روسیه به اسرائیل به دلیل حملاتش به سوریه هشدار داد، اسرائیل پوزخند زد.
ترجمه مجله هفته

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز سه‌شنبه گفت که گسترش درگیری به سایر کشورهای خاورمیانه «غیرقابل قبول» است. او این سخنان را در جریان گفتگو با همتای سوری خود در مورد حملات هوایی اخیر اسرائیل بیان کرد.

لاوروف در گزارشی از این گفتگو که توسط وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، گفت که موضوع حملات هوایی اسرائیل را که «در بحبوحه تحولات در نوار غزه بیشتر شده است» در جریان یک تماس تلفنی با فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، مطرح کرد.

این گزارش افزود که «هر دو وزیر بر خطر تلاش‌های قدرت‌های خارجی برای تبدیل خاورمیانه به یک میدان جنگ برای تسویه‌حساب‌های ژئوپلیتیکی در وضعیت انفجاری کنونی آن تأکید کردند.»

مقداد با لاوروف تماس گرفت تا در مورد وضعیت در نوار غزه، تعدادی از موضوعات دوجانبه و پیشرفت‌ها در پایان جنگ سوریه بحث کند. در حالی که تلاش غرب و برخی از قدرت‌های منطقه‌ای برای انجام یک «تغییر رژیم» مسلحانه در سال ۲۰۱۱ شکست خورد، شمال و شمال شرق سوریه همچنان خارج از کنترل دولت در دمشق است.

از زمان حمله حماس از نوار غزه به اسرائیل در ۷ اکتبر، اسرائیل حداقل سه بار سوریه را بمباران کرده و به طور مکرر فرودگاه‌های حلب و دمشق را از کار انداخته است. یکی از این حملات توسط سفیر اسرائیل در آلمان تأیید شد که گفت هدف آن «قطع ارسال تسلیحات از ایران» بوده است.
در چند سال گذشته اسرائیل چندین بار به اهداف نظامی و غیرنظامی سوریه حمله حمله هوایی و موشکی کرده است، دولت روسیه هرباره به اسرائیل در این مورد هشدار می‌دهد اما کوچک‌ترین اقدامی برای جلوگیری از این حملات انجام نداده و در آینده نیز انجام نخواهد داد، حتی سیستم‌های ضد هوایی اس ۳۰۰ روسیه که در سوریه مستقر هستند به سوی هواپیماهای جنگنده اسرائیلی شلیک نمی‌کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، زمانی گفت که در ده سال گذشته «صدها» حمله به سوریه انجام شده است. در موارد نادری که نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) در مورد حملات اظهار نظر می‌کنند، ادعا می‌کنند که در دفاع پیشگیرانه علیه ایران عمل کرده‌اند و تهران را به تأمین تسلیحات برای شبه‌نظامیان حزب‌الله متهم می‌کنند. دمشق بارها تأکید کرده است که این حملات نقض حاکمیت سوریه است، اما بدون موفقیت.

لاوروف و مقداد بر این باورند که خونریزی در نوار غزه باید فوراً متوقف شود و تمام مشکلات بشردوستانه ناشی از درگیری‌ها باید حل شود.

روسیه حمله حماس را محکوم کرده است، اما اقدامات اسرائیل علیه نوار غزه را شکلی غیرقابل قبول از «تنبیه جمعی» غیرنظامیان بی‌گناه خوانده است. مسکو خواستار راه‌حل صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها از طریق ایجاد و به رسمیت شناختن یک دولت فلسطینی مستقل شده است.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress