یوری باریسوف (YURIY BORISOV)

ا. م. شیری

ده روز از ناپدید شدن ناو هواپیمابر هسته‌ای آمریکایی دوایت آیزنهاور می‌گذرد.

رسانه‌های غربی که زمانی به دلیل استقلال خود از صاحبان قدرت و اشتیاق به افشاگری‌های پر سر و صدا و هیجانی مشهور بودند، نفس در سینه حبس کرده‌اند و مانند ماهی روی یخ در مورد همۀ اخبار مربوط به کشتی هسته‌ای بنام دوایت آیزنهاور (CVN- 69) نیروی دریایی آمریکا سکوت اختیار کرده‌اند.

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه دربارۀ دلایل این بازی جمعی سکوت گفت: «حتی بزرگترین آژانس‌های خبری بین‌المللی نیز تحت فشار کشوری هستند که مقرشان در آن قرار دارد. دولت‌های کشورهای غربی خود را در شرایط تدارک جنگ، جنگ با ما قرار می‌دهند… آن‌ها با وارد شدن به این خلسۀ قبل از جنگ، به منافع رسانه‌ها تجاوز کرده و رسانه‌ها را به سانسور وادار نموده‌اند». پسکوف ادامه داد: «توجه کنید چه مطالب دیکته شده‌ای در معتبرترین نشریات آمریکا و انگلیس منتشر می‌شود. واضح است که همۀ این‌ها در «کمیتۀ حزبی» نوشته شده است».

خبرگزاری رویترز، در واقع، «کمیتۀ حزبی» مستقر در واشنگتن به معنی واقعی کلمه، گزارش مختصری دربارۀ آخرین تحرکات ناو هواپیمابر مفقود شده منتشر کرده است که گفته می‌شود روز جمعه پس از کمک به ائتلاف تحت رهبری آمریکا در حفاظت از خطوط تجاری  حمل و نقل دریایی، دریای سرخ را با عبور از کانال سوئز ترک کرده است».

با توجه به اینکه در حال حاضر کشتی‌های تجاری در حال سوختن در دریای سرخ توسط حوثی‌ها در رابطه با اسرائیل همچنان گرفتار شده‌اند، این بالاتر از تکمیل عجیب و آشکارا عجولانۀ مأموریت «کمک به حفاظت از کشتی‌های تجاری» است.

اما اگر واقعاً اینطور باشد، از هم اکنون می‌توان به حوثی‌ها به خاطر پیروزی بزرگی که بی‌تردید بمعنی اخراج تنها ناو هواپیمابر آمریکایی فعال در منطقۀ خاورمیانه از دریای سرخ است، تبریک گفت.

با این حال، حتی یک عکس در اینترنت وجود ندارد که عبور این «هلندی فرّار» از کانال سوئز را تأئید کند. اگرچه در سال‌های گذشته تعداد زیادی از آن‌ تصاویر، مثلا، در سال ٢٠٢٣ وجود داشت.

این در حالی است که دو روز پیش پنتاگون به طور ناگهانی دستور تمدید استقرار «آیکا» در خاورمیانه را به مدت یک ماه دیگر صادر کرد. این کار اصلاً عجیب نیست. زیرا، آیزنهاور در حال حاضر رکورددار مطلق در بین ناوهای هواپیمابر آمریکایی برای مدت زمان استقرار رزمی است.

«وزیر دفاع آمریکا دستور تمدید دیگر ناو هواپیمابر یو اس‌اس دوایت آیزنهاور را که بیش از هفت ماه پیش بمنظور بازداشتن حوثی‌های مورد حمایت ایران از حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ در خاورمیانه مستقر بوده، صادر کرد.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به العربیه انگلیسی گفت: کشتی هسته‌ای که با نام «آیکا» نیز شناخته می‌شود، برای یک ماه دیگر تمدید شده است. این در شرایطی است که تعداد حملات حوثی‌ها در خاورمیانه افزایش یافته است».

در این میان، عموم مردم که از هرگونه اطلاعات رسمی در مورد سرنوشت «گل سرسبد» ناوگان آمریکایی محروم شده‌اند، مجبورند به شایعات بسنده کنند و سر خود را صرفاً با حدس و گمان گرم کنند.

چنین هیجان کاملاً قابل درک است. زیرا، بر خلاف فرماندهی بسیار محرمانۀ نیروی دریایی آمریکا، جامعۀ جهانی موظف نیست وانمود کند که هیچ اتفاقی نمی‌افتد. به خصوص زمانی که صحبت از احتمال اولین شکست رزمی یک ناو هواپیمابر هسته‌ای آمریکایی در تاریخ جهان در شرایطی که بوی جنگ جهانی سوم به مشام می‌رسد، در میان است.

همان طور که انتظار می‌رفت، معلوم شد که اولین و داغ‌ترین «هیجانات» در این باره، کار دست شبکۀ کلاهبرداران بود. برخی از آن‌ها بلافاصله متوجه شدند که یک سوراخ در عرشۀ ناو هواپیمابر را «فتوشاپ» کنند و تقریباً یک هفته بر سر آن سوداگری کردند تا اینکه شخصی اصل همان عکس قدیمی را بدون هیچ سوراخی در مکان مشخص شده پیدا کرد. علاوه بر این، شکارچیان تبلیغاتی به دلیل حماقت متوجه نشدند که دومین ناو هواپیمابر در این قاب به طور کلی اضافه است.

می‌نویسند که «آیکا» هنوز در دریای سرخ است، اما ظاهراً به منظور «تعمیر و نگهداری» به سمت شمال به منطقۀ جدۀ سعودی نقل مکان کرده است. اما این ادعا  با دستور وزارت دفاع آمریکا برای تمدید خدمت رزمی آن اصلاً مطابقت ندارد.

«آمریکا، روز دوشنبه عملیات تعمیر و نگهداری اضطراری ناو هواپیمابر یو اس اس آیزنهاور، مستقر در دریای سرخ را آغاز کرد. این اتفاق پس از تکمیل فرآیند خارج کردن آن از آب‌های نزدیک یمن افتاد. منابع آمریکایی ورود گروهی از کارشناسان به ناو هواپیمابر یو اس اس آیزنهاور از پایگاه العدید قطر را تأئید کردند و گفتند که این گروه فنی بوسیلۀ یک هواپیمای ترابری نظامی آمریکایی به آنجا انتقال یافته است. صحبت از ورود یک تیم فنی به ناو هواپیمابر در حالی مطرح می‌شود که یک کشتی جنگی آمریکایی در سواحل مدینه پهلو می‌گیرد و اولین بار است که یک ناو هواپیمابر به یک بندر خارجی منتقل می‌شود. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی آمریکا لنگر انداختن یک کشتی در حدود ١١٠٠ مایل دریایی سواحل عربستان سعودی را نشانۀ وجود مشکلی دانستند که با آن مواجه بود. ارتش آمریکا طی دو روز گذشته، روند یدک‌کشی یک ناو هواپیمابر آمریکایی را از جنوب دریای سرخ به سمت شمال آن آغاز کرده است. وب‌سایت‌های ناوبری نشان دادند که روند یدک‌کشی کشتی بسیار کند بود. زیرا، آن ابتدا به سمت سواحل جده و سپس بیشتر به سمت مدینه حرکت می‌کرد».

در عین حال، همۀ این‌ها در متن کشتار هولناک فلسطینیان در غزه اتفاق می‌افتد که همین امروز دوباره به اوج خود رسید.

حوثی‌ها که دقیقاً در مقام پاسخ به نسل‌کشی اسرائیل در غزه علیه اسرائیل و همدستان آن جنگ آغاز کرده‌اند، مطمئناً برای انتقام کامل از جلادان، به هر اقدام لازم دست خواهند زد. نباید تردید داشت که هدف اصلی آن‌ها هنوز آیزنهاور ناتمام با چندین هزار خدمه آن است، که ممکن است تاوان همدستی خود در کشتار خونین مردم عرب فلسطین را با جان خود بپردازند. و اگر خود حوثی‌ها قادر به انجام این کار به طور کامل نباشند، کسانی هستند که می‌توانند و می‌خواهند به آن‌ها کمک کنند.

نقل از: بنیاد فرهنگ راهبردی

٢٣ خرداد- جوزا ١۴٠٣

یک پاسخ برای “هلندی فرّار – باریسوف – ا. م. شیری”.

  1. shirinrood

    هلندی سرگردان; (افسانه ملوان هلندی که محکوم شد تا روز قیامت روی دریا بماند).

    لایک

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress