وال استریت ژورنال: قطر حماس را تهدید به اخراج، انجماد دارایی ها و بازداشت کرد.

براساس یک بیانیه از کاخ سفید، رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن امارات قطر را برای استفاده از «تمام ابزارهای مناسب» برای وادار کردن حماس به پذیرش قطعنامه آتش بس سازمان ملل متحد تحت فشار قرار داده است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، هم قطر و هم مصر اخیراً رهبران ارشد حماس را تهدید کرده اند که در صورت عدم پذیرش قطعنامه آتش بس سازمان ملل متحد، با بازداشت، انجماد دارایی ها، تحریم ها و اخراج از دوحه روبرو خواهند شد.

با این حال، محمد الهندی، یکی از اعضای ارشد گروه فلسطینی جهاد اسلامی، در مصاحبه ای با نشریه سعودی المجله چنین تهدیداتی را رد کرد. 

گزارش ها حاکی از آن است که این تهدیدات به دستور دولت ایالات متحده تحت ریاست جمهوری جو بایدن کنونی که خواستار توافق آتش بس است، ابراز شده است. در یک گفتگوی تلفنی روز دوشنبه، رئیس جمهور ایالات متحده گفته شده است که از شیخ تمیم آل ثانی رئیس کشور قطر خواسته است «از تمام ابزارهای مناسب برای دستیابی به یک توافق با حماس استفاده کند»، همانطور که در یک بیانیه از کاخ سفید آمده است.

با وجود این فشار سیاسی، گزارش ها حاکی از آن است که حماس همچنان این توافق را در بخشی از بندهای آن رد می کند، زیرا تضمینی برای پایان فوری حملات اسرائیل وجود ندارد. گفته می شود رئیس سیا ویلیام برنز از سیاستمداران قطر و مصر خواسته است تا به اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس اطمینان دهند که کشورهای میانجی تضمین خواهند کرد که مذاکرات برای پایان درگیری ها در هفته سوم مرحله اول آغاز شود و شرایط تا هفته پنجم توافق شود.

گزارش ها حاکی از آن است که هنیه این پیشنهاد را رد کرد و اصرار داشت که حماس تنها در صورتی با این توافق موافقت خواهد کرد که اسرائیل به یک آتش بس پایدار متعهد شود. با این حال، نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو نیز قبلاً علناً اعلام کرده بود که اسرائیل با پایان جنگ موافقت نخواهد کرد.

این اولین باری نیست که قطر رهبری حماس تهدید را تهدید به اخراج می کند. در ماه مارس هشدار مشابهی در ارتباط با یک توافق آتش بس صادر شده بود. بر اساس گزارش شبکه خبری سی ان ان آمریکا، این هشدار اخیر به یک تهدید قابل اعتماد تبدیل شده است.

یک مقام ارشد ناشناس آمریکایی که در این گفتگوها دخیل بود، گفته شده است که به وال استریت ژورنال گفته است: «آنها می دانند که قطر چاره ای جز اخراج آنها ندارد، اگر دولت آمریکا از آنها بخواهد این کار را انجام دهند.»

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress