه قیام خونینی را برانگیخت که رئیس جمهور ویکتور یانوکوویچ را سرنگون کرد و رسانه های غربی روسیه را به عنوان مقصر معرفی کردند، اما آیا واقعا اینطور بود؟»

«اوکراین در آتش» نوشته ایگور لوپاتونوک دیدگاهی تاریخی درباره اختلافات عمیق در منطقه ارائه می دهد که به انقلاب نارنجی سال ۲۰۰۴ قیام های ۲۰۱۴ و سرنگونی خشونت آمیز یانوکوویچ که به شکلی کاملا آزاد و دموکراتیک انتخاب شده بود منجر شد. آنچه توسط رسانه های غربی به عنوان یک انقلاب مردمی معرفی شد، در واقع کودتای سازماندهی شده توسط گروه های ملی گرا و وزارت خارجه آمریکا بود.

در ۹ مارس، مشخص شد که یوتیوب ابتدا به این مستند هشدار داده بود، اما پس از مدت کوتاهی، مستند را به طور کامل از پلتفرم حذف کرد. کارگردان لوپاتونوک در این مورد توسط یک پست توییتری اطلاع رسانی کرد:



همچنین در ۹ مارس، واشنگتن اگزمینر به نقل از آیوی چوی، مدیر ارتباطات سیاسی در یوتوب، گفت که «محتوای خشونت آمیز مستند» هشدار قبلی ما را تایید می کند. این متن همچنین سعی دارد استدلال کند که چرا یوتیوب فیلم را حذف کرد، طبق معمول البته «با خط مشی یوتوب مطابقت نداشت!»:

ما این ویدیو را به این دلیل حذف کردیم که خط‌مشی محتوای خشونت‌آمیز یا خط مشی گرافیکی ما را نقض می‌کند، زیرا که محتوای حاوی فیلم اجساد با جراحات شدید مانند دست‌های بریده را ممنوع می‌کند. …»

حذف این فیلم از یک سو منجر به جلب توجه بیشتر مخاطبان به مستند شد و از سوی دیگر بحث پیرامون موضوع سانسور را داغ کرد. شریل اتکیسون، روزنامه‌نگار و خبرنگار تلویزیونی آمریکایی در توییتی نوشت:

مستند «اوکراین در آتش» اکنون در یوتیوب سانسور شده است که – بر اساس تجربیات اخیر – اهمیت و اعتبار آن را افزایش می دهد. این مستند حاوی تاریخچه طولانی مدت بحران اوکراین است و دیدگاه های هر دو طرف را انعکاس میدهد.»

اتکیسون، به امکان ادامه تماشای فیلم مستند، حداقل از طریق آمازون اشاره کرد. سپس سازنده لوپاتونوک اطلاع داد که گوگل این فیلم را از ماشین جستجوی خود ممنوع خواهد کرد و بنابراین فقط یک پیوند مستقیم (لینک مستقیم) کار خواهد کرد. Shadowbanning یا throttling یعنی عدم دسترسی، مسدود کردن کامل یا جزئی یک کاربر یا محتوای اوبا این تفاوت که برای کاربر بلافاصله مشخص نیست که محتوای او مسدود شده است.

گلن گرینوالد، روزنامه نگار، وبلاگ نویس و وکیل آمریکایی نیز دیدگاه خود را در مورد حذف این مستند به اشتراک گذاشت:

«به همین دلیل است که پلتفرم های اختصاص داده شده به آزادی بیان بسیار مهم هستند – مگر اینکه بخواهید دنیای شما و اطلاعاتی که می شنوید توسط مدیران گوگل نظارت و کنترل شود، به نظر می رسد که این امر برای بسیاری از انسانها صدق میکند. اما انسانهای دیگری هم هستند که این کنترل و سانسور را نمی خواهند، این امر بسیار مهمی است.»


الیور استون در پستی در اینستاگرام در تاریخ ۱۷ فوریه در مورد رویدادهای جاری در اوکراین نوشت:

«آیا ما در آستانه یک اشتباه فاجعه بار دیگر مانند ویتنام، عراق، افغانستان هستیم؟ یا این یک بحران موشکی دیگر کوبا است مانند اکتبر ۱۹۶۲ زمانی که جان کندی رئیس جمهور بود؟ همه ما نگران وضعیت اوکراین هستیم – وقتی شما در ایالات متحده زندگی کنید، درک این موضوع که تا چه حد وضعیت خطرناک شده است آنهم از طریق رسانه های غربی بسیار دشوار است. هر جرقه نیمه تصادفی در این مرحله می تواند باعث انفجار کل بشکه باروت شود.»
سپس، در ۴ مارس، استون یک پست طولانی‌تر در مورد ادامه وقایع اخیر منتشر کرد – ارزیابی شخصی او از وقایع از زمان آغاز مداخله روسیه در خاک اوکراین:

«اگرچه جنگ های تجاوزکارانه زیادی بر وجدان ایالات متحده سنگینی میکند، اما این تجاوزات آقای پوتین در اوکراین را توجیه نمی کند. اعمال بی عدالتی منجر به رسیدن به حق نمی شود. تهاجم روسیه اشتباه بود. اشتباهات بسیار زیادی انجام داد – ۱) اشتباه در مورد مقاومت اوکراین. پوتین مقاومت اوکراین را دست کم گرفته شد، ۲) توانایی ارتش روسیه برای دستیابی به هدف خود را دست بالا گرفت در حالی که اینطور نبود ۳) پاسخ اروپا، به ویژه آلمان را دست کم گرفت، در حالی که که این کشور ۲۰ سال است در برابر افزایش نظامی گری و بودجه ناتو مقاومت کرده است؛ اکنون دست به مسلح کردن میزند و حتی سوئیس نیز به این کاروان پیوست. روسیه بیش از هر زمان دیگری توسط غرب منزوی خواهد شد.»

این کارگردان و تهیه کننده فیلم در بخش دوم ارائه تحلیلی خود می نویسد:

اما اکنون خیلی دیر است. پوتین اجازه داد طعمه شود و در دامی افتاد که توسط ایالات متحده ایجاد شده بود و ارتش خود را در اوکراین مستقر کرد، در نتیجه بدترین نتیجه‌ای را که غرب می‌توانست گرفت. او احتمالاً، به نظر من، غرب را رها کرده است، ما بیش از هر زمان دیگری به رویارویی نهایی نزدیک شده ایم. به نظر می رسد که بازگشتی وجود ندارد.

تنها کسانی که شادی می کنند ناسیونالیست های روسی و لژیون کسانی هستند که از روسیه متنفرند که سرانجام به آنچه سال ها آرزوی آن را داشتند رسیدند، یعنی بایدن، پنتاگون، سیا، اتحادیه اروپا، ناتو، رسانه های جریان اصلی – و ویکتوریا نولند و باند نئوکان در واشنگتن.

اشاره به سیاست های زهر آلود آنها در یوگسلاوی، عراق، افغانستان، لیبی، سوریه، گسترش ناتو، نقض معاهدات هسته ای، سانسور و حذف حقایق مهم از اخبار و غیره تقریبا بی فایده و غیر ممکن خواهد بود. یادآوری استانداردهای دوگانه غربی، از جمله رفتار بد کیف و زلنسکی نیز برای گوش های کر فایده ای ندارد.
در قسمت سوم می گوید:

«تراژدی بزرگ و نادیده در قلب این تاریخ زمان ما از دست دادن همکاری صلح آمیز واقعی بین روسیه و ایالات متحده است – بله، احتمالاً با چین، البته دلیل واقعی این اتفاق میل به سلطه طلبی غیر قابل انکار آمریکا بر جهان است. آن احمق هائی. که پس ۱۹۹۱ پس از پایان جنگ سرد همچنان به تحریک روسیه ادامه دادند، مرتکب جنایت وحشتناکی علیه بشریت و آینده آن شده‌اند. کشورهائی که می‌توانستیم با آنها به مثابه متحدان طبیعی در بزرگترین نبرد علیه تغییرات آب و هوایی همکاری کنیم.»

پورتال ویدیویی کانادایی رامبل اکنون این مستند را به صورت پخش رایگان ارائه می دهد. و ایگور لوپاتونوک در توییتر اطلاع داد:




همچنین علاقه‌مندان می‌توانند «اوکراین در آتش» را بدون سانسور و بدون مانع در وب‌سایت Conservative Treehouse ببینند.

Designed with WordPress