در پی تحریم‌های آمریکا و خلف وعده کوواکس، رئیس‌جمهوری ونزوئلا خواهان اتمام‌حجت با سازوکار تأمین واکسن سازمان جهانی بهداشت شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیکلاس مادورو ساعاتی پیش و در جریان یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که این کشور در هفته جاری با سازوکار تأمین واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت (کوواکس) اتمام‌حجت می‌کند که یا سهم این کشور از واکسن‌های کوواکس ارسال کند و یا آنکه مبلغ پرداخت شده را عودت دهد.

به گفته مادورو، کوواکس ماه میلادی پیش به کاراکاس خبر داد که چهار پرداخت اخیر آن به وسیله بانک سوئیسی یو بی اس بلوکه شده است. رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفت که پرداخت‌های لازم برای پوشش ۱۲۰ میلیون دلار هزینه واکسن‌ها انجام شده است.

مقام‌های ونزوئلایی ماهها است که تحریم‌ها را مانع انجام تراکنش‌های بانکی برای پرداخت هزینه واکسن‌های کووید می‌دانند.

مادورو دیشب خطاب به مقام‌های مسئول گفت: با سیستم کوواکس اتمام‌حجت کنید که یا واکسن‌ها را به ما بفرستند یا پولمان را پس بدهند.

تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا باعث شده که دسترسی آن به نظام مالی جهانی مختل شده و به ناچار از طریق بانک‌های داخلی بخشی از پرداخت‌های ارزی کوواکس انجام شده است.

این کشور ۲۸ میلیون نفری از میانه زمستان ۱۳۹۹ تاکنون سه میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن روسی و چینی به مردم خود تزریق کرده است.

ونزوئلا که تاکنون بیش از ۲۷۷ هزار مورد ابتلا به کووید۱۹ و ۳ هزار و ۱۹۰ فوتی ناشی از این بیماری را ثبت کرده، ابراز تمایل کرده تا از واکسن‌های جانسون‌اند جانسون و نوواواکس سبد کوواکس برخوردار شود.

بنا بر گزارش روسیه امروز حزب کمونیست ونزوئلا در بیانیه‌ای تحریم دارو و واکسن کرونا توسط امپریالیسم آمریکا را معادل نسل کشی مردم ونزوئلا ارزیابی کرد و خواستار رفع هرچه سریعتر تحریم ها شد. مداخله در امور داخلی کشور به «سلاحی برای کشتار جمعی علیه میلیون ها انسان بی گناه» تبدیل شده است. سیستم مالی بین المللی بالاخره باید حسابهای ونزوئلا را باز کند.

با توجه به محاصره ، کاراکاس در ابتدا به واکسن های روسیه و چین اعتماد کرد. اما فقط 2.7 میلیون قوطی کنسرو از آنجا آمده است که شاید برای پنج درصد از جمعیت کافی باشد. تیم ها ماه ها در محله ها پرسه می زنند و افراد را برای واکسیناسیون ثبت نام می کنند – اما اغلب مدتها بعد هیچ اتفاقی نمی افتد. در انتظار واکسن از جانسون و جانسون ، که به ویژه برای شرایط ونزوئلا مناسب است: فقط یک بار تزریق می شود و نیازی به زنجیره سرد بدون وقفه ندارد. کاراکاس می خواهد از طریق برنامه «Covax» بیش از یازده میلیون قوطی بخرد – اکنون این امر توسط UBS جلوگیری می شود. ونزوئلا همچنان یکی از کشورهایی است که جمعیت آن تا حد زیادی در برابر ویروس کرونا بی دفاع است. طبق تحقیقی که در ماه مه منتشر شد ، ونزوئلا در مقایسه با ساکنان واکسینه شده در آمریکای لاتین در جایگاه دوم قرار داشت – فقط در هندوراس کمتر از افراد محافظت می شود.

در این شرایط ، بسیاری از مردم بار دیگر چشم خود را به کوبا معطوف می کنند. پزشکان از این جزیره برای دهه ها در ونزوئلا کار کرده اند. در حاشیه نشست اجلاس اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا) ، هاوانا و کاراکاس در ماه ژوئن توافق کردند که دوازده میلیون دوز واکسن »عبدالا« تولید شده در کوبا را تحویل دهند. اولین بسته که قبلاً ارسال شده است و با سرعت بالایی در حال تلقیح است.

یک زن جوان خوشحال در کاراکاس در مورد اولین واکسیناسیون خود با واکسن کوبائی در 28 ژوئن گفت: «کوبا ، برای همه چیز متشکرم ، از دوستی و همبستگی بین ملتها متشکرم». «این روند توسط کادر پزشکی کوبا و ونزوئلا به خوبی سازماندهی شده است. حتی پخش موسیقی بوئنا فه و دیگر هنرمندان کوبایی در هنگام تزریق برای تنظیم روحیه عالی بود. » «از من سوال شد که آیا در چند روز گذشته علائم خاصی داشته ام ، آیا از بیماری ویژه ای رنج می برم یا به دارویی حساسیت دارم. اما جدا از این ، مجبور نبودم شناسنامه خود را نشان دهم یا چیزی با خود بیاورم. من دوز دوم خود را در تاریخ ۱۱ ژوئیه ، در روز تولد خود دریافت می کنم – چه هدیه خوبی! «

Designed with WordPress