از 12 ژوئن، سه کشتی جنگی و یک زیردریایی روسی در بندر هاوانا لنگر انداخته‌اند. این بازدید دوستانه از کشور کارائیب، طبق انتظار، باعث نگرانی ایالات متحده و کانادا شده است. در واکنش به این موضوع، نیروی دریایی آمریکا بدون رضایت کوبا، یک زیردریایی را به پایگاه خود در گوانتانامو اعزام کرد.
کوبا در مورد حضور یک کشتی آمریکایی در آب‌های سرزمینی خود، در حالی که سه کشتی جنگی و یک زیردریایی روسی از 12 ژوئن برای یک بازدید رسمی در هاوانا حضور داشتند، اظهار نظر کرد. کارلوس فرناندز د کوسئو دومینگز، معاون وزیر امور خارجه این کشور کارائیب، در گفتگو با خبرنگار آرلین رودریگز دریوت، اذعان داشت که طرف آمریکایی مقامات کوبایی را از قبل از ورود زیردریایی آمریکایی USS Helena به خلیج گوانتانامو مطلع کرده بود. او گفت که این نوع تبادل اطلاعات سال‌هاست که انجام می‌شود. با این حال، این دیپلمات نارضایتی دولت هاوانا را ابراز کرد. وی با اشاره به زیردریایی آمریکایی گفت:

«طبیعتاً ما از حضور چنین کشتی در قلمرو خود و عبور از آب‌های سرزمینی خود راضی نیستیم، به‌ویژه اینکه متعلق به قدرتی است که سیاستی آشکارا خصمانه علیه کوبا دارد.»

فرناندز د کوسئو در این راستا خاطرنشان کرد که بازدید کشتی‌های جنگی از دیگر کشورها معمولاً با دعوت قبلی انجام می‌شود. با این حال، این مورد چنین نبوده است. این دیپلمات در این رابطه یادآور شد که ایالات متحده آمریکا به طور غیرقانونی و برخلاف میل مردم کوبا،  منطقه پایگاه دریایی گوانتانامو را اشغال کرده است.

حضور همزمان کشتی‌های جنگی:

در 12 ژوئن، ناوچه «ادمیرال گورشکف»، زیردریایی هسته‌ای «کازان»، نفتکش «آکادمیک پاشین پاشین» و یدک‌کش «نیکلای شیکر» به مناسبت روز روسیه در بندر پایتخت کوبا، هاوانا، لنگر انداختند. این بازدید رسمی نیروی دریایی روسیه در کشور کارائیب، نگرانی‌هایی را در ایالات متحده و کانادا برانگیخت. روز بعد، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که زیردریایی هسته‌ای یو اس اس هلنا به طور معمول و طبق برنامه در منطقه حضور دارد. با این حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس  آن را «نمایش قدرت» در  مقابله با مانورهای دریایی روسیه در کارائیب دانست.
وزارت امور خارجه کوبا تأکید کرد که کشتی‌های روسی سلاح هسته‌ای حمل نمی‌کنند و بنابراین تهدیدی برای منطقه محسوب نمی‌شوند. به گفته این وزارتخانه، دریانوردان روسی در طول این بازدید، از جمله، از همتایان خود بازدید دوستانه خواهند کرد و از جاذبه‌های گردشگری این جزیره دیدن خواهند کرد. در همین حال، به مردم کوبا اجازه داده شد تا از ناو»ادمیرال گورشکف» دیدن کنند و از این کشتی‌های جنگی روسی دیدن کنند. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، استقبال عمومی از این بازدید بسیار زیاد بود.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress