یوری آنتونوف (Yuri Antonov)
ا. م. شیری
بسیاری از نویسندگان به تغییر در تقسیم طبقاتی در جامعه اشاره می‌کنند. آن‌ها موضوعاتی را مطرح می‌کنند، اما به دلیل دوری از طبقات، متوجه نمی‌شوند که محتوای این طبقات و اقشار چگونه تغییر می‌کند.
به عنوان مثال، تعریف سرمایه‌دار این بوده و هست: «سرمایه‌دار افرادی را شامل می‌شود که دارایی خود یا عاریتی خود را به منظور کسب سود در چرخۀ اقتصادی وارد می‌کنند».
بر این اساس، پرولتاریا کسی است که با کار خود ارزش‌های مادی یا فکری تولید می‌کند، اما از حق مالکیت بر ابزار تولید و محصول تولید شده محروم می‌شود.
بقیه، لایه‌ها و اقشار بین دو طبقۀ اصلی نامیده می‌شوند. حالا یک لایۀ بسیار مهم به نام روشنفکر را در نظر بگیریم. پیش از این، قبل از انقلاب اکتبر سال ١٩١٧، روشنفکران خلاق از فروش دانش یا سایر محصولات استعداد خود درآمد داشتند. از وابستگی تحصیلات به درآمد خانواده استفاده می‌شد.
حالا موضوع فرق می‌کند، لازم است قرارداد با کارفرما را مورد توجه قرار داده شود. در این صورت، بلافاصله معلوم می‌شود که کارمند با انعقاد قرارداد، نه تنها نیروی کار خود را می‌فروشد، بلکه از مالکیت نتایج کار خود- مادی یا فکری- نیز صرف نظر می‌کند.
بر این اساس، کارگر یا کارمند، طبق تعریف یک پرولتاریا می‌شود. این را باید همیشه بخاطر سپرد.
بقیۀ روشنفکران به کسب و کار مشغول می‌شوند، یعنی به داد و ستد محصولات کار خود یا دیگران می‌پردازند. به این ترتیب، به بورژوازی خرد و متوسط تبدیل می‌شوند.
روشنفکران غیرخلاق به سمت مدیریت و بوروکراسی روی می‌آورند و جایگزین مالکان و مقامات می‌شوند و انجام برخی از وظایف بورژوازی، منجمله، استثمار کارگران را به عهده می‌گیرند و بخشی از ارزش اضافه را تصاحب می‌کنند.
نقل از: روسو- وبگاه دانشمندان سوسیالیست فدراسیون روسیه

٢٣ خرداد- جوزا ١۴٠٣

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress