در دانشگاه موسسه روابط بین الملل مسکو، لاوروف ژئوپلیتیک پوتین را توضیح می دهد.

نویسنده: کریستین میر

ترجمه مجله هفته

لاوروف در دانشگاه موسسه روابط بین الملل مسکو به نقل از منابع تاس گفت: «دلارسازی هدف اتحادیه اقتصادی اوراسیا نبود، اما خود ایالات متحده اصول تشکیل اقتصاد بازار را نقض کرده است. مسکو قصد ندارد دلار را نابود کند، بلکه واشنگتن است که از تضمین نقش ارز خود خودداری کرده است».

موضوع چندجانبه گرایی

لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، افزود: «تشکیل یک نظم جهانی چندجانبه غیرقابل برگشت است، کشورهای بیشتری می خواهند به بریکس و سازمان همکاری شانگهای بپیوندند، محاسبات مبنی بر اینکه روابط بین روسیه و غرب به سطح قبلی بازگردد بر روی شن ساخته شده است».

لاوروف گفت: «عملیات نظامی ویژه یک پویایی قوی به روندهای موجود در جامعه جهانی به سمت عدالت و چندجانبه گرایی داد. کشورهای جنوب جهانی دیگر نمی خواهند طبق قوانینی که غرب تحت رهبری ایالات متحده اختراع کرده و به همه تحمیل می کند زندگی کنند. تلاش غرب برای کند کردن روند تاریخ تنها منجر به تنش های بیشتر در جامعه جهانی خواهد شد. تشکیل یک نظم جهانی چندجانبه به یک دوره نسبتاً طولانی نیاز دارد، اما این فرآیند عینی و غیرقابل توقف است. خط غرب، مسیری که با هدف وارد آوردن شکست استراتژیک به روسیه اعلام شده است، به نظر می رسد در آینده نزدیک ناپدید نخواهد شد، اما اگر ناگهان، به دلایلی غیرقابل درک از بالا، غرب به روسیه پیشنهاد بازگشت به تماس های نسبتاً عادی را دهد، مسکو فکر خواهد کرد که آیا ارزش آن را دارد یا نه».

مسئله اوکراین و پیامدهای دیپلماتیک

لاوروف گفت: «در نشست سران بریکس بحث غیررسمی در مورد اینکه غرب قصد دارد برای مدت زمان لازم از اوکراین حمایت کند، برگزار شد. از من پرسیده شد: فکر می کنید برای پیروزی اوکراین در میدان نبرد باید چقدر از آن دفاع کنند؟ من پاسخ می دهم: نمی توانم حدس بزنم، اما در تاریخ مثال هایی وجود دارد – نگاه کنید که چقدر طول کشید تا آنها در عراق، چقدر طول کشید تا آنها در افغانستان برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند. فکر می کنم پاسخ اینجا واضح است.

سپس رئیس دیپلماسی مسکو گفت: «عربستان سعودی به روسیه گفت که نشست جده در مورد اوکراین تنها برای انتقال این ایده به غرب و کی یف است که هرگونه بحث بدون مشارکت فدراسیون روسیه کاملاً بیهوده است».

لاوروف گفت: «روسیه سیاست خارجی خود را در آن جهت هایی توسعه می دهد که «حرکت مخالف» وجود دارد و روابط خود را با کسانی که مایل به انجام این کار بر اساس برابری و جستجوی تعادل منصفانه منافع هستند، توسعه خواهد داد. این رویکرد، بر اساس توافق، بدون ارباب و برده، بدون استاد و شاگرد، در سازمان پیمان امنیت جمعی، CIS، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بریکس و همکاری شانگهای جواب میدهد».

غرب به طور جدی نهادهای حاکمیت جهانی را تضعیف می کند.

کشورهای بیشتری می خواهند به بریکس و همکاری شانگهای بپیوندند و به دنبال راه هایی برای حل مشکلات اقتصادی و مالی خود هستند، دور زدن ساختارهای غربی. این یک فرآیند سریع نیست، اما تأمل در مورد این موضوع در جامعه جهانی در حال گسترش است. دعوت امارات متحده عربی به بریکس تأثیر مثبتی بر روابط امارات با روسیه و سایر کشورها خواهد داشت. در سال ۲۰۲۲، امارات متحده عربی اولین شریک تجاری روسیه در میان همه کشورهای جهان عرب بود. هر دو کشور به منافع ملی خود هدایت می شوند و هیچ فشاری را تحمل نمی کنند.

مسئله پول

روند گذار به سیستم های پرداخت و روش های تسویه حساب جایگزین غیرقابل برگشت است. کشورها باید از خود در برابر خودسری آمریکایی محافظت کنند. سال گذشته، ۷۶ درصد از حجم تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ارزهای ملی و دوستانه بود و این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۹۰ درصد خواهد رسید.**

اجرای پروژه های همکاری اوراسیا نباید به مکانیسم های مدیریت روابط اقتصادی بین المللی تحت کنترل ایالات متحده و متحدانش بستگی داشته باشد. و دلار، یورو و ین ارزهای نامطمئنی هستند. فرآیند دلارزدایی کردن به عنوان یک هدف زمانی که اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایجاد شد پیشنهاد نشد، اما ایالات متحده همه اصول ایجاد اقتصاد بازار را که برای دهه ها ترویج کرده بود نقض کرد. روسیه در برابر ایالات متحده یا غرب قرار نمی گیرد و نمی خواهد دلار را تهدید کند. با این حال، ایالات متحده در حال متوقف کردن نقش دلاری است که برای همه قابل قبول بود. این مشکل است.

همکاری روسیه-آفریقا و روابط با خاورمیانه

نتایج اجلاس روسیه-آفریقا بسیار خوب هستند و اکنون در حال اجرا هستند: در حال تهیه فهرستی از دستورالعمل های خاص رئیس جمهور هستیم و چندین ماموریت تجاری در کشورهای قاره آفریقا برای شناسایی زمینه های امیدوار کننده همکاری در حال بررسی است.

کارهای عملی برای تحویل رایگان محصولات غذایی روسیه به شش کشور آفریقایی آغاز شده است. قرار است تا ۵۰ هزار تن گندم به هر کشور ارسال شود. ما همچنین هزینه های کلی، تحویل این محموله های رایگان را پرداخت می کنیم.

روسیه، ترکیه و سوریه، همچنین ایران، تماس های خود را در مورد طرح اجرای نقشه راه برای عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا ادامه می دهند.

روسیه پیشنهاد کرده است که سوریه و ترکیه به توافقنامه آدانا سال ۱۹۹۸ بازگردند که فرض می کرد «وجود تهدید تروریستی و، به منظور سرکوب آن، ترکیه حق دارد، با توافق دمشق، ساختارهای ضدتروریسم خود را به عمق خاصی از خاک سوریه اعزام کند.»

همه اسناد تریودکای آستانه به احترام حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه اشاره دارند. ترکیه همیشه این اسناد را امضا کرده است.

وضعیت با فعالیت های غیرقانونی ایالات متحده در شمال شرقی سوریه پیچیده شده است. ایالات متحده است که جدایی طلبی سازمان های کرد رادیکال را تغذیه می کند که توسط ترک ها به عنوان تهدیدی برای امنیت خود تلقی می شود.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress