آیا حزب سبز آلمان افراطی راست است؟ این سوالی است که روزنامه گلوبال تایمز چین در تحلیل خود از تناقضات سیاست آلمان در قبال چین مطرح کرده است. رسانه‌های آلمانی به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

تحلیلی که در روزنامه انگلیسی زبان گلوبال تایمز چین منتشر شده، حزب سبز آلمان را افراطی راست معرفی کرده است. در این مقاله، یک تحلیلگر چینی نیز به اظهار نظر پرداخته و حزب آنالنا بئربوک، وزیر امور خارجه آلمان را به همین عنوان توصیف کرده است.

این ادعا با واکنش تند رسانه‌ها و سیاستمداران آلمانی مواجه شده است. بسیاری از آنها این موضوع را رد کرده و آن را تلاشی از سوی چین برای دخالت در امور داخلی آلمان می‌دانند.

حزب سبز آلمان یکی از احزاب اصلی در این کشور است و در ائتلاف حاکم با صدراعظم اولاف شولتس مشارکت دارد. این حزب به دلیل مواضع خود در قبال مسائل زیست‌محیطی، عدالت اجتماعی و حقوق بشر شناخته شده است.

«برچسب زدن به حزب سبز آلمان به عنوان افراطی راست، اقدامی تحریک‌آمیز است که به نظر می‌رسد با هدف تخریب وجهه این حزب و ایجاد تنش در روابط بین آلمان و چین انجام شده است.»

هنوز مشخص نیست که این ادعا چه تأثیری بر افکار عمومی آلمان خواهد داشت. با این حال، به نظر می‌رسد که این موضوع بحث و گفتگوهای بیشتری را در مورد سیاست آلمان در قبال چین و روابط این دو کشور برانگیزد.

موضوع این مقاله سیاست خارجی متناقض آلمان در قبال چین و شکاف‌های عمیق سیاسی در میان فضای سیاسی آلمان بود که در پس این تناقض‌ها قرار دارد.

گلوبال تایمز سفر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، به چین در ماه آوریل را نشانه‌ای از رویکردی سازنده تلقی کرد. در این سفر، توافقات مثبت متعددی حاصل شد. با این حال، به گفته این روزنامه، وزارتخانه‌های امور خارجه و اقتصاد که در اختیار «سبزهای افراطی راست» هستند، در این موضوع با حزب سوسیال دموکرات (SPD) صدراعظم اختلاف نظر دارند.

سفر اخیر بئربوک به استرالیا، نیوزیلند و فیجی توسط تحلیلگر لیو زوکوئی به عنوان تلاشی برای ایجاد «تقابل دیپلماتیک» در قبال چین تفسیر می‌شود. در حالی که شولتس بر همکاری‌های اقتصادی گسترده تأکید دارد، به گفته لیو، حزب سبز خواهان رویارویی است:

«با این حال، لیو می‌گوید که بئربوک و حزب افراطی او به شدت ایدئولوژیک هستند و به ارزش‌ها و خطرات امنیتی نسبت به همکاری اقتصادی اولویت می‌دهند، که این امر با حمایت شولتی از همکاری عملگرایانه با چین مغایرت دارد.»
در نتیجه، همکاری بین آلمان و چین ممکن است با مشکلاتی مواجه شود – که مورد استقبال ایالات متحده خواهد بود. در نهایت، انتخابات بوندستاگ در سال آینده نیز در مورد جهت‌گیری سیاست آلمان در قبال چین تعیین‌کننده خواهد بود.

اینکه یک روزنامه چینی حزب سبز را افراطی راست اعلام کرده است، در رسانه‌های آلمانی با نوعی سردرگمی و انفعال روبرو شده است. با این حال، نه در پورتال T-Online که متعلق به گروه تبلیغاتی Ströer است و نه در روزنامه بیلد متعلق به Springer، هیچ بحث جدی در مورد این مقاله انجام نمی‌شود. در عوض، T-Online می‌نویسد که چینی‌ها از موضع بئربوک در قبال تایوان «دلخور» هستند. در بیلد آمده است:

«و این چینی‌ها را آنقدر عصبانی می‌کند که به سادگی حزب سبز را راستگرای افراطی اعلام می‌کنند.»

****

اصل مقاله گلوبال تایمز:


وزیر خارجه آلمان در سفر خود به جنوب اقیانوس آرام بر موضوعات مربوط به چین تأکید می‌کند و شکاف عمیق سیاسی در آلمان را آشکار می‌کند.

سفر اخیر وزیر امور خارجه آلمان، آنالنا بئربوک، به استرالیا، نیوزیلند و فیجی در جنوب اقیانوس آرام، فرصتی برای جبران پیامدهای سفر چین صدراعظم اولاف شولتس است که شکاف‌های سیاسی عمیقی را در دولت آلمان آشکار کرد. این مطلب را تحلیلگران چینی در واکنش به اظهارات اخیر بئربوک مبنی بر هشدار در مورد اتکای بیش از حد به چین بیان کردند.

در حالی که شولتس به تازگی از چین بازدید کرد و توافقات مثبتی را به دست آورد، وزارت امور خارجه و اقتصاد آلمان که تحت کنترل حزب سبز افراطی است، با حزب سوسیال دموکرات به رهبری شولتس، به ویژه در مورد سیاست چین، اختلاف نظر دارد. این امر می‌تواند بر همکاری بین چین و آلمان تأثیر بگذارد و مانع از پیشرفت اقتصادی و اجتماعی در آلمان شود.

با این حال، تحلیلگران معتقدند که همکاری پایدار همچنان عامل غالب در روابط بین چین و آلمان خواهد بود.
با وجود این وزیر خارجه آلمان، آنالنا بئربوک، به استرالیا، نیوزیلند و فیجی سفر می‌کند تا پیامی به چین بفرستد

به گزارش خبرگزاری آلمان (DPA)، بئربوک در سفری یک هفته‌ای به استرالیا، نیوزیلند و فیجی می‌رود و از این فرصت برای ارسال پیامی به چین استفاده می‌کند.

بئربوک در اولین سفر خود به استرالیا گفت که آلمان رویکرد استراتژیک خود را در قبال چین بازنگری کرده است تا از تکرار اشتباهات گذشته، زمانی که این عضو ناتو به اندازه کافی به وابستگی اقتصادی خود به روسیه پی نبرده بود، جلوگیری کند. این مطلب را روز یکشنبه رسانه استرالیایی ABC گزارش داد.

بئربوک، که از اعضای حزب سبز در ائتلاف صدراعظم شولتس است، گفت که آلمان اکنون یک سیاست جامع در قبال چین اتخاذ کرده است تا زنجیره‌های تامین خود را تنوع بخشد و در عین حال روابط تجاری قوی با پکن را حفظ کند. ABC این مطلب را گزارش داد.

سفر بئربوک به جنوب اقیانوس آرام تنها چند هفته پس از سفر شولتس به چین در آوریل انجام می‌شود. تحلیلگران سفر «پرمخاطب» شولتس به چین را نشانه‌ای از بازگشت به روال عادی روابط دوجانبه می‌دانند.

لیو زوکوئی، پژوهشگر مطالعات اروپایی در آکادمی علوم اجتماعی چین، روز دوشنبه به گلوبال تایمز گفت: «واضح است که بئربوک برای ایجاد «تعادل دیپلماتیک» در سیاست چین عجله کرده است.»

به گفته لیو، اکنون افراد و شرکت‌های بیشتری در جامعه بین‌المللی به پتانسیل بازار و اقتصاد چین توجه می‌کنند و خوش‌بین هستند، همانطور که شولتس نیز معتقد است و می‌خواهد آلمان را در توسعه همکاری‌های نزدیک با چین رهبری کند.
با این حال، لیو می‌گوید که بئربوک و حزب افراطی او به شدت ایدئولوژیک هستند و به ارزش‌ها و خطرات امنیتی نسبت به همکاری اقتصادی اولویت می‌دهند، که این امر با حمایت شولتس از همکاری عملگرایانه با چین مغایرت دارد.

در نتیجه، همکاری بین آلمان و چین ممکن است به روش‌های مختلف مختل شود، که مورد حمایت و استقبال ایالات متحده است. لیو با هشدار نسبت به این موضوع، خاطرنشان کرد که انتخابات بوندستاگ آلمان در سال آینده برای تعیین اینکه آیا دولت آلمان می‌تواند این درگیری‌ها و تناقضات داخلی را به طور موثر حل کند یا خیر، حیاتی خواهد بود.

با این حال، لیو تاکید کرد: «ما همچنان معتقدیم که همکاری نزدیک تجاری و اقتصادی همیشه نقش اصلی را در روابط بین چین و آلمان ایفا خواهد کرد.»

آلمان ۴۹ سال متوالی بزرگترین شریک تجاری چین در اروپا بوده است، در حالی که چین هشت سال متوالی بزرگترین شریک تجاری آلمان در جهان است. حقایق نشان می‌دهد که همکاری عملی نه تنها یک گزینه، بلکه یک ضرورت است.

علاوه بر این، در جریان سفر بئربوک به نیوزیلند در روز شنبه، وزیر امور خارجه آلمان احتمال عبور یک ناوچه آلمانی از تنگه تایوان را رد نکرد. خبرگزاری آلمان (DPA) این خبر را گزارش داد.

به گفته DPA، ناوچه آلمانی Baden-Württemberg و یک کشتی تدارکاتی روز سه‌شنبه برای یک مأموریت آموزشی چند ماهه به سمت اقیانوس آرام حرکت می‌کنند. این کشتی‌ها از طریق کانال پاناما به اقیانوس آرام می‌روند و بعداً از دریای چین جنوبی نیز عبور می‌کنند.

در سال 2021، ناوچه آلمانی Bayern در مانورهایی با متحدان آن زمان شرکت کرد، اما در طول سفر خود به اقیانوس آرام از تایوان عبور نکرد. DPA این خبر را گزارش داد.
تحلیلگران چینی هشدار دادند که اگر ناوچه آلمانی از تنگه تایوان عبور کند، این گامی بسیار خطرناک و غیرمنطقی در روابط بین چین و آلمان خواهد بود. آنها گفتند که برجسته کردن موضوع تایوان هیچ سودی برای آلمان نخواهد داشت، بلکه فقط روند عادی روابط با چین را مختل می کند و به منافع ملی آلمان آسیب می زند.

لیو می‌گوید که سیاستمدارانی مانند بئربوک سعی می‌کنند با بزرگنمایی موضوع تایوان آرای داخلی را به دست آورند، زیرا تمرکز این سیاستمداران بیشتر بر منافع شخصی و حزبی است تا منافع کشورشان.

به گفته لیو، اگر ناوچه‌های آلمانی از تنگه تایوان عبور کنند، چین به احتمال زیاد قطعاً و قاطعانه واکنش نشان می‌دهد.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress