مجله هفته – مجله سیاست بین المللی – سال هجدهم

خبرگزاری رویترز نوشت: کوبا سپرده های بانکی به دلار را به دلیل تحریم های آمریکا منع کرده است. هاوانا اعلام کرده این تحریم ها به این کشور اجازه نمی دهد از دلار در معاملات خارجی استفاده کند هر چند که نقل و انتقالات به دلار را همچنان می پذیرد.

این اقدام اندکی قبل از تصمیم دولت کوبا برای ارائه راه حل خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل جهت پایان دادن به تحریم های فلج کننده آمریکا انجام شده است. تحریم تجاری آمریکا علیه کوبا  برای یک دهه است که ادامه دارد.

گمانه زنی برخی از کوبایی ها و تحلیلگران نشان می دهد که تعلیق پذیرش سپرده های بانکی به دلار تلاشی برای کنترل قیمت دلار در بازار آزاد بوده است.

بانک مرکزی کوبا اعلام کرده برای کوبا یافتن بانک های بین المللی یا موسسه های مالی بین المللی که خواهان دریافت یا تبدیل ارز دلار به نقدینگی هستند دشوار تر شده است.

معاون رئیس بانک مرکزی کوبا در یک نطق تلویزیونی گفت از زمان تشدید تحریم های کوبا در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا بیش از ۲۰ بانک انجام معاملات با کوبا را متوقف کرده اند.

جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات آمریکا در کمپین های انتخاباتی خود وعده داده برخی از اقدامات دولت سلفش را علیه کوبا لغو کند. به گفته وی این تحریم ها بیشترین آسیب را به مردم کوبا رسانده است بدون این که کمی به پیشرفت دموکراسی و حقوق بشر در این کشور کند.

با این حال کوبا هنوز هیچ اقدامی را در به عقب راندن سیاست های ترامپ علیه کوبا اتخاذ نکرده و مقامات دولت وی می گویند تغییر در سیاست آمریکا در قبال هاوانا اولویت سیاست خارجی دولت بایدن نیست.

Designed with WordPress