اسپانیا درخواست کرده است تا به پرونده نسل‌کشی دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل بپیوندد.

ادوارد کارور
کنسرسیوم نیوز
ترجمه مجله هفته

«ما می‌خواهیم صلح را برقرار کنیم» – وزیر امور خارجه این کشور گفت که مادرید به این پرونده می‌پیوندد تا از غیرنظامیان محافظت کند، از سازمان ملل متحد و حقوق بین‌الملل حمایت کند.

وزیر امور خارجه اسپانیا روز پنجشنبه اعلام کرد که کشورش درخواست کرده است تا به پرونده نسل‌کشی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری بپیوندد، کمی بیش از یک هفته پس از به رسمیت شناختن رسمی دولت فلسطین در کنار دیگر کشورهای اروپایی.

آفریقای جنوبی این پرونده را مطرح کرده و آن را از مرحله اولیه آن پیش برده است که در 24 مه با دستور دیوان بین‌المللی دادگستری، بالاترین دادگاه سازمان ملل متحد، تنش با اسرائیل برای توقف حمله نظامی خود بر رفح در جنوب نوار غزه به اوج خود رسید – دستوری که اسرائیل نادیده گرفت.

مکزیک، کلمبیا، نیکاراگوئه، لیبی و فلسطینی‌ها قبلاً درخواست پیوستن به این پرونده را داده‌اند، در حالی که شیلی و ایرلند نیز برنامه‌های خود را برای دخالت در حمایت از این پرونده اعلام کرده‌اند.

«ما این کار را به دلیل تعهد خود به سازمان ملل متحد و حقوق بین‌الملل انجام می‌دهیم»، خوزه مانوئل آلباریس، وزیر امور خارجه اسپانیا، روز پنجشنبه در یک پست شبکه اجتماعی که ویدئوی سخنرانی اعلامیه‌اش را در بر داشت، گفت. «برای حمایت از کار دادگاه. برای جلوگیری از کشته‌شدن بیشتر افراد غیرنظامی. برای صلح.»

«ما این تصمیم را به دلیل عملیات نظامی مداوم در غزه اتخاذ می‌کنیم»، آلباریس به آسوشیتدپرس گفت. «ما می‌خواهیم صلح به غزه و خاورمیانه بازگردد و برای این‌که این اتفاق بیفتد، همه باید از دادگاه حمایت کنیم.»

آلباریس عضو حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا (PSOE)، یک حزب مرکز-چپ است که یک دولت ائتلافی را رهبری می‌کند. سومار، یک حزب چپ جدید که شریک کوچکتر ائتلاف است، به شدت حامی فلسطین بوده است؛ وزرای این حزب جنگ اسرائیل در غزه را نسل‌کشی نامیده‌اند.

پودموس، یک حزب چپ که قبلاً در ائتلاف‌های دولتی بوده است اما اکنون فقط پنج کرسی در پارلمان دارد و به طور گسترده توسط سومار جایگزین در تمامی عرصه ها جایگزین شد، نیز در اینمورد موضع مشابهی اتخاذ کرده است؛ رهبر آن قبلاً  گفته بود که اسپانیا باید از پرونده نسل‌کشی دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری یکی از چندین نهاد بین‌المللی است که دولت‌های حامی فلسطین تلاش می‌کنند تا اسرائیل را به خاطر حمله مداوم خود به غزه که در هشت ماه گذشته باعث کشته شدن بیش از 36,000 نفر، عمدتاً زنان و کودکان، شده است، منزوی و پاسخگو کنند.

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه صبح دهها نفر را در بمباران یک مدرسه که به آوارگان پناه داده بود، کشته است. آسوشیتدپرس گزارش داد که اکثر کشته‌شدگان زنان و کودکان بودند.

اسپانیا یکی از چندین کشور اروپایی است که در هفته‌های اخیر این کار را انجام داده‌اند به رسمیت شناختن دولت فلسطین؛ در واقع، مادرید در سازماندهی تلاش‌های اروپایی نقش محوری داشته است. اسرائیل با «پیامدهای جدی» برای ملت‌هایی که فلسطین را به رسمیت می‌شناسند پاسخ داده است و این موضوع خشم ویژه‌ای را در رهبران اسپانیایی برانگیخته است.

«حماس از شما به خاطر این خدمت تشکر می‌کند»، وزیر امور خارجه اسرائیل، اسرائیل کاتس، در پیامی در شبکه‌های اجتماعی به نخست‌وزیر اسپانیا، پدرو سانچز، نوشت، همراه با ویدئویی که الجزیره آن را منتشر کرد «بین تصاویر رقص اسپانیایی فلامنکو و صحنه‌های ساختکی ورود گروه فلسطینی به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر».

بر اساس نظرسنجی یک اندیشکده مادریدی، درخواست برای به رسمیت شناختن فلسطین در میان افکار عمومی اسپانیا از حمایت گسترده‌ای برخوردار است الجزیره این رقم را 78 درصد حدس میزند.

سومار همچنین فشار آورده است که اسپانیا از درخواست‌های صدور حکم بازداشت علیه رهبران اسرائیل و حماس که توسط دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) که مانند دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، هلند واقع شده است، ارائه شده‌اند، حمایت کند.

رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، به خاطر محکوم کردن حکم‌های پیشنهادی دادگاه کیفری بین‌المللی در برابر حمایت از آنها مورد انتقاد گروه‌های بشردوستانه قرار گرفته است. نه ایالات متحده و نه اسرائیل صلاحیت دادگاه کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسند.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress