ترجمه مجله هفته

رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در یک نشست در وزارت امور خارجه، یک بار دیگر همه جنبه های درگیری کنونی روسیه-اوکراین را تشریح کرد. روسیه آماده آتش بس فوری است. کی یف این پیشنهاد را به نفع اهداف غربی دوباره رد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز جمعه در یک نشست در وزارت امور خارجه اعلام کرد که بحران اوکراین یک درگیری میان دو کشور یا ملت نیست، بلکه نتیجه مستقیم سیاست تهاجمی غرب است:

«می‌خواهم به صراحت بگویم که بحران اوکراین صرفاً یک درگیری بین دو کشور یا به طریق اولی، یک مناقشه بین دو ملت بر سر مسائل دوجانبه نیست. ریشه‌های این درگیری در روابط دوجانبه نهفته نیست.»


پوتین معتقد است که رویدادهای اوکراین نتیجه مستقیم تحولات جهانی و اروپایی در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم، به ویژه سیاست‌های تهاجمی و بی‌رحمانه‌ای است که غرب سال‌هاست، حتی قبل از آغاز عملیات ویژه، دنبال می‌کند.

او خاطرنشان کرد که این درگیری مربوط به تناقضات بین روسیه و اوکراین نیست، زیرا در غیر این صورت روس‌ها و اوکراینی‌ها که تاریخ و فرهنگ مشترک، ارزش‌های معنوی و میلیون‌ها پیوند خویشاوندی، خانوادگی و انسانی دارند، راهی برای حل عادلانه همه مسائل پیدا می‌کردند.

پوتین در گفتگو با رهبران وزارت امور خارجه روسیه گفت: «این دقیقاً غرب بود که بحران اوکراین را آماده و تحریک کرد و اکنون برای تداوم بی‌حدوحصر این بحران و تضعیف و بیگانه کردن هر دو ملت، روس و اوکراین، از یکدیگر تلاش می‌کند.»

او توضیح داد که در حال حاضر تلاش برای تصاحب قدرت در اوکراین در حال وقوع است:

«فصل غم‌انگیز فعلی در تاریخ اوکراین با تصاحب خشونت‌آمیز قدرت، یک کودتای غیرقانونی در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. ریشه رژیم فعلی کی‌یف در یک کودتای مسلحانه است و اکنون چرخه کامل شده است: قدرت اجرایی در اوکراین، مانند سال ۲۰۱۴، دوباره غصب شده و به طور غیرقانونی حفظ می‌شود.»

پوتین با اشاره به لغو انتخابات، ماهیت واقعی رژیم کی‌یف را که از کودتای مسلحانه سال ۲۰۱۴ پدید آمده، با آن مرتبط است و ریشه در آن دارد، آشکار کرد. او گفت که چسبیدن آنها به قدرت پس از لغو انتخابات، اقدامی است که طبق ماده ۵ قانون اساسی اوکراین ممنوع است.

به گفته پوتین، در حال حاضر رادای عالی اوکراین، برخلاف قوه مجریه دولت اوکراین، از اقتدار مشروع برخوردار است. وی گفت که دوره ریاست جمهوری ولودیمیر زلنسکی به پایان رسیده است و مشروعیت او به هیچ وجه قابل احیا نیست.

«دوره ریاست جمهوری رئیس جمهور قبلی اوکراین به پایان رسیده است، همراه با مشروعیت او که با هیچ گونه حقه بازی قابل بازگرداندن نیست.»

پوتین اعلام کرد که روسیه جنگی را در اوکراین آغاز نکرده است؛ بلکه دولت کی یف عملیات نظامی را علیه شهروندانی آغاز کرده که استقلال خود را اعلام کرده اند. او تأکید کرد که در غرب این ادعا بارها مطرح می شود که روسیه در چارچوب یک عملیات نظامی ویژه، جنگ را آغاز کرده و به همین دلیل متجاوز در نظر گرفته می شود. از این طریق، حملات تسلیحاتی غربی به خاک روسیه توجیه می شود، در حالی که گویا اوکراین در حال دفاع از خود است. 

«بار دیگر تأکید می کنم: روسیه جنگ را آغاز نکرده است. این رژیم کی یف بود که طبق قوانین بین المللی اقدامات نظامی را آغاز کرد و آنها را ادامه می دهد.»

روسیه در طول مذاکرات در مرحله اول عملیات نظامی ویژه تلاش کرد پیام اصلی را به کی یف منتقل کند که اوکراین باید خواسته دونباس و خواسته مردم ساکن در آنجا را محترم بشمارد.



«از همان ابتدای عملیات نظامی ویژه، ما مذاکراتی را با نمایندگان رژیم کی یف انجام دادیم. این مذاکرات ابتدا در بلاروس و سپس در ترکیه برگزار شد. ما تلاش کردیم پیام اصلی خود را منتقل کنیم: انتخاب دونباس و خواسته مردم ساکن در آنجا را محترم بشمارید، نیروهای خود را عقب بکشید، گلوله باران شهرها و روستاهای صلح آمیز را متوقف کنید.»

رهبر روسیه اشاره کرد که پاسخ منفی بود:

«روشن است که این دستور آقایان غربی بود.»

روسیه به مدت 8 سال در تلاش برای رسیدن به یک توافق بود و تنها به این دلیل استقلال جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک را به رسمیت نشناخته بود:
«ما به مدت 8 سال آنها را به رسمیت نشناختیم، زیرا همچنان امیدوار به رسیدن به یک توافق بودیم.»

پوتین عملیات سرکوب علیه دونباس را نسل کشی خواند، جایی که ساکنانش به انسان های درجه دوم تبدیل شده بودند.

«دونباس به مدت 8 سال مورد گلوله باران قرار گرفت، عملیات تروریستی و قتل ها سازماندهی شد، یک محاصره بسیار سخت برقرار شد. در تمام این سال ها، ساکنان دونباس، زنان، کودکان، افراد مسن، به عنوان انسان های درجه دوم، انسان های پست در نظر گرفته شده و به گرفتن انتقام تهدید شدند… این چیست جز نسل کشی در مرکز اروپا در قرن 21؟»

پوتین توضیح داد که روسیه وظیفه خود را در قبال ساکنان دونباس که از کودتای دولتی در اوکراین رنج می بردند انجام داده است، زمانی که درباره دلایل آغاز عملیات نظامی ویژه صحبت می کرد.

«نخستین کاری که انجام دادیم، انجام وظیفه ما در قبال مردمی بود که از کودتای دولتی و درگیری های بعدی در جنوب شرق اوکراین رنج می بردند. ما حقوق این مردم را که در این مناطق زندگی می کنند، به رسمیت شناختیم، برای محافظت از منافع، زندگی و زندگی فرزندانشان.» 

ناتو تلاش کرده بود اوکراین را پایگاه خود کند. علاوه بر این، همه تلاش خود را برای به چالش کشیدن ملت ها در برابر یکدیگر انجام داده بود، پوتین تأکید کرد.

«پنج و حتی شش موج گسترش ناتو وجود داشت. آنها تلاش کردند اوکراین را پایگاه خود کنند و از آن یک ضد روسیه بسازند.»

از دیدگاه پوتین، آنها از روش های متعددی برای دستیابی به اهداف خود استفاده کردند:

«آنها پول و منابع سرمایه گذاری کردند، سیاستمداران و احزاب کامل را خریدند، تاریخ و برنامه های آموزشی را تغییر دادند، گروه های نئونازی و افراطی را تغذیه و پرورش دادند.»

آنها همه تلاش خود را به کار گرفتند تا روابط دولتی روسیه و اوکراین را تضعیف کنند، ملت ها را از هم جدا و آنها را علیه یکدیگر تحریک کنند. از این طریق، غرب می خواست زمینه ایدئولوژیک برای نابودی روسیه در امتداد خطوط قومی را ایجاد کند:

«امروز آنها از استعمارزدایی مشهور روسیه صحبت می کنند. در واقع این یک تلاش برای ایجاد پایه ایدئولوژیک برای تکه تکه کردن میهن ما بر اساس ملیت است. در راستای اجرای این استراتژی، کشورهای غربی مسیر تصرف و توسعه نظامی-سیاسی مناطق نزدیک به ما را در پیش گرفته اند.»

در تحلیل خود از تلاش های تهاجمی ایالات متحده برای حفظ موقعیت امپراتوری خود با هر وسیله ای، پوتین دریافت که این امر تنها منجر به انحطاط این کشور می شود:

«تلاش های بی امان نخبگان لیبرال-جهانی حاکم بر آنجا برای گسترش جهانی ایدئولوژی خود و حفظ موقعیت امپراتوری شان، تنها باعث خستگی و انحطاط بیشتر این کشور می شود. این تلاش ها در تضاد آشکار با منافع واقعی مردم آمریکا قرار دارد.»

پوتین گفت اگر این مسیر بی فرجام، تبلیغ تهاجمی که بر باور برگزیده و منحصربفرد بودن استوار است وجود نمی داشت، روابط بین المللی بسیار پیش از این ثبات می یافت. اروپا می تواند به عنوان یکی از مراکز توسعه باقی بماند، اگر روابط خوبی با روسیه داشته باشد، رئیس جمهور روسیه گفت.

«اگر اروپا می خواهد به عنوان یکی از مراکز مستقل توسعه جهانی و کمربند تمدنی-فرهنگی این سیاره باقی بماند، بدون شک باید روابط خوب و دوستانه ای با روسیه داشته باشد. و ما، این مهمترین نکته است، آماده این کار هستیم.» 

او دریافت که این خودآگاهی ساده توسط سیاستمداران با چشم انداز واقعاً فراگیر اروپایی و جهانی، میهن پرستان کشورها و ملت هایشان که در قالب مقوله های تاریخی فکر می کنند، و نه توسط آماردان هایی که از خواسته و دستور دیگری پیروی می کنند، درک می شود.

«روسیه مسئولیت خود را در قبال ثبات جهانی به رسمیت می شناسد و بار دیگر آمادگی خود را برای گفتگو با همه کشورها اعلام می کند.»

اما از دیدگاه پوتین، این باید یک گفتگوی جدی و دقیق درباره همه جنبه های امنیت جهانی باشد و نه فقط تقلید از روند صلح. 

«موضع اصولی ما این است: وضعیت بی طرف، عاری از پیوستن به اتحادیه ها و غیرهسته ای اوکراین، خلع سلاح نظامی و نازی زدایی آن.»

چون همه طرف های درگیر قبلا در مذاکرات استانبول در سال 2022 بر این پارامترها توافق کرده بودند، روسیه آماده است که بلافاصله پشت میز مذاکره درباره اوکراین بنشیند. در روز جمعه، پوتین دوباره شرایط مشخص برای مذاکرات صلح با کی یف را نام برد.

میخائیل پودولیاک، مشاور دفتر ولادیمیر زلنسکی، در شبکه اجتماعی ایکس گفت که مسکو شرایط واقع بینانه ای برای پایان درگیری در اوکراین پیشنهاد نداده است. کی یف اظهار داشت که «پیشنهادات صلح» جدیدی از سوی روسیه وجود ندارد. باید از توهمات رها شد و جدی گرفتن «پیشنهادات روسیه» را متوقف کرد.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress