وایت رید
گری‌زون
ترجمه مجله هفته

در حالی که مقامات اسرائیلی به طور علنی بمباران خود را از غزه با بمباران درسدن توسط متفقین مقایسه می کنند، خبرگزاری آسوشیتدپرس به طور بی سر و صدا بخشی را حذف کرده است که به نگرانی ایالات متحده نسبت به این مقایسه تاریخی اشاره داشت.
آسوشیتدپرس به طور بی سر و صدای اشاره ای رسمی دولت اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن غزه بوسیله یک بمباران خانمان‌برانداز به سبک بمباران شهر درسدن در جنگ جهانی دوم را حذف کرد.

این اقدام جدیدترین گام در تلاش مداوم رسانه های قانونی برای کم اهمیت جلوه دادن تأثیر محاصره تل آویو بر بیش از دو میلیون فلسطینی است.

در مقاله آسوشیتدپرس پیش از این آمده بود: «چهار مقام آمریکایی که با مذاکرات آشنا هستند، گفتند که دیپلمات های آمریکایی به طور فزاینده ای نگران اظهارات همکاران اسرائیلی خود هستند که به قصد خود برای رد آب، غذا، دارو، برق و سوخت برای غزه اشاره داشتند، و همچنین اجتناب ناپذیر بودن تلفات غیرنظامی.»

https://x.com/FreddyDeknatel/status/1715195999612793286?s=20



آسوشیتدپرس در اصل نوشت: «اعضای جامعه امنیتی و سیاسی اسرائیل به دیپلمات های آمریکایی گفتند که نابودی حماس مستلزم استفاده از روش هایی است که در شکست قدرت های محور در جنگ جهانی دوم استفاده شد.» و افزود که «مقامات اسرائیلی به طور علنی مقایسه های مشابهی انجام داده اند.»
بخش های مورد اعتراض اکنون بدون توضیح حذف شده اند – این یک نقض کتابچه راهنمای اخلاق روزنامه نگاری است. این تصمیم گیج کننده تر است، زیرا مقامات اسرائیلی هیچ شکی در این ندارند که می خواهند با جمعیت غیرنظامی فلسطین مانند آنچه متفقین در پایان جنگ جهانی دوم با آلمانی ها کردند رفتار کنند.
در مصاحبه ای در تاریخ ۱۶ اکتبر، زیپی هوتولی، سفیر اسرائیل در بریتانیا، با تکان دادن دست، نگرانی ها در مورد هزاران نفر از بی گناهانی که در حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه کشته شده اند را رد کرد و ادعا کرد که از آنجایی که قدرت های متفقین در دهه ۱۹۴۰ با حملات هوایی بی امان ده ها هزار غیرنظامی آلمانی را کشته بودند، اسرائیل نیز حق دارد همین کار را انجام دهد.

او به مجری اسکای نیوز گفت: «در حملات شما به شهرهای آلمانی، بسیاری از غیرنظامیان مورد حمله قرار گرفتند. درسدن یک نماد بود، اما شما هامبورگ را بمباران کردید، شهرهای دیگر را بمباران کردید، و در مجموع بیش از ۶۰۰ هزار غیرنظامی آلمانی کشته شدند.»

https://x.com/mtracey/status/1713847432935510354?s=20

هوتولی جمعیت فلسطینی تحت اشغال نظامی را با نازی ها مقایسه کرد و ادامه داد: «آیا این برای شکست آلمان نازی ارزش داشت؟ و پاسخ بله است.»

با این حال، پوشش رسانه ای عمدتا بر ادعای تکراری سفیر اسرائیل مبنی بر اینکه «هیچ بحران انسانی در غزه وجود ندارد» متمرکز بود. هنگامی که هوتولی در همان شب در مصاحبه ای با پیرس مورگان به بحث جنجالی پرداخت، دوباره به مقایسه با درسدن بازگشت.

او به مجری گفت: «۶۰۰ هزار آلمانی در حملات شما به هامبورگ و درسدن کشته شدند. چرا؟ چون می دانستید این تنها راه شکست دادن نازی ها است.» سفیر تأکید کرد.

او افزود: «ما به مردم غزه فرصت فرار می دهیم که اسرائیلی ها هرگز آنرا نداشتند… آنها در رختخواب خود کشته شدند.»

با این حال، او تنها مقام اسرائیلی نبود که به طور علنی به حملات متفقین به غیرنظامیان آلمانی استناد کرد تا حمله اسرائیل به غزه را توجیه کند. در یک بحث داغ با مجری دیگر اسکای نیوز، نفتالی بنت، نخست وزیر سابق اسرائیل، توضیح داد که «وقتی بریتانیا در جنگ جهانی دوم علیه نازی ها می جنگید، هیچ کس نمی پرسید چه خبر از درسدن؟.»

کمپین بمباران درسدن که توسط بریتانیا رهبری می شد و قرار بود اراده مردم آلمان را در حالی که ارتش آنها در میدان نبرد فرو می ریخت بشکند، در فوریه ۱۹۴۵ حداقل ۳۰ هزار غیرنظامی کشته و یک شهر کامل را ویران کرد.

دونالد میلر، مورخ، در مورد کابوس ناشی از حمله هوایی متفقین نوشت: «کفش های مردم در آسفالت داغ خیابان ها ذوب شد و آتش به قدری سریع حرکت می کرد که بسیاری قبل از اینکه فرصت کنند کفش های خود را درآورند به اتم ها تبدیل شدند. آتش آهن و فولاد را ذوب کرد، سنگ را به پودر تبدیل کرد و درختان را به دلیل گرمای رزین خود منفجر کرد. افرادی که از آتش می گریختند، گرما را در پشت خود احساس می کردند و ریه های خود را می سوزاندند.»

https://x.com/mtracey/status/1713864692559429745?s=20

https://x.com/mtracey/status/1713857540876910640?s=20

فلسطینیان در غزه نیز تجربه ای مشابه جهنم داشته اند، زیرا تعداد تلفات غیرنظامی در کمتر از دو هفته بمباران از ۴۰۰۰ نفر فراتر رفته است. احمد نهاد، ساکن غزه، نوشت: «بمباران غزه امشب شدیدترین بمبارانی بود که تاکنون تجربه کرده ایم. وسعت حملات دیوانه کننده است، به گونه ای که مردم غزه هرگز آن را تجربه نکرده اند. با این حال، در غزه اینترنت وجود ندارد. مردم حتی نمی توانند از پنجره های خود بیرون نگاه کنند تا چیزی ببینند. بنابراین، هیچ پوشش رسانه ای نیز وجود ندارد.»



فلسطینیان در غزه نیز تجربه ای مشابه جهنم داشته اند، زیرا تعداد تلفات غیرنظامی در کمتر از دو هفته بمباران از ۴۰۰۰ نفر فراتر رفته است. احمد نهاد، ساکن غزه، نوشت: «بمباران غزه امشب شدیدترین بمبارانی بود که تاکنون تجربه کرده ایم. وسعت حملات دیوانه کننده است، به گونه ای که مردم غزه هرگز آن را تجربه نکرده اند. با این حال، در غزه اینترنت وجود ندارد. مردم حتی نمی توانند از پنجره های خود بیرون نگاه کنند تا چیزی ببینند. بنابراین، هیچ پوشش رسانه ای نیز وجود ندارد.»

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress