وزیر دفاع اسلواکی علیه پیشینیان خود اقدام می کند

نوشته آرنولد شولتسل

چهار هفته پس از حمله تروریستی به نخست وزیر اسلواکی رابرت فیتسو، دولت وی از نظر حقوقی بر علیه ارسال تسلیحات به کیف اقدام می کند. رابرت کالینسک، وزیر دفاع و معاون نخست وزیر، روز چهارشنبه پیشینیان خود یاروسلاو ناد را که از 2020 تا می 2023 در این سمت بود، متهم کرد که بطور غیرقانونی تمامی 13 جنگنده نیروی هوایی اسلواکی از نوع میگ-29 و یک سیستم دفاع هوایی از نوع اس-300 را به کی یف اهدا کرده است. این هواپیماها در سال 2022 از رده خارج شده بودند. پس از روی کار آمدن در اکتبر گذشته، دولت فیتسو کمک نظامی دولتی به گیف را متوقف کرد، اما همچنان اجازه ارسال تسلیحات از سوی تولیدکنندگان خصوصی تسلیحات را می دهد. 

پایگاه خبری چک ایروزهلاس روز چهارشنبه از قول کالینسک نوشت: «چنین تضعیف غیرقانونی نیروهای مسلح را در واژگان سیاسی ما نمی توان جز خیانت به کشور نامید. نمی دانم آیا این عمل مصداق جرم خیانت به کشور را نیز دارد یا خیر، اما او شخصی است که به ارزش های ملی خیانت کرده است.» ناد عضو یک دولت موقت بود که بر اساس قانون اساسی، اجازه تصمیمات اساسی در سیاست خارجی را نداشت. در روز چهارشنبه، ناد در پاسخ به این اتهام که بررسی حقوقی اهدای تسلیحات را انجام نداده است، گفت که «بدیهی است» مه این کار را انجام داده است.

بر این اساس، دولت با امضای یک توافقنامه بین المللی برای انتقال فناوری که از اختیارات آن بود، موافقت کرده است. یک شکایت کیفری در این زمینه نیز «رد شده است». در روز پنجشنبه، او در تلویزیون اسلواکی اسنادی را ارائه کرد که باید موضع وی را تأیید کند. او گفت که کالینسک دروغ می گوید. به گفته ناد، اهدای هواپیماها نه تنها یک مسئله اخلاقی، بلکه مسئله تعریف روشن اسلواکی در جهان غرب است: «زیرا همه کشورهای غربی، حتی مجارستان، به اوکراین کمک کرده اند.»

فیتسو در تاریخ 15 ماه مه توسط مخالفان سیاست‌هایش در قبال اتحادیه اروپا و اوکراین در خیابان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شدت مجروح شد، اما جان سالم به در برد. او روز چهارشنبه گذشته با انتشار ویدئویی در انظار عمومی ظاهر شد.

رئیس جمهور در این ویدئو گفت که عامل این سوء قصد یک «گرگ تنها» نبوده، بلکه این حمله نتیجه یك جبهه ی ناامید از مخالفان، رسانه‌های اسلواکی تحت حمایت جورج سوروس و همچنین سازمان‌های غیردولتی خارجی است که از خارج تامین مالی می‌شوند. به گفته فیتسو، این اتحادیه از سوی اتحادیه اروپا و ناتو که در مورد جنگ اوکراین فقط یک نظر را قبول دارند، حمایت می‌شود.

او خاطرنشان کرد که در سال 1999 بمباران بلگراد توسط ناتو را رد کرده، در سال 2003 از اعزام سربازان اسلواکی به جنگ عراق به رهبری ایالات متحده خودداری کرده و در سال 2015 علیه سیاست مهاجرتی اتحادیه اروپا موضع گرفته است. فیتسو همچنین پس از حمله روسیه به اوکراین، خواستار عدم ارسال کمک نظامی به کیف شد.

او مخالفان را به تضعیف توان دفاعی اسلواکی متهم کرد و گفت که آنها – مانند اتحادیه اروپا و ناتو – نتایج انتخابات پارلمان در سپتامبر 2023 و انتخاب پیتر پلرگرینی را به عنوان رئیس جمهور در آوریل که مورد حمایت او بود را نیز زیر پا می‌گذارند.

فیتسو در فوریه گذشته با هشدار نسبت به «تشدید خطرناک تنش‌ها» با روسیه در آستانه کنفرانسی در پاریس در حمایت از اوکراین، جنجال بین‌المللی برپا کرد. او گفت که دستور کار این کنفرانس «لرزه بر اندام انسان می‌اندازد». فیتسو در آن زمان اشاره کرد که کلمه «صلح» حتی در بیانیه‌ها ذکر نشده و در عوض به طرح‌هایی اشاره شده که با «خطرات امنیتی عظیم» همراه است. او همچنین پیش‌بینی کرد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اعلام خواهد کرد که برخی کشورها ظاهراً آماده‌اند سربازان خود را مستقیماً به اوکراین اعزام کنند.

پارلمان اسلواکی طبق گزارش پراودا، وب‌سایت خبری، روز پنجشنبه قانونی را تصویب کرد که کاهش کمک‌ها به پناهندگان اوکراینی را پیش‌بینی می‌کند. اسلواکی حدود 120 هزار پناهنده را ثبت کرده است که حدود دو درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress