اسرائیل اجازه بازگشت به سه شهرک غیرقانونی را صادر کرد.  مرده در جنین، وزیر دارایی پول فلسطینیان را مسدود کرد

نوشته یاکوب ریمان
یونگه ولت
ترجمه مجله هفته

به دنبال اعلام به رسمیت شناختن فلسطین توسط نروژ، اسپانیا و ایرلند در روز چهارشنبه، اسرائیل ساخت سه شهرک در کرانه باختری را که در سال 2005 تخلیه شده بودند، تأیید کرد.

وزارت دفاع اسرائیل روز چهارشنبه به نقل از رویترز اعلام کرد که این اقدام به عنوان پاسخی به «اقدامات یکجانبه» این سه کشور اروپایی در نظر گرفته شده است.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی تندرو اسرائیل، در مصاحبه‌ای با شبکه I 24 News گفت که به ازای هر بار به رسمیت شناختن یکجانبه دولت فلسطین، باید یک شهرک جدید ساخته شود. او همچنین از کمیته برنامه‌ریزی کرانه باختری خواست تا ساخت 10000 واحد مسکونی در شهرک شیلون را تأیید کند.

این اقدام اسرائیل با واکنش تند مقامات فلسطینی روبرو شده است. صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی، این اقدام را «یک گام خطرناک» توصیف کرد و گفت که این امر «راه حل دو دولتی» را به خطر می‌اندازد.

اتحادیه اروپا نیز از اسرائیل خواسته است که این تصمیم را لغو کند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای گفت که این شهرک‌ها «غیرقانونی» هستند و «صلح را به خطر می‌اندازند».
در سال 2005، دولت اسرائیل تخلیه شهرک‌های سا-نور، گانیم و کادم را دستور داد. این شهرک‌ها در نزدیکی شهرهای فلسطینی جنین و نابلس قرار دارند که به عنوان مراکز مقاومت مسلحانه علیه اشغالگری اسرائیل در کرانه باختری شناخته می‌شوند.

در همین حال، روز پنجشنبه هزاران نفر در جنین گرد هم آمدند تا 12 کشته شده در آخرین حمله ارتش اسرائیل به این شهر و اردوگاه پناهندگان آن را گرامی بدارند. خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد که این حمله از صبح روز سه‌شنبه آغاز شد و دو روز به طول انجامید. به گفته این خبرگزاری، از جمله کشته‌شدگان، رئیس بخش جراحی بیمارستان جنین نیز بود. به سوی چند خبرنگار که در حال مستندسازی این حمله بودند، آتش گشوده شد. بیش از 20 نفر با گلوله جنگی مجروح شدند. همچنین 10 خانه بمباران و زیرساخت‌های شهر از جمله جاده‌ها، شبکه‌های برق و آب، سیستم‌های فاضلاب، ساختمان‌های تجاری و چندین وسیله نقلیه به شدت آسیب دید. وفا در ادامه می‌گوید: «این حمله ویرانی به بار آورد.»

در شب پنجشنبه، شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی مزارع گندم را در شهر سباستیا در شمال غربی نابلس به آتش کشیدند و حدود 1.5 هکتار را سوزاندند. خبرگزاری وفا به نقل از محمد عاصم، شهردار سباستیا، این خبر را گزارش داد.

سال گذشته، پس از آنکه پارلمان اسرائیل اصلاحاتی را در قانون موسوم به «قانون عقب‌نشینی» 2005 تصویب کرد، چهارمین شهرک، هومش، برای بازپس‌گیری آزاد شد. برای بازگشت به سه شهرک دیگر، نیاز به مجوز از سوی ارتش بود که کنترل کامل کرانه باختری را در اختیار دارد.

تمام 147 شهرک اسرائیلی در کرانه اشغالی غرب غیرقانونی هستند، همانطور که 191 پاسگاه غیرقانونی نیز که حتی طبق قوانین اسرائیل غیرقانونی هستند، اما به طور فزاینده‌ای توسط دولت «قانونی» می‌شوند. در سال 2023، 26 «پایگاه غیرقانونی» جدید تأسیس شد که بیشترین تعداد در یک سال است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در مصاحبه‌ای با رویترز با استفاده از نام‌های کتاب مقدس برای کرانه باختری گفت: «تسلط یهودی بر یهودا و سامره امنیت را تضمین می‌کند.» او مدعی شد که توسعه این سه شهرک «امنیت را برای ساکنان این منطقه فراهم خواهد کرد.» با این حال، گالانت به طور حتم به امنیت ساکنان فلسطینی کرانه باختری که از زمان آغاز درگیری‌ها به طور فزاینده‌ای در معرض حملات و پوگروم‌های شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل قرار دارند، اهمیتی نداده است.
به گزارش ABC News، وزیر دارایی اسرائیل، بزالل اسموتریچ، روز چهارشنبه اعلام کرد که در واکنش به به رسمیت شناختن فلسطین توسط نروژ، پرداخت مالیات به تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) را متوقف خواهد کرد.

در چارچوب مذاکرات صلح در دهه 1990، توافق شد که اسرائیل مالیات‌ها را به نیابت از PA جمع‌آوری کند و سپس آنها را به رام الله منتقل کند. پس از حملات 7 اکتبر توسط حماس و سایر گروه‌های مستقر در غزه، اسموتریچ در ابتدا این پرداخت‌ها را مسدود کرد. بعداً نروژ به عنوان میانجی‌گر برای انتقال وجوه به PA تعیین شد. با این حال، این مکانیسم با اسلو اکنون به حالت تعلیق درآمده است. این امر به طور بیشتر توانایی‌های در حال کاهش تشکیلات خودگردان فلسطین برای پرداخت حقوق هزاران کارمند در کرانه باختری را محدود می‌کند.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress