کاخ سفید: «هیچ تهدید امنیتی قابل توجهی» از این سفر وجود ندارد

وزارت دفاع کوبا اعلام کرد که گروهی از کشتی‌های جنگی روسیه، از جمله یک زیردریایی هسته‌ای، در اواخر خرداد ماه به طور رسمی به این کشور سفر خواهند کرد.

در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، این وزارتخانه گفت که در مجموع چهار کشتی روسی، شامل ناوچه دریاسالار گورشكوف، زیردریایی هسته‌ای کازان، نفتکش پاشین و یدک‌کش نجات نیکولای چیکِر، از 12 تا 17 ژوئن (23 تا 28 خرداد) به این جزیره سفر خواهند کرد.

مقامات کوبا تأکید کردند که «هیچ‌کدام از این کشتی‌ها حامل سلاح هسته‌ای نیستند و حضور آنها در این کشور هیچ خطری برای منطقه ندارد.» آنها همچنین گفتند که این سفر به کوبا که حدود 140 کیلومتر با سواحل آمریکا فاصله دارد، «نشان‌دهنده روابط دوستانه تاریخی بین کوبا و فدراسیون روسیه و کاملاً مطابق با قوانین بین‌المللی است.»

طبق این بیانیه، برنامه‌ریزی شده است که روس‌ها در طول حضور خود در کوبا، از جمله دیدار با فرمانده نیروی دریایی انقلابی و استاندار هاوانا، و همچنین بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی، به انجام فعالیت‌هایی بپردازند. در زمان ورود این گروه به بندر هاوانا، یکی از کشتی‌ها 21 گلوله توپ شلیک خواهد کرد.

جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در واکنش به این خبر به سی‌ان‌ان گفت که ایالات متحده این سفر را به دقت رصد خواهد کرد، اما «هیچ تهدید امنیتی قابل توجهی» را در نتیجه این مانورها پیش‌بینی نمی‌کند. او با اشاره به اینکه این سفر «غیرمعمول اما از پیش برنامه‌ریزی شده» است، گفت که این اقدام می‌تواند پیامی از مسکو به واشنگتن مبنی بر «ناخرسندی» از حمایت آمریکا از اوکراین باشد.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، در توییتی هشدار داد که این مانورهای روسیه «باید زنگ خطری برای دولت بایدن باشد.»

او نوشت: «دشمنان ما به طور خطرناکی به سواحل ما نزدیک هستند و ما باید برای دفاع از سرزمین خود در برابر تهدیدات نظامی و ترکیبی در نیمکره خود آماده باشیم.»

در سال 1962، کوبا به صحنه بحران موشکی کوبا تبدیل شد که آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی را تا آستانه جنگ هسته‌ای کشاند. در آن زمان، مسکو در واکنش به استقرار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در ترکیه و برای جلوگیری از حمله احتمالی آمریکا به کوبا، اقدام به استقرار موشک‌های هسته‌ای در این جزیره کرد.

وزارت دفاع روسیه هنوز به این سفر واکنش رسمی نشان نداده است، اما در اواخر ماه می اعلام کرد که گروهی از کشتی‌های جنگی ناوگان شمالی راهی یک «ماموریت دریایی دوردست» به اقیانوس اطلس شده‌اند. این وزارتخانه اهداف این ماموریت را «نمایش قدرت و تأمین حضور دریایی در مناطق عملیاتی مهم در اقیانوس اطلس» عنوان کرد.

یک پاسخ برای “کشتی‌های جنگی روسیه راهی کوبا می‌شوند”.

  1. شعله کار

    لطفا شوخی نکنید!

    لایک

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress