رئیس جمهور بولیوی خواستار احترام به دموکراسی شد
دولت بولیوی روز چهارشنبه پس از تحرکات نامنظم واحدهایی از ارتش که توسط رئیس جمهور لوئیس آرسه هشدار داده شد، از تلاش برای کودتا خبر داد.

رئیس جمهور از طریق شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که «تحرکات نامنظمی از برخی واحدهای ارتش بولیوی» مشاهده شده است و خواستار احترام به دموکراسی شد.


«ما نیاز داریم که مردم بولیوی خود را سازماندهی کنند و علیه کودتا و به نفع دموکراسی بسیج شوند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که یک بار دیگر تلاش‌های کودتا جان مردم بولیوی را بگیرد. ما از همه می‌خواهیم که از دموکراسی دفاع کنیم و اینجا در کاخ ریاست جمهوری با تمام کابینه، با سازمان‌های اجتماعی خود محکم ایستاده‌ایم. ما از سازمان‌های اجتماعی استقبال می‌کنیم و از آنها دعوت می‌کنیم که بار دیگر راه دموکراسی را به مردم بولیوی نشان دهند.
تصاویری که از طریق شبکه تلسور منتشر شده است، حدود هشت تانک نظامی را نشان می‌دهد که در داخل آنها می‌توان یونیفورم‌های مسلح را مشاهده کرد.

شهروندان برای جلوگیری از کودتا به میدان موریلو رفته و شعار «کودتاچی، کودتاچی» سر دادند. در این مکان همچنین مقر خانه مردم، مجمع ملی چند ملیتی و وزارت امور خارجه بولیوی قرار دارد.

معاون اول رئیس جمهور بولیوی، دیوید چوکوانکا، نیز این اقدام را «علیه دولت منتخب دموکراتیک ما» محکوم کرد.
وزیر دولت، ادواردو دل کاستیلو، به محل رفت و تلاش کرد با سرنشینان یکی از خودروهای نظامی که فرمانده کل ارتش، ژنرال خوان خوزه زونیگا در آن حضور داشت، ارتباط برقرار کند.

دل کاستیلو سعی کرد بفهمد چه کسی دستور اعزام نیروهای نظامی را داده و از زونیگا توضیح خواست. وزیر به او گفت: «عقب‌نشینی کن زونیگا، اوضاع بدتر می‌شود. الان وقتش است، زونیگا، عقب‌نشینی کن.»

به گفته خبرنگار تلسور، فردی موریالس، تعداد نظامیان حاضر در میدان موریلو زیاد است. آنها ورودی‌های این منطقه را مسدود کرده‌اند و از کار خبرنگاران جلوگیری می‌کنند. بسیاری از نظامیان نقاب بر چهره دارند. علاوه بر این، گفته می‌شود از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن مردم و خبرنگاران حاضر در محل استفاده شده است.

زونیگا وارد کاخ ریاست جمهوری شد و گفت: «همه نیروها بسیج شده‌اند» و خواستار تغییر کامل کابینه شد. سپس به داخل تانک پارک شده در میدان موریلو بازگشت.

بعداً، وزیر عمران، ادگار مونتانو، گفت: «ما مردم بولیوی از کل بولیوی و ساکنان آن دفاع خواهیم کرد» و یادآوری کرد که دموکراسی در کشور وجود دارد.

از سوی دیگر، وزیر امور ریاست جمهوری، ماریا نلا پرادا، «در برابر مردم بولیوی و جامعه بین‌الملل از تلاش برای کودتا در اینجا در دولت چند ملیتی بولیوی» خبر داد و گفت که «چهار گوشه، داخل میدان موریلو و در مقابل کاخ ریاست جمهوری را تصرف کرده‌اند.»

وزیر می‌گوید در اطراف مجلس قانونگذاری چند ملیتی، نیروهایی تمام خیابان را اشغال کرده‌اند و اجازه ورود به این نهاد را نمی‌دهند.

این مقام تأکید کرد که مردم بولیوی «برای دختران و پسرانمان» در حالت آماده‌باش هستند.

«ما باید از این اتفاق جلوگیری کنیم» و همچنین از وقوع دوباره کودتا در کشور که می تواند به تراژدی های دیگری منجر شود، جلوگیری کنیم.

بولیوی در نوامبر 2019 شاهد کودتای دولتی بود. این کودتا توسط ایالات متحده و راستگرایان محلی با همدستی سازمان کشورهای آمریکایی (OEA) سازماندهی شد.

فرمانده سابق نیروهای مسلح بولیوی خوان خوزه زونیگا پس از کودتا دستگیر شد

پس از صدور دستور و اغاز تحقیقات، که توسط دادستانی عمومی صادر شد، زونیگا دستگیر و در اختیار مقامات قرار گرفت.
مقامات بولیوی روز چهارشنبه تایید کردند که فرمانده سابق نیروهای مسلح بولیوی، خوان خوزه زونیگا، پس از تلاش برای کودتا علیه دولت رئیس جمهور لوئیس ارسه دستگیر شد.

پیش از این، رئیس جمهور لوئیس ارس خواستار ان بود که زونیگا نگرش کودتای خود را کنار بگذارد و ارتش را به سمت های خود بفرستد، اما او امتناع کرد.

تلاش برای کودتا در بولیوی خنثی شد

رئیس جمهور در فرماندهی عالی نظامی جدید سوگند یاد کرد.
تلاش برای کودتا در بولیوی پس از محکومیت رئیس جمهور لوئیس ارس و بسیج مردم در دفاع از دموکراسی کشور خنثی شد.

رئیس جمهور خطاب به جمعیتی که به میدان موریلو در لاپاز رفتند، برای تشکر از کسانی که با قانون اساسی ملت امریکای جنوبی ایستاده اند، صحبت کرد.

ما اینجا در کاسا گراند باقی مانده ایم، جایی که شما ما را قرار داده اید، زیرا تنها کسانی که می توانند ما را از اینجا خارج کنند، شما، خواهران و برادران هستید. من می خواهم از شما برای بسیج سریع تشکر کنم، اظهارات دولت های دوست وجود دارد که من نیز می خواهم به انها خوش امد بگویم.»
پس از دستور و اغاز تحقیقات، که توسط دادستانی عمومی صادر شد، زونیگا دستگیر و در اختیار مقامات قرار گرفت.

معاون دریاسالار خوان ارنز سالوادور از نیروی دریایی بولیوی نیز دستگیر شد.

یک پاسخ برای “تلاش برای کودتا در بولیوی خنثی شد”.

  1. گزارش های حاکی از این است که خوشبختانه کودتا شروع نشده، شکست خورد.

    لایک

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress