اسپانیا: پدرو سانچز می تواند با سومار به سلطنت ادامه دهد. اتحاد چپ، تفرقه را تهدید می کند.

نوشته کارملا نگرته
یونگه ولت
ترجمه مجله هفته

در روز پنجشنبه، پارلمان اسپانیا، پدرو سانچز، رهبر حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا (PSOE) را با اکثریت مطلق ۱۷۹ رای در اولین رای‌گیری، مجدداً به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. این تعداد ۱۲ رای بیشتر از چهار سال پیش است، هرچند احزاب لیبرال مانند حزب کاتالان Junts و حزب باسک PNV نیز به سانچز رای دادند.

حزب‌های راست و راست افراطی پ پ و وکس همچنان سانچز، نخست‌وزیر را مانند سابق، متهم به «فقدان مشروعیت» و «تقلب انتخاباتی» می‌کنند، به ویژه به دلیل توافق‌های وی با احزاب منطقه‌ای کاتالان درباره قانون عفو برای قربانیان همه‌پرسی استقلال غیرقانونی اول اکتبر ۲۰۱۷. سانچز روی مشروعیت قانونی دولت خود تأکید کرد.

نماینده اتحاد چپ‌گرای باسک EH Bildu، مریتسه آیزپوروا، از انتخاب مجدد سانچز حمایت کرد و در عین حال خواستار بهبودهای وضعیت اجتماعی و همچنین یک همه‌پرسی در مورد چندملیتی‌گرایی (گروه‌های ملی متعدد در یک کشور) شد.

یولندا دیاس، رئیس اتحاد چپ‌گرای سومار، گفت: «ما می‌خواهیم زمان بیشتری برای زندگی، لذت بردن، مراقبت، و شاد بودن داشته باشیم.» او افزود: «جایی که این دستور العمل‌ها اعمال می‌شود، بهره‌وری افزایش یافته است.»

با این حال، در دولت شریک سانچز، سومار، از ماه‌ها پیش اختلافات شدیدی وجود دارد. روز پنجشنبه، یونای بلررا، رهبر حزب پودموس، اعلام کرد که اگر در دولت بعدی هیچ وزیری از پودموس وجود نداشته باشد، حزب عملاً بر روی کار در اپوزیسیون تمرکز خواهد کرد. این حزب دیاز را متهم می‌کند که آنها را از تصمیم‌گیری‌های مهم دور نگه می‌دارد و خطی کمتر تهاجمی را دنبال می‌کند. پودموس از قبل از این ناراضی بود که در فهرست انتخاباتی جایگاه‌های پایین‌تری داشته و اکنون تنها پنج نماینده دارد که هیچ‌کدام از آنها سخنگوی ائتلاف نیستند. بلررا روز پنجشنبه اعلام کرد که از ژوئیه با دیاز صحبت نکرده است.

پس از انتخابات، اکنون رئیس کنگره، فرانسینا آرمنگول، باید نتیجه را به پادشاه اطلاع دهد تا وی نخست‌وزیر را تأیید کند. سوگند خوردن سانچز احتمالاً روز جمعه برگزار خواهد شد.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress