تحریم‌های آمریکا زندگی روزمره در کوبا را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است: قطعی برق و مشکلات حمل و نقل

گفتگو با Déborah Azcuy Carrillo

منتشر شده در یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

بیش از 63 سال است که کوبا تحت تحریم اقتصادی غیرقانونی ایالات متحده قرار دارد و از آنها رنج می‌برد. کمپین اروپایی همبستگی «Unblock Cuba» به افزایش آگاهی عمومی در مورد تحریم و اثرات مخرب آن بر زندگی مردم کوبا کمک می‌کند. هدف این کمپین آگاهی‌رسانی و تشویق مردم به  فعالیت برای پایان دادن به جنگ اقتصادی علیه کوبا است.

در سال 2019، 41 سازمان و فرد در 50 شهر در آلمان، اتریش و سوئیس با اقدامات مختلف در کمپین «Unblock Cuba» که توسط junge Welt آغاز شده بود، شرکت کردند.

برداشت شما از وضعیت فعلی اقتصادی و اجتماعی در این جزیره چیست؟

من در هاوانا هستم و باید بگویم که وضعیت فعلی در کوبا بسیار پیچیده است. این پیچیدگی به طور مستقیم به تشدید تحریم‌ها توسط ایالات متحده پس از اعمال 243 اقدام جدید و قرار دادن کوبا در لیست کشورهای حامی تروریسم مربوط می‌شود. این تحریم‌ها، دسترسی کوبا به منابع مالی بین‌المللی را به شدت دشوارتر کرده و پیامدهای منفی برای زندگی روزمره مردم به همراه داشته است.

کوبا به دلیل عدم امکان دریافت وام، مجبور به اتخاذ تدابیر  تنظیم کننده شده است. تعداد قطعی برق افزایش یافته، با این حال لازم به ذکر است که این قطعی‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده انجام می‌شوند تا کمترین میزان  فشار و مشکلات را برای مردم به وجود آورند. در حال حاضر، قطعی برق به مدت 4 ساعت در روز اعمال می‌شود. علاوه بر این، تعدیل‌هایی در محل کارها صورت گرفته تا فقط افرادی که وظایف ضروری را انجام می‌دهند، سر کار حاضر شوند و  مصرف برق در محل کار نیز به حداقل برسد.

عواقب دیگر 243 اقدام تحریمی بر زندگی روزمره مردم کوبا چیست؟

وضعیت غذایی دشوار است. همانطور که قبلاً گفته شد، به دلیل عدم دسترسی دولت به منابع مالی، تمام درآمدها برای خرید و توزیع عادلانه مواد غذایی بین مردم  هزینه می‌شود. بدیهی است که این امر به قیمت‌های بازار بین‌المللی بستگی دارد. به این معنی که کوبا باید دو میلیارد دلار برای واردات مواد غذایی هزینه کند. صنعت گردشگری ما که تا سال 2019 سالانه حدود 4.5 میلیون گردشگر به کوبا می‌آورد، به دلیل  پاندمی  کرونا بیش از نیمی از رونق خود را از دست داده است.

تغییرات آب و هوایی باعث افزایش شدید دما و بارندگی‌های پی در پی شده است. این موضوع  مایه نگرانی مردم کوبا است. تحریم‌ها  تاثیر  بزرگی بر حمل و نقل ما گذاشته است.  برای رفتن به سر کار،  یا باید مسافت‌های طولانی را پیاده‌روی کنیم یا خیلی زود از خواب بیدار شویم تا با اتوبوس‌های بسیار شلوغ به محل کار برسیم.

و مردم با تمام این محرومیت‌ها چگونه کنار می‌آیند؟

مردم کوبا بسیار مقاوم هستند. از این طریق آموخته‌ایم که حفظ کوبا و ادامه  فرآیند انقلابی و سوسیالیستی چه معنایی دارد.  طبیعتاً نارضایتی‌هایی وجود دارد، اما اکثریت مردم  با وجود این شرایط سخت و دشوار،  به دستاوردهای خود، دستاوردهای انقلاب کوبا،  آگاه هستند.

روز پنجشنبه شب، مراسم افتتاحیه کمپین امسال «Unblock Cuba» در برلین، در  جوانگ ولت-مایگالری برگزار شد. این نوع همبستگی چه معنایی برای شما دارد؟

انقلاب کوبا از قرن نوزدهم  همواره  مورد حمایت و همبستگی  بوده است. کوبا  همیشه  کشوری مقاوم  بوده و هست و  نمادی از این است که  حتی در سخت‌ترین  شرایط  نیز  امیدی  در  آینده  وجود  دارد.  سازمان‌ها و ابتکاراتی مانند «Unblock Cuba»  نشان‌دهنده  عشق  بسیاری از مردم  دنیا به کوبا و  حمایت  آنها از ما  است.  این  سازمان‌ها  به  انعکاس  واقعیت  کوبا  و  همراهی  با  کوبا  در  مسیر  ایجاد  جامعه‌ای  عادلانه‌تر  می‌پردازند.  همبستگی  چه  معنایی  برای  ما دارد؟  ارزش  بسیار  بسیار  بالایی  دارد.  ما  از  طریق  حمایتمان  از  جنگ  آزادی‌بخش  آنگولا  نیز  با  همبستگی  بین‌المللی  آشنا  هستیم.

چه نوع حمایتی را درخواست می‌کنید؟

ما از شما برای حمایت‌های مداومتان، برای انجام کمپین‌های روشنگری و تظاهرات به منظور حفظ حاکمیت کوبا سپاسگزاریم. خوزه مارتی، قهرمان ملی ما، زمانی گفت که «نبرد ایده‌ها» بسیار مهم است. این امر به من به شخصه و همچنین به مردم کوبا قدرت زیادی می‌دهد. زیرا می‌دانید که کوبا همیشه با همه مردم جهان همبستگی داشته است و آنچه جنبش همبستگی انجام می‌دهد به ما قدرت می‌دهد.

این موضوع و این باور که حتی اگر این مسیر بسیار پیچیده و دشوار باشد، ما در زندگی روزمره با تحریم‌ها روبرو هستیم، باعث می‌شود که مردم در کشورهای دیگر انقلاب را رها نکنند. همبستگی شما به ما شجاعت می‌دهد که به پیش برویم، به مبارزه ادامه دهیم و خود را از درون بهبود بخشیم. این امر  علی‌رغم فشار امپریالیسم آمریکا و دولت آمریکا که سعی دارد ما را از درون نابود کند،  صورت می‌گیرد.

به زودی، مانند هر سال، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد لغو تحریم‌های آمریکا علیه کوبا رای خواهد داد. از رای گیری آینده چه انتظاری دارید؟

قطعنامه کوبا مبنی بر ضرورت لغو تحریم‌های جنایتکارانه، مانند 32 سال گذشته، بار دیگر پیروزی برای کوبا خواهد بود. به نظر من این سیاست دایناسوری واشنگتن آنها را از نظر سیاسی منزوی می‌کند. سال گذشته فقط ایالات متحده و اسرائیل به ادامه تحریم کوبا رای دادند. تمام نهادهای بین‌المللی، سازمان‌های داخل سازمان ملل، چه G7 و چین، چه کشورهای غیرمتحد، چه کشورهای بریکس، چه سلاک، یعنی سازمان کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب، چه سازمان کارائیب و همچنین اتحادیه آفریقا یا اتحادیه عرب: همه در جهان قاطعانه در برابر این سیاست ایالات متحده برای تسلیم شدن کوبا ایستاده‌اند. کوبا بیش از 65 سال تحت طولانی‌ترین تحریم‌های تاریخ یعنی تحریم‌های آمریکا رنج می‌برد.

امروز بیش از هر زمان دیگری مهم است که کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف شود. کوبا با منابع محدودی که در اختیار دارد تحت عنوان مقاومت خلاقانه در حال توسعه است. همبستگی محبت مردم است و خواهد ماند.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress