کریم خان، دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری (ICC)، پس از درخواست‌های بازداشت علیه رهبران اسرائیل، تحت فشار زیادی قرار دارد. او در مصاحبه‌ای با روزنامه تایمز بریتانیا از تصمیم خود دفاع کرد و به امضاکنندگان اساسنامه رم در مورد تعهداتشان یادآوری کرد.

خان در این مصاحبه اختصاصی، ضمن دفاع از حکم بازداشت خود علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور، به گزارش‌هایی مبنی بر نارضایتی برخی مقامات ارشد در ایالات متحده و اتحادیه اروپا از این تصمیم نیز اشاره کرد.

او در پاسخ به این انتقادات به خبرنگار کریستینا لمب گفت که وظیفه دادستان ICC این نیست که دوست کسی باشد. او تأکید کرد که صرف نظر از اینکه کار او مورد تشویق یا محکومیت قرار گیرد، به وظایف خود طبق اساسنامه رم و به نفع عدالت عمل خواهد کرد.

خان در ادامه گفت که او به عنوان دادستان، مستقل و عینی عمل می‌کند و تحت تأثیر هیچ فشار یا نفوذی قرار نمی‌گیرد. او وظیفه دارد که اتهامات را به طور عینی و بی‌طرفانه بررسی کند و در صورت وجود شواهد کافی، پرونده را به قضات ارجاع دهد.

دادستان کل ICC همچنین تأکید کرد که دیوان بین‌المللی کیفری یک نهاد قضایی است و نه یک ابزار سیاسی. او از همه طرف‌های درگیر در این درگیری خواست که با تحقیقات ICC همکاری کنند و به روند قضایی احترام بگذارند.
«ما باید در دنیایی که به طور فزاینده‌ای قطبی شده است، برابری همه کودکان، زنان و غیرنظامیان را برجسته کنیم. اگر این کار را نکنیم، پس چه فایده‌ای دارد؟» این سوالی است که کریم خان، دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری (ICC)، در مصاحبه‌ای با روزنامه تایمز بریتانیا مطرح کرد.

خان در این مصاحبه هشدار داد که اگر امضاکنندگان اساسنامه رم از پیروی از احکام ICC امتناع کنند، می تواند «عواقب وخیمی» به دنبال داشته باشد. او دادگاه لاهه را «فرزند» کشورهای عضو و خود را به عنوان «نگهدارنده یا حامی» آن توصیف کرد.

او با اشاره به دیدگاه کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا به این موضوع گفت:

«آیا قدرت های بزرگ زمانی که از حاکمیت قانون صحبت می کنند صادق هستند یا نظم مبتنی بر قواعد آنها فقط یک مزخرف و ابزاری برای ناتو و دنیای پسااستعماری است، بدون هیچ تمایل واقعی برای اعمال قانون به طور یکسان برای همه؟»

دادستان کل ICC همچنین اتهامات مبنی بر اینکه او اسرائیل را با گروه تروریستی حماس برابر دانسته است، رد کرد. خان اذعان داشت که بر خلاف حماس، اسرائیل یک کشور دموکراتیک با دیوان عالی است. او همچنین حق اسرائیل در دفاع از مردم خود را تأیید کرد، اما تأکید کرد که این امر به روش های خاصی بستگی دارد.

«هیچ کس مجوزی برای ارتکاب جنایات جنگی یا جنایت علیه بشریت ندارد.»

خان، وکیلی که در سال ۱۹۷۰ در ادینبورگ متولد شد، به عنوان نمونه ای از این موضوع به اقدامات ارتش بریتانیا در ایرلند شمالی اشاره کرد. او توضیح داد که علیرغم حملات ملی گرایان ایرلندی به سیاستمداران بریتانیایی و تهدید به مرگ مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت، بریتانیایی ها «هرگز یک بمب ۲ هزار پوندی را صرفاً به این دلیل که اعضای ارتش جمهوری خواه ایرلند در آنجا زندگی می کردند، به جاده فالز در بلفاست پرتاب نکردند.»

«اگر به قانون پایبند نباشیم، دیگر چیزی برای ما باقی نمی ماند. کلمات عمیق «هرگز دیگر» اغلب به یک شعار صرف تبدیل می شوند. ما به نقطه ای نزدیک می شویم که مردم در سراسر جهان دیگر به آن اعتقاد ندارند.»

کریم خان، دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری (ICC)، روز دوشنبه خواستار صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور، و همچنین سه تن از رهبران حماس، یحیی السنوار، محمد ضیف و اسماعیل هنیه شد.

خان این افراد را به ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در ارتباط با بحران جاری در غزه متهم کرد. در بیانیه‌ای در مورد اقدامات اسرائیل آمده است که «تاثیرات استفاده از گرسنگی به عنوان روش جنگی به همراه سایر حملات و مجازات‌های جمعی علیه غیرنظامیان در غزه فوری، مشهود و به طور گسترده‌ای شناخته شده است.»

درخواست بازداشت دو عضو کابینه اسرائیل خشم مقامات این کشور را برانگیخته است.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress