سخنان بایدن نشان می‌دهد که او از هرگونه واکنش انسانی نسبت به قربانیان غیرنظامی در غزه جدا شده است.

نویسنده: راینر روپ
ترجمه مجله هفته

نقل قول: «اینها انسان‌هایی هستند که حق وجود و حق زندگی در شأن و آزادی دارند. دولت‌هایی که این حق را به‌طور سیستماتیک و وحشیانه زیر پا می‌گذارند، هرگز حق وجود ندارند، حتی اگر خود را با یک پوشش دموکراتیک ظاهری بپوشانند.» (اولیویه گینزبرگ)


تا تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳، در عرض کمی بیش از یک ماه، تعداد قربانیان شناخته‌شده حمله اسرائیل به غزه به بیش از ۱۱ هزار نفر، از جمله بیش از ۴۵۰۰ کودک، رسیده است. در عین حال، یک مقام ارشد دولتی ایالات متحده اعتراف کرده است که این تخمین تعداد قربانیان در غزه ممکن است پایین باشد. در همین حال، به گفته واشنگتن پست، غزه تحت بمباران بی‌امان اسرائیل به «زباله‌دانی سلاح‌های باقی‌مانده و آوار» تبدیل شده است.

حدود یک‌سوم ساختمان‌های غزه آسیب دیده یا ویران شده است. تقریباً نیمی از بیمارستان‌های نوار غزه که در محاصره است، دیگر کار نمی‌کنند یا فقط به‌طور محدود کار می‌کنند، از جمله مهم‌ترین‌ها مانند الزهرا، بیمارستان اندونزی، العود، الرنتیسی و النصر. دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌گوید که دیگر قادر به رسیدگی به صدها هزار نفر در شمال نوار غزه نیست، زیرا آن‌ها به «جهنم روی زمین» تبدیل شده‌اند.

به جای تلاش برای تأثیرگذاری بر اسرائیل و متوقف کردن حملات به غزه و از طریق مذاکرات، آزادی زندانیان اسرائیلی را که در آنجا در بازداشت هستند، دولت بایدن با تحویل‌های فوری تجهیزات و سلاح‌های جدید، بیش از هر چیز نشان می‌دهد که حمایت خود از دولت آپارتاید به‌طور مطلق است.

وقتی اوایل این هفته تعداد رسمی قربانیان در غزه از مرز ۱۰۰۰۰ نفر گذشت، از سخنگوی کاخ سفید، دریاسالار جان کربی، پرسیده شد که آیا ایالات متحده هنوز به اسرائیل «هیچ خط قرمزی» را نشان نداده است که چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی را تحمل خواهد کرد. کربی در پاسخ خود روشن کرد که برای اسرائیل خط قرمزی وجود ندارد.

دم اسرائیل، سگ آمریکایی

روز پنجشنبه، ۹ نوامبر، رئیس‌جمهور بایدن به خبرنگاران گفت که «هیچ امکانی» برای آتش‌بس وجود ندارد. در عوض، کاخ سفید ادعا کرد که یک تعهد اسرائیلی برای آتش‌بس چهار ساعته روزانه را که از قبل اعلام می‌شود، به دست آورده است. دولت اسرائیل حتی این ژست نمادین را نیز بلافاصله رد کرد و به سخنگوی دولت خود، ایلون لوری، وظیفه مخالفت با رئیس‌جمهور ایالات متحده را محول کرد. لوری گفت: «من اجازه نمی‌دهم که در مورد طول دقیق وقفه‌ها تعهدی بسپارم.» دم اسرائیل نمی‌تواند واضح‌تر از این با سگ آمریکایی متصل باشد و تکان بخورد.

در همین حال، اخباری در واشنگتن منتشر می‌شود که نشان می‌دهد دولت آمریکا تلاش می‌کند تا ماشین جنگی اسرائیل علیه غزه را به طور کامل فعال نگه دارد. به گفته دانا ستراول، مقام ارشد پنتاگون، ایالات متحده «به صورت شبانه‌روزی» در حال ارسال تسلیحات خود به اسرائیل است و این تحویل‌ها «تقریباً روزانه» انجام می‌شود.

به نقل از مقامات و مشاوران ارشد کاخ سفید، واشنگتن پست به طور مبهم گزارش می‌دهد که «اهرم‌های» ایالات متحده در مورد اسرائیل، یعنی «مشروط کردن کمک‌های نظامی … غیرقابل قبول» است. این روزنامه همچنین می‌نویسد که اعمال چنین محدودیت‌هایی برای اسرائیلی‌ها مسلماً جان فلسطینی‌ها را نجات می‌دهد. اما این موضوع برای دولت بایدن تنها از اهمیت ثانویه برخوردار است. کاخ سفید می‌ترسد که شرایط برای حمایت ایالات متحده از اسرائیل «در هر دولت سیاسی غیرمحبوب» باشد. علاوه بر این، مشاوران گفتند که «بایدن خود یک پیوند شخصی با اسرائیل دارد».

به زبان ساده: این کارمندان بایدن در کاخ سفید با «غیرمحبوب سیاسی» منظورشان جمعیت آمریکا نیستند، زیرا نظر عمومی از آتش‌بس فراتر از مرزهای حزبی حمایت می‌کند. موضع ضد عربی رئیس‌جمهور بایدن حتی ممکن است او را در انتخابات مجدد در ایالت میشیگان، که جمعیت زیادی از عرب‌های آمریکایی در آن زندگی می‌کنند، به شکست وی منتهی شود.

فقط برای گروه‌های رأی‌دهنده خاصی با پول زیادی برای سیاستمداران هر دو حزب سیاسی، «غیرمحبوب سیاسی» خواهد بود که حمایت ایالات متحده از اسرائیل را به شرایطی مشروط کنند. گروه‌های رأی‌دهنده مورد نظر، نفع‌برندگان جنگ از صنایع تسلیحاتی و امنیتی، لابی قدرتمند حامی اسرائیل و نهاد سیاست خارجی فراحزبی دولت پنهان هستند که از زمان اشغال سرزمین‌های عربی توسط اسرائیل در ژوئن ۱۹۶۷، از اسرائیل برای قدرت‌نمایی نظامی ایالات متحده در خاورمیانه استفاده کرده است. به عنوان یک سیاستمدار حرفه‌ای تمام عمر در این مثلث قدرت بی‌رحمانه، بایدن «پیوند شخصی» خود را با اسرائیل از هرگونه احساس انسانی نسبت به فلسطینی‌ها جدا کرده است.

بنابراین، سرنوشت جمعیت غیرنظامی غزه برای بایدن و دولت او کاملاً بی‌اهمیت است. در واشنگتن فقط تلاش می‌شود تا نگرانی را وانمود کنند، و آن هم نه به خوبی. در سفر اخیر خود به اسرائیل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و رئیس ستاد جنگ بایدن، پیامی را منتقل کرد که به گفته وب‌سایت خبری Axios، توسط مقامات آمریکایی و اسرائیلی به شرح زیر توصیف شد: «ما نمی‌خواهیم شما اسرائیلی‌ها را متوقف کنیم، اما به ما کمک کنید تا به شما کمک کنیم تا زمان بیشتری (برای نابودی غزه) بدست آورید.» اینجا، بلینکن ظاهراً سعی می‌کند از توصیه سناتور دموکرات آمریکایی کریس مورفی پیروی کند، که خود را به عنوان یک منتقد ریاکارانه بمباران‌های اسرائیلی معرفی کرده است.

مورفی به کاخ سفید توصیه کرد: «شما باید نگرانی خود را در مورد هزینه های غیرنظامی در غزه به صورت علنی و با صدای بلندتر بیان کنید، که از توانایی اسرائیل را برای ادامه جنگ حمایت می کنید.»

در اجرای آشکار توصیه مورفی، بِلینکن اکنون در هر فرصتی به رسانه ها می گوید که در مورد اسرائیل «اقدامات ملموسی» انجام داده است تا تعداد قربانیان غیرنظامی را کاهش دهد. اما حتی نیویورک تایمز، یک حامی سرسخت دموکرات ها و دولت بایدن، انتقاد کرده است که وزیر مشخص نکرده است که این «اقدامات ملموس» شامل چه چیزی می شود. و سخنگوی وزیر، متیو میلر، از اظهار نظر در مورد آنها خودداری کرد. سپس از طریق «مقامات دولتی ناشناس» به رسانه ها اطلاع داده شد که این «اقدامات» بر متقاعد کردن اسرائیل به استفاده از «بمب های کوچکتر» متمرکز است (این لطیفه نیست، بلکه واقعیتی گزنده است). این «اقدام» همچنین شامل انتقال اخیر ۳۲۰ میلیون دلاری بمب های موسوم به «بمب های هدایت دقیق» از پنتاگون است.

به گزارش تایمز، در دو هفته اول جنگ، «حدود ۹۰ درصد مهمات پرتاب شده توسط اسرائیل به غزه، بمب های هدایت شده ماهواره ای به وزن ۵۰۰ کیلو تا یک تنی بودند»، که برخی از آنها نیز در حمله اخیر به اردوگاه پناهندگان جبالیا استفاده شدند. به گفته مشاوران، بایدن «از کمبود تمایل نتانیاهو برای تسلیم شدن در این مورد و پرتاب نکردن بمب های فوق سنگین «در مناطق شهری پرجمعیت» شگفت زده شد.»

آنچه کاخ سفید حتی با چشمان باز نمی خواهد ببیند، کارکنان سازمان امدادی «پزشکان بدون مرز» که در غزه کار می کنند، مدت هاست که درک کرده اند. در ویدئویی از ۶ نوامبر ۲۰۲۳، یک پزشک اسرائیل را به جنایت علیه بشریت در غزه متهم کرد که «هدفمندانه تا حد ممکن مردم را می کشند.» آنچه در عملیات اسرائیل غزه مهم است این است که افراد کشته و مجروح شده در غزه آنطور که صهیونیست ها و غرب ادعا می کنند «خسارت جانبی» اقدامات نظامی نیستند، بلکه مردم غزه هدف واقعی آنها هستند. بمباران اسرائیل هستند.

زیرا آنچه در غزه اتفاق می افتد، شباهت زیادی به الگوی جریان «نکبه» سال ۱۹۴۸، اولین اخراج بزرگ فلسطینیان دارد، که هنوز هم برای صهیونیست های راست افراطی به عنوان نقشه راه برای رفتار با فلسطینیان محسوب می شود. در آن زمان، قاتلان صهیونیست ساکنان چندین روستای فلسطینی – مردان، زنان و کودکان – را به طرز وحشیانه ای کشتند. این امر ترس و وحشت را در سراسر فلسطین ایجاد کرد و اثر مورد نظر را به همراه داشت: ۷۰۰۰۰۰ نفر از روستاهای خود گریختند، مناطق وسیعی خالی از سکنه شدند و یهودیان بعدی می توانستند بدون هیچ مشکلی وارد خانه ها شوند و زمین ها و باغ ها را تصرف کنند. ریشه این دروغ صهیونیستی هم از آنجا ناشی می شود که «یهودیان، مردمی بدون سرزمین بودند، که در فلسطین سرزمینی بدون مردم ساکن شدند».

اگر اکنون بایدن به ظاهر ادعا می کند که از امتناع نتانیاهو متعجب شده است، که از استفاده از بمب های سنگین آمریکایی برای نابودی کامل نسل های خانواده های فلسطینی در اردوگاه های پناهندگان شلوغ دست برنمی دارد، ایالات متحده با حمایت نظامی مداوم خود به طور فعال به این قتل عام صهیونیستی کمک می کند که قرار است به عنوان جرقه ای برای اخراج دسته جمعی دیگری باشد. این همه در حالی است که بایدن «امید دارد» که اسرائیل از کشتار غیرنظامیان فلسطینی با بمب های سنگین آمریکایی دست بردارد و به جای آن از بمب های کوچک انسانی تر آمریکایی استفاده کند.

در حالی که بایدن اکنون ادعا می کند از کشتار اسرائیل در غزه غافلگیر شده و حتی «عمیقاً نگران» است، تیم او در واقع به این کشتار پیش از موعد موافقت کرده بود. در گفتگو با نیویورک تایمز، مقامات دولتی ایالات متحده اعتراف کردند که «تصمیم سریع اسرائیل برای آغاز عملیات زمینی در این باریکه محاصره شده» از سوی کاخ سفید توصیه و حمایت شده بود، که به این ترتیب «تعداد بالایی از تلفات غیرنظامی را تقریباً تضمین می کرد».

برخلاف ارسال تسلیحات به اوکراین، دولت ایالات متحده مقدار تسلیحاتی را که به اسرائیل می فرستد، منتشر نکرده است. واشنگتن پست گزارش می دهد که این دولت در حال تلاش برای «دور زدن الزامات گزارش دهی به کنگره است که برای هر کشور دیگری که کمک نظامی دریافت می کند، اعمال می شود».

با توجه به میزان حملات اسرائیل به غیرنظامیان در غزه، حتی زیردستان بایدن نیز به نظر می رسد که به طور فزاینده ای با انکار کشتار مشکل دارند. باربارا لیف، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده برای امور خاورمیانه، هفته گذشته در برابر کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان کنگره گفت که ارقام رسمی تلفات گزارش شده از غزه احتمالاً کم برآورد شده است. «ما فکر می کنیم که آنها بسیار بالا هستند، اما به راستی ممکن است حتی بالاتر از آنچه گزارش می شود باشند.» با این حال، رئیس جمهور بایدن در خط خود باقی مانده است و ارقام تلفات گزارش شده را غیرقابل اعتماد جلوه می دهد، زیرا به هر حال نمی توان به فلسطینی ها اعتماد کرد: «من هیچ تصوری ندارم که فلسطینی ها در مورد تعداد کشته شدگان راست می گویند یا نه»، بایدن در 25 اکتبر گفت. «من به ارقام نام هایی که فلسطینی ها می گویند اعتماد ندارم.»

ظاهراً بایدن علیرغم مشارکت در قتل عام هزاران نفر از کودکان، مادران و پدران در غزه، احساس بسیار خوبی در پوست خود دارد و در حال کار بر روی تصویر خود به عنوان یک قهرمان بزرگ آمریکایی است. به گزارش واشنگتن پست، مشاوران رئیس جمهور ایالات متحده گزارش می دهند که او «بر این باور است که نام او در تاریخ ثبت خواهد شد زیرا از دموکراسی در برابر نیروهای هرج و مرج، تروریسم و دیکتاتوری دفاع کرده است».

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress