کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند توسط پهپاد ساخت ایران مورد حمله قرار گرفت

یک کشتی کانتینری متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی در اقیانوس هند توسط یک پهپاد مشکوک به ساخت ایران مورد حمله قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این پهپاد در روز جمعه منفجر شد و به کشتی آسیب وارد کرد. اما هیچ یک از خدمه کشتی مجروح نشدند.

به گفته یک مقام دفاعی آمریکایی که به آسوشیتدپرس گفت، این کشتی در حالی که در آب‌های بین‌المللی اقیانوس هند در حرکت بود، توسط یک هواپیمای بدون سرنشین مثلثی شکل احتمالا شاهد-۱۳۶ مورد هدف قرار گرفت.

کشتی مذکور «CMA CGM Symi» نام دارد و با پرچم مالت در حال حرکت بود. این کشتی متعلق به شرکت Eastern Pacific Shipping است که توسط میلیاردر اسرائیلی ایدان عوفر کنترل می‌شود.

یک شرکت امنیتی خصوصی به نام Ambrey به آسوشیتدپرس گفت که این حمله احتمالاً هدفمند انجام شده است، زیرا کشتی از طریق Eastern Pacific Shipping با اسرائیل در ارتباط است.

بر اساس داده‌های وب‌سایت MarineTraffic.com، سیستم شناسایی خودکار (AIS) کشتی از روز سه‌شنبه، زمانی که بندر جبل‌علی دبی را ترک کرد، خاموش شده بود. کشتی‌ها معمولاً به دلایل ایمنی باید AIS خود را فعال نگه دارند، اما اگر بترسند که هدف قرار گیرند، آن را خاموش می‌کنند.

این کشتی پیش از این نیز در هنگام عبور از دریای سرخ از یمن که محل استقرار شورشیان انصارالله یمن که دارای روابط نزدیک با ایران و عضو محور مقاومت است نیز همین کار را انجام داده بود.

در ماه نوامبر ۲۰۲۲ نیز یک نفت‌کش متعلق به Eastern Pacific Shipping به نام Pacific Zircon که با پرچم لیبریا در حال حرکت بود، در نزدیکی عمان مورد حمله قرار گرفت و آسیب دید.

انصارالله یمن یک کشتی اسرائیلی را در دریای سرخ ربودند

انصارالله یمن با ارائه شواهد غیر قابل انکاری یک کشتی اسرائیلی به نام Galaxy Leader را در دریای سرخ ربودند. بیش از ۲۰ خدمه کشتی به گروگان گرفته شدند و به گفته انصارالله «طبق اصول و ارزش‌های اسلامی» با آنها رفتار می‌شود.

یک ویدیو که روز یکشنبه توسط انصارالله منتشر شد، نشان می‌دهد که یک هلیکوپتر با پرچم‌های یمن و فلسطین بر روی کشتی فرود می‌آید. در این ویدیو دیده می‌شود که مردانی با صورت‌های پوشیده و مسلح به کلاشنیکف، کشتی را تصرف می‌کنند.

کشتی Galaxy Leader از روز شنبه سیگنال ارسال نمی‌کرد. انصارالله اعلام کرد که این کشتی را به دلیل ارتباط با اسرائیل ربودند.

مالکیت این کشتی در پایگاه‌های داده عمومی کشتیرانی به Ray Car Carriers، یک شرکت حمل‌ونقل خودرو و کامیون متعلق به تاجر اسرائیلی ابراهیم «رامی» انگر، نسبت داده شده است.

انصارالله تهدید کردند که تا پایان حملات اسرائیل به غزه، چنین اقداماتی را ادامه خواهند داد.

دولت اسرائیل رد کرد که این کشتی اسرائیلی باشد و گفت که هیچ اسرائیلی نیز در آن نبوده است. اسرائیل این ربودن را «عملی از تروریسم ایرانی» محکوم کرد. ایران نیز هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرد.
بعدا اسرائیل پذیرفت که کشتی اسرائیلی است.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress