آوی شالیم به یک حضار در لندن گفت که جامعه بین‌الملل به دلیل «نفاق و استانداردهای دوگانه بی‌رحمانه» مقصر است.

اعضای میزگرد در «جنگ علیه غزه: آینده فلسطین چیست؟» صحبت می‌کنند؟ رویداد، به میزبانی مرکز بین المللی دادگستری برای فلسطینیان، در ۳۰ اکتبر ۲۰۲۳ (میدل ایست آی)

نوشته الکس مک دونالد
ترجمه مجله هفته


به گفته یک مورخ اسرائیلی برجسته، جنگ اسرائیل و فلسطین: قدرت‌های غربی «نسل‌کشی» را توجیه میکنند
یک مورخ اسرائیلی برجسته هشدار داد که قدرت‌های غربی به اسرائیل در غزه «حکم اعدام برای نسل‌کشی» صادر کرده‌اند.

آوی شالیم مورخ اسرائیلی-بریتانیایی برجسته و استاد بازنشسته روابط بین‌الملل در دانشگاه آکسفورد، در جمع مخاطبانی در لندن گفت که حمایت ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا از اسرائیل – از جمله حمایت نظامی – آنها را به همدست یک «کشتار جمعی» در غزه تبدیل کرده است.

وی روز دوشنبه در یک نشست مرکز بین‌المللی عدالت برای فلسطینیان (ICJP) گفت: «واکنش غربی به این بحران، همان دوگانگی بی‌پروا همیشگی است، اما این بار به سطح جدیدی رسیده است. عشق غرب به اسرائیل همیشه با محو شدن تاریخ و انسانیت فلسطین همراه بوده است.»

وی افزود: «نگرانی عمیق غربی‌ها از امنیت اسرائیل بارها و بارها توسط رهبران غربی تأکید شده است – اما برای امنیت فلسطین‌ها فکری نمی‌شود.»

این نشست با عنوان «جنگ غزه: آینده فلسطین چه خواهد بود؟» با حضور دانیل لووب، مذاکره‌کننده طرف اسرائیلی در مذاکرات اسلو، واداه خانفر، رئیس الشرق فوروم و مدیر سابق الجزیره و یاسمین احمد، مدیر بریتانیا دیده بان حقوق بشر توسط محمد حسن از میدل ایست آی اداره شد.

شالیم در سال ۱۹۴۵ در بغداد به عنوان پسر والدینی بانفوذ متولد شد که متعلق به اقلیت یهودی هزاران ساله عراق بودند. با این حال، در سن پنج سالگی، شالیم مجبور شد با خانواده خود فرار کند، پس از آنکه بمب‌گذاری‌هایی در پایتخت عراق علیه یهودیان انجام شد.

به عنوان یکی از «مورخان جدید» در اسرائیل، او از اعضای از گروهی بود که تاریخ این کشور را دوباره ارزیابی کرد و اغلب به سرکوب فلسطینیان می‌پرداخت.

در سخنرانی خود در روز دوشنبه، شالیم گفت که مقاومت فلسطینیان «از زمینه و تاریخ خارج شده است» و اینکه رسانه‌ها و گزارش‌های سیاسی در مورد خشونت مداوم در غزه عمدتاً وضعیت قبل از عملیات حماس در جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر را نادیده گرفتند.

وی گفت: « درگیری بین اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر آغاز نشد. در ژوئن ۱۹۶۷، اسرائیل نه تنها نوار غزه، بلکه کرانه باختری و اورشلیم را نیز اشغال کرد. این طولانی‌ترین و بیرحمانه‌ترین اشغال نظامی در دوران مدرن است.»
«ژنرال‌های اسرائیلی اصطلاحی دارند – چمن را کوتاه کردن. این یک استعاره دلهره‌آور است که می‌گوید آنها راه‌حلی برای مشکل ندارند، اما هر چند سال یک بار، ارتش اسرائیل با پیشرفته‌ترین سلاح‌ها وارد عمل می‌شود، محل را نابود می‌کند، توانایی‌های نظامی حماس را تضعیف می‌کند… این یک عمل مکانیکی است که به طور منظم هر چند سال یک بار انجام می‌شود.

«بنابراین پایانی برای خونریزی وجود ندارد و جنگ بعدی همیشه در راه است.»

از ۷ اکتبر، حداقل ۸۰۰۰ فلسطینی بر اثر بمباران‌های اسرائیلی کشته شده‌اند که در پاسخ به حمله حماس در همان روز صورت گرفت که در آن حدود ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته و بیش از ۲۲۰ نفر اسیر شدند. حدود ۷۰ درصد از فلسطینی‌های کشته شده، زنان و کودکان هستند.

رئیس آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل (UNRWA) روز دوشنبه در نشست شورای امنیت گفت که فلسطینی‌ها در نوار غزه تحت محاصره، از آواره‌سازی اجباری و مجازات جمعی رنج می‌برند.

در همان نشست روز دوشنبه، مدیر اجرایی یونیسف، کاترین راسل، اعلام کرد که روزانه بیش از ۴۲۰ کودک در نوار غزه کشته یا زخمی می‌شوند.

وی گفت که به دلیل کمبود آب آشامیدنی سالم و تأسیسات بهداشتی ایمن، نوار غزه «در آستانه یک فاجعه» قرار دارد و افزود که مردم در معرض کم‌آبی و بیماری‌های منتقله از آب قرار دارند.

وی افزود که در نوار غزه تنها یک تصفیه‌خانه آب وجود دارد که تنها با ۵ درصد ظرفیت خود کار می‌کند. وی همچنین گفت که تمام شش تصفیه‌خانه فاضلاب نوار غزه در حال حاضر غیرفعال هستند.

بیمارستان‌های نوار غزه کاملاً پر و شلوغ هستند. تقریباً ۱.۴ میلیون نفر در نوار غزه اکنون آواره شده‌اند و هزاران نفر در بیمارستان‌ها اسکان داده شده‌اند.

از زمانی که اسرائیل در ۹ اکتبر تأمین برق، سوخت و آب به این منطقه محاصره شده را قطع کرد، بیمارستان‌ها به دلیل کمبود داروهای نجات‌بخش، تعداد زیادی بیمار شدید و هزاران نفری که به دنبال پناه هستند، با مشکل مواجه شده‌اند.

بیمارستان‌هایی که هنوز در حال کار هستند، با ژنراتورهای برق کار می‌کنند که طبق گفته مقامات بهداشت، عمر زیادی نخواهد داشت.

با این حال، رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن، بارها با درخواست آتش‌بس در نوار غزه مخالفت کرده و در عین حال خواستار ورود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه محاصره شده شده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی، جان کربی، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که در حال حاضر یک آتش‌بس فقط به نفع حماس خواهد بود.

خانفر، متولد جنین در کرانه باختری اشغالی، در این رویداد روز دوشنبه گفت که از ۳۰ سال پیش نتوانسته به زادگاه خود بازگردد، اما امیدوار است که پس از پایان خشونت فعلی، فرصت‌های جدیدی برای یک راه‌حل بلندمدت ایجاد شود.

وی گفت: «ما به یک تصور جدید نیاز داریم که در آن مردم بتوانند در صلح زندگی کنند و در آن مردم برابر باشند و حق عزت و حق احترام به عنوان انسان در این کشور را داشته باشند.»

وی افزود: «از این لحظه سیاه، ما واقعاً می‌توانیم شروع به فکر کردن به چیزی جدید کنیم.»

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress