اسپانیا 1.1 میلیارد یورو برای اوکراین و صنعت نظامی خود هزینه می‌کند!

نوشته سندیکای CGT اسپانیا

ترجمه مجله هفته

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در این هفته در کاخ مونکلوآ دیدار و گفتگو کردند تا یک توافقنامه امنیتی امضا  و کمک های نظامی را گسترش دهند. این توافقنامه شامل ارسال 1.1 میلیارد یورو تجهیزات نظامی به اوکراین در سال 2024 است.

این توافقنامه که «دو جانبه» نامیده می شود، توسط دولت های دو کشور برای ده سال آینده به امضا رسیده است. جزئیات مربوط به میزان کمک های نظامی در سال های آینده هنوز مشخص نشده است.

«توافقنامه همکاری امنیتی بین اسپانیا و اوکراین» سندی 18 صفحه ای است که شامل برنامه همکاری نظامی و بیانیه ای در مورد همکاری در زمینه جنگ و صنایع نظامی است.

در این توافقنامه همچنین تاکید شده است که اسپانیا از زمان آغاز تهاجم روسیه، 11.1 میلیارد یورو از طریق بودجه اتحادیه اروپا (EU) «برای حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی اوکراین» ارائه کرده است و 5 میلیارد یورو دیگر از طریق «صندوق اوکراین» در  در نظر گرفته شده است که از «صندوق صلح اروپا» تامین می شود. این رقم، کمک های نظامی دوجانبه اسپانیا به اوکراین را به 300 میلیون یورو می رساند.

بخش قابل توجهی از کمک های نظامی که دولت اسپانیا متعهد شده است، شامل موشک های پاتریوت و تانک های جنگی لئوپارد است که طبق گفته وزارت دفاع، در اواخر ژوئن به اوکراین خواهند رسید.

با این توافقنامه، اسپانیا جایگاه نظامی خود را در اروپا و ناتو تقویت می کند و موقعیت خود را به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان سلاح در جهان تثبیت می کند. طبق گزارش موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI)، اسپانیا در بین سال های 2014 تا 2023 هشتمین صادر کننده بزرگ تسلیحات در جهان پس از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، آلمان و ایتالیا بوده و 2.7 درصد از کل صادرات تسلیحات جهان را به خود اختصاص داده است.

اسپانیا توافقنامه امنیتی را امضا می‌کند و از پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا خارج می‌شود و بودجه نظامی را افزایش می‌دهد

در حالی که همه این اتفاقات رخ می دهد، اسپانیا دیگر به پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا (CFE) پایبند نیست. این پیمان، که به «معاهده وین 1990» نیز معروف است، علاوه بر الزامات دیگر، محدودیت هایی را برای تعداد تسلیحاتاتی که 30 کشور می توانند داشته باشند، تعیین می کرد. این کشورها شامل اعضای ناتو و برخی از اعضای اتحاد جماهیر شوروی سابق و پیمان ورشو هستند. به طور خلاصه، مسیر برای بازسازی تسلیحات جهانی بدون هیچ محدودیتی باز شده است.

ما با یکی از بزرگترین تشدیدهای نظامی در مقیاس جهانی روبرو هستیم. در مورد بودجه نظامی اسپانیا، طبق یکی از گزارش های اخیر مرکز دلز، مشخصاً از 2 درصد بودجه در سال 2023 فراتر خواهد رفت.

این نوع توافقات برای فروش سلاح به کشورهای درگیر در جنگ، با نقض قوانین بین المللی، بدون بحث در پارلمان و بدون هیچ گونه شفافیتی انجام می شود. این موضوع در مورد نسل کشی در غزه نیز صدق می کند که CGT بارها آن را محکوم کرده است.

ما در مورد مبالغ هنگفتی صحبت می کنیم که از هزینه های اجتماعی، مراقبت های بهداشتی و آموزش در زمانی که بالاترین نرخ تورم و رکود اقتصادی را تجربه می کنیم، کسر می شود. این نشان دهنده تعهد دولت اسپانیا به ترویج این صنعت پرسود و مرگبار است. این سیاست مرگ به عنوان یک مدل اقتصادی، «necropolitics» است که در آن سرداران نظامی مسلط هستند.

دولت سانچز نه تنها با منافع صنعت تسلیحات همسو است، بلکه در کنار دولتی قرار می گیرد – دولت زلنسکی، حقوق اجتماعی، سیاسی و  کارگران را  کاهش داده، توسط  افراط گرایان راست  حمایت می شود و استراتژی نظامی خود را بر اساس سربازگیری اجباری و آزار و اذیت سیاسی بنا نهاده است.

از طرف CGT، ما بارها سیاست های ریاکارانه بلوک های امپریالیستی، از جمله ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ناتو و از سوی دیگر، الیگارشی روسیه که از دولت پوتین حمایت می کند را محکوم کرده ایم. دلیل اصلی این جنگ و همچنین بیش از بیست درگیری نظامی دیگر که  هم اکنون بسیاری از کشورهای دیگر را ویران می کند،  نیاز به حفظ رژیم سیاسی-اقتصادی سرمایه داری است که ما را به نابودی زیست کره و حیات بر روی کره زمین سوق می دهد.

نه به یورو برای جنگ، نه به یورو برای صنعت نظامی!

مرگ بر جنگ طلبان!

هیچ چیز برای جنگ، همه چیز برای زندگی!

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress