روابط مسکو و هانوی به رغم «ناراحتی واشنگتن» عمیق‌تر می‌شود
نظم جهانی مبتنی بر هژمونی ایالات متحده در حال فروپاشی است

نوشته ژانگ هان

منتشر شده در گلوبال تایمز

ترجمه مجله هفته

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پس از یک دیدار رسمی از پیونگ‌یانگ، وارد پایتخت ویتنام، هانوی شد و اولین سفر خود به این کشور از سال ۲۰۱۷ را آغاز کرد که این اقدام واکنش‌های نگران‌کننده‌ای از سوی ایالات متحده به همراه داشت.

به گزارش ویتنام نیوز، جمعیت زیادی از ساکنان با تکان دادن پرچم‌های دو کشور و اجرای یک مراسم شلیک ۲۱ توپ، از رهبر روسیه استقبال کردند.

دو طرف در مورد همکاری در زمینه‌های «تجارت و اقتصادی، علمی، فناوری و انسانی» گفتگو کردند و همچنین نظرات خود را در مورد مسائل کلیدی در دستور کار بین‌المللی و منطقه‌ای تبادل کردند.

پوتین ویتنام را یکی از قابل اعتمادترین شرکای روسیه خواند و گفت روابط دو کشور راه طولانی را طی کرده و با افتخار از بسیاری از آزمون‌ها سربلند بیرون آمده است. همچنین دو کشور توافق کردند که منطقه آسیا-اقیانوسیه نیازمند یک معماری امنیتی قابل اعتماد بدون بلوک‌های نظامی است.

این دیدار اهمیت زیادی دارد و شراکت استراتژیک جامع ویتنام-روسیه را در تمامی زمینه‌ها، به ویژه در شرایطی که دو کشور در تلاش برای تحقق بیانیه مشترک درباره چشم‌انداز شراکت استراتژیک جامع تا سال ۲۰۳۰ هستند، عمیق‌تر می‌کند. این مطلب را آژانس خبری ویتنام (VNA) پنجشنبه گزارش داد.

به گفته نگوین هونگ تان، رئیس دفتر تجاری ویتنام در منطقه خاور دور روسیه، فضای گسترده‌ای برای ارتقای تجارت بین ویتنام و خاور دور روسیه وجود دارد. وی ابراز امیدواری کرد که کانال‌های ارتباطی بین شرکت‌ها و گردشگران، مسیرهای هوایی جدید و موانع پرداختی برداشته شود.

دیدار رئیس‌جمهور پوتین در شرایطی انجام می‌شود که روابط جامع و دوستانه ویتنام-روسیه به سرعت در حال توسعه است و به عنوان الگویی از همکاری‌های متقابل سودمند و برابر، به منظور صلح، همکاری و توسعه در منطقه و جهان خدمت می‌کند. این مطلب را ویتنام نیوز گزارش داد.

برای روسیه، دیپلماسی آن «رو به شرق و حرکت به جنوب» است تا همکاری‌های عملی با «اکثریت جهان» در زمینه‌های انرژی، غذا، فناوری و سایر زمینه‌ها داشته باشد، حمایت از «سرزمین‌های میانه» در رقابت قدرت‌های بزرگ را جلب کند و با محاصره و انزوای دیپلماتیک غربی مقابله کند. ژائو لانگ، معاون مدیر مؤسسه حکومت جهانی در مؤسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای، در مقاله‌ای برای گلوبال تایمز نوشت.

لی هایدونگ، استاد دانشگاه امور خارجی چین، پنجشنبه به گلوبال تایمز گفت که توسعه روابط روسیه-ویتنام بر اساس منافع دو کشور مستقل است و به ثبات استراتژیک و توازن در منطقه کمک می‌کند.



با این حال، ایالات متحده از این رابطه خشنود نیست. صدای آمریکا ادعا کرد که این دیدار ویتنام را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد و حتی ممکن است برای هانوی پرخطر تلقی شود و انتظار هیچ گونه تحولی از این دیدار نداشته باشد.

سخنگوی سفارت آمریکا در هانوی به رسانه‌ها گفت: «هیچ کشوری نباید به پوتین فرصت تبلیغ جنگ تجاوزکارانه‌اش را بدهد.»

لی گفت که ایالات متحده باید بپذیرد که تلاشش برای منزوی کردن روسیه با مجبور کردن دیگر کشورها به انتخاب طرف بی‌ثمر است. بسیاری از کشورها نمی‌خواهند عروسک خیمه‌شب‌بازی ایالات متحده باشند و واشنگتن، علی‌رغم ناخشنودی، باید به آن عادت کند.

ویتنام که به طور رسمی سیاست خارجی بی‌طرفانه‌ای را دنبال می‌کند که آن را «دیپلماسی بامبو» در روابط با قدرت‌های جهانی می‌نامد، به محکومیت غرب از روسیه به دلیل عملیات نظامی‌اش در اوکراین نپیوست، به گزارش رسانه‌ها.

با اشاره انگشت به روابط روسیه-ویتنام، ایالات متحده فقط «حس برتری» خود در قدرت، ایدئولوژی و نظام را هنگام مدیریت امور خارجی آشکار می‌کند. لی گفت.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در سپتامبر ۲۰۲۳ به ویتنام سفر کرد که طی آن دو کشور روابط خود را به یک شراکت استراتژیک جامع ارتقا دادند.

اما تحلیلگران گفتند که ایالات متحده باید از خیال خود برای تحت فشار قرار دادن ویتنام با این رابطه دست بردارد، زیرا نظم جهانی مبتنی بر هژمونی ایالات متحده در حال فروپاشی است و واشنگتن باید یاد بگیرد که با سایر کشورهای مستقل به طور برابر برخورد کند.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress