لیما قبل از طوفان
پرو: نتایج نظرسنجی برای بلوارته افتضاح است. اعتراضات جدید و توافق در مورد اتحاد اقیانوس آرام.

نویسنده: فولکر هرمزدورف
یونگه ولت
ترجمه مجله هفته

رهبری کنونی پرو پشتش به دیوار است. اما اگرچه مردم با اکثریت بزرگ به آنها پشت کرده اند و موج جدیدی از اعتراضات نزدیک است، دولت کودتا تحت رهبری دینا بلوارته به تازگی به موفقیت جزئی در سیاست خارجی دست یافته است.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک در ابتدا از واگذاری ریاست ائتلاف اقیانوس آرام که توسط کشورش، شیلی، کلمبیا و پرو تشکیل شده بود، به رئیس‌جمهور بالفعل «نامشروع» بولوارته خودداری کرد.
با این حال، نمایندگان چهار کشور روز چهارشنبه در سانتیاگو دی شیلی توافق کردند که پرو ممکن است از اول اوت ۲۰۲۳ ریاست جمهوری را بر عهده بگیرد. از این شنبه به بعد، شیلی به طور موقت این نقش را بر عهده خواهد گرفت.

در همین حال، رتبه بندی محبوبیت بولوارته همچنان در حال کاهش است. بر اساس نظرسنجی که یکشنبه گذشته توسط موسسه مطالعات پرو (IEP) منتشر شد، ۹۱ درصد از پاسخ دهندگان مخالف پارلمان هستند که تحت سلطه احزاب راست گرا است و ۸۰ درصد مخالف بولوارته هستند.
این بدترین نتیجه از زمان سقوط رئیس‌جمهور منتخب چپ‌گرا پدرو کاستیلو در ۷ دسامبر ۲۰۲۲ است. صاحبان قدرت به جای پاسخگویی به تقاضا برای انتخابات جدید، با سرکوب بیشتری واکنش نشان می‌دهند.
نمایندگان جنبش‌های اجتماعی، سازمان‌های بومی و اتحادیه‌های کارگری شنبه گذشته در تظاهراتی در مرکز لیما خواستار استعفای دولت بولوارته شدند.
سومین راهپیمایی اعتراضی سراسری نیز با شعار «توما دی لیما» (تسخیر لیما) در ۱۹ جولای اعلام شده است. با این حال، طبق معمول دیکتاتورها، بولوارته به آنچه رای دهندگان سابق خود و مردم فکر می کنند علاقه ای ندارد.
اروین سالازار واسکز، نماینده بزرگترین کنفدراسیون اتحادیه های کارگری، کنفدراسیون جنرال تراباخادورس دل پرو (CGTP)، در راهپیمایی شنبه گذشته که هزاران نفر (از جمله چندین نماینده مجلس) شرکت کردند، هشدار داد:
«برای جلوگیری از ناآرامی های اجتماعی، دینا بلوارته باید قبل از ۱۹ جولای استعفا دهد.»
به گزارش روزنامه محلی La República، سوسل پاردس، وکیل، بازیگر و نماینده کنگره از ائتلاف «جونتوس پور ال پرو» خواستار «دیگر درد مردمی که بستگانشان بر اثر شلیک موشک‌های نیروهای مسلح کشته شدند را نادیده نگیرد».

در اعتراضات شش ماه گذشته حدود ۷۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده اند.
در اوایل ماه مه، کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر (IACHR) قتل عام، خشونت افراطی و موارد نژادپرستانه «اعدام های فراقانونی» را محکوم کرد.
فلور پابلو، نماینده کنونی مستقل پارلمان، عضو حزب نئولیبرال پارتیو مرادو و وزیر آموزش و پرورش از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، گفت: ما به انتخابات جدیدی نیاز داریم.

با این حال، دینا بلوارته یکدنده است و همانطور که در اواسط ژوئن اعلام کرد می خواهد تا ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۶ در قدرت بماند.
رژیم او علاوه بر ترور دولتی بیشتر علیه تظاهرکنندگان، به طور سیستماتیک مخالفان سیاسی را نیز حذف می کند.
در ۲۰ ژوئن، ایستگاه رادیویی RPP و سایر رسانه ها از دستگیری بتسی چاوز، نخست وزیر سابق خبر دادند.
یک دادگاه اعلام کرد که پدرو کاستیلو، رئیس کابینه، ابتدا به درخواست دادستانی به اتهام شورش و توطئه در بازداشت به مدت ۱۸ ماه بازداشت خواهد شد.
فعالان محیط زیست و نمایندگان جوامع بومی حتی از جان خود بیم دارند.
کانال خبری تله‌سور روز چهارشنبه گزارش داد، رهبر قبیله آواجون، آگوستینا مایان، بار دیگر از سوی افراد مرتبط با استخراج غیرقانونی معدن در شهرداری نووو کانان منطقه آمازوناس تهدید به مرگ است.
مایان توضیح داد که برای دومین بار توسط معدنچیان غیرقانونی طلا به دلیل موضع خود در مورد حفاظت از محیط زیست و عدالت اجتماعی تهدید شده است.
او پلیس ملی پرو (PNP) را متهم کرد که از او محافظت لازم را ارائه نکرده است.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress