جولیان آسانژ را مجبور کردند به اعتراف اجباری مقابل دوربین کردند.


جلسه دادگاه روز چهارشنبه در سایپن، پایان نبرد «قضایی» ۱۴ ساله بنیانگذار ویکی‌لیکس برای آزادی بود.

جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس، را در دادگاه ساختگی آمریکا مجبور به  اعتراف به جاسوسی کردند و او مجرم شناخته شد. او پس از گذراندن پنج سال در زندان بریتانیا، اکنون می‌تواند به استرالیا، کشور مادری خود بازگردد.

آسانژ روز چهارشنبه صبح در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای جزایر ماریانای شمالی در سایپن، به یک مورد توطئه برای به دست آوردن و انتشار اطلاعات دفاع ملی اعتراف کرد. او بلافاصله به مدت زمانی که قبلاً در زندان بلمارش لندن گذرانده بود محکوم شد، به این معنی که دیگر به زندان نخواهد رفت.

آسانژ در دادگاه همراه با کوین راد، سفیر استرالیا در آمریکا، استفان اسمیت، سفیر استرالیا در انگلستان و وکیلش، جنیفر رابسون حضور داشت. قاضی رومانا مانگلونا از او پرسید که آیا او گناهکار است یا بی گناه، و او پاسخ داد: «گناهکار.»

رئیس سابق ویکی‌لیکس به قاضی مانگلونا گفت که معتقد است اصلاحیه اول قانون اساسی آمریکا، انتشار مطالب طبقه‌بندی شده توسط او را محافظت می‌کند و «اصلاحیه اول و قانون جاسوسی با یکدیگر در تضاد هستند». با این حال، او افزود که به دلیل «دشواری برنده شدن در چنین پرونده‌ای با توجه به همه شرایط»، به جرم خود اعتراف می‌کند.
نتیجه دادگاه روز چهارشنبه از قبل به طور گسترده شناخته شده بود. وزارت دادگستری آمریکا روز سه شنبه در نامه ای به دادگاه نوشت: «ما پیش بینی می کنیم که متهم به اتهام توطئه برای به دست آوردن و انتشار غیرقانونی اطلاعات طبقه بندی شده مربوط به دفاع ملی ایالات متحده اعتراف کند.» این وزارتخانه افزود: «ما انتظار داریم [آسانژ] پس از دادرسی روز، به استرالیا بازگردد.»

مبارزه 14 ساله آسانژ برای آزادی در سال 2010 آغاز شد، زمانی که او توسط پلیس بریتانیا به اتهام ساختگی آزار جنسی در سوئد دستگیر شد که بعداً این اتهام لغو شد. آسانژ در سال 2012 با قرار وثیقه فرار کرد و در سفارت اکوادور در لندن پناهندگی گرفت. او در سال 2019 پس از لغو پناهندگی توسط اکوادور دوباره دستگیر شد و 1901 روز بعد را در بلمارش گذراند.

وزارت دادگستری آمریکا در روز دستگیری او کیفرخواستی علیه آسانژ صادر کرد و او را به 17 مورد جاسوسی متهم کرد. آسانژ پنج سال بعد را صرف مبارزه برای استرداد نشدن به آمریکا کرد، جایی که در صورت محکومیت با حداکثر 175 سال زندان روبرو می شد.

اتهامات علیه آسانژ ناشی از انتشار مطالب طبقه بندی شده ای بود که توسط افشاگران به دست آمده بود، از جمله اسناد پنتاگون که جزئیات ادعایی جنایات جنگی آمریکا در عراق و افغانستان را شرح می داد.

بنیانگذار ویکی‌لیکس روز دوشنبه، دو ماه پس از گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر مذاکره وکلای او با مقامات آمریکایی در مورد توافق احتمالی برای اعتراف، از بلمارش آزاد شد. آسانژ در آن زمان در حال آماده شدن برای ارائه آخرین درخواست تجدیدنظر علیه استرداد خود بود و منابع وال استریت ژورنال ادعا کردند که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می خواست به توافقی برسد تا از این توافق برای جذب رای رای دهندگان دمکرات که بدلیل مسئله فلسطین از او رویگردان شده بودند استفاده کند.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress