فرانسه: امانوئل مکرون می‌تواند در صورت پیروزی راست‌گرایان از قدرت قانون اساسی خود استفاده کند

نوشته: هانس‌گئورگ هرمان
منتشر شده در یونگه ولت
ترجمه مجله هفته


در آغاز نخستین دوره ریاست‌جمهوری‌اش در بهار ۲۰۱۷، رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل مکرون جمهوری را به نوعی راه‌حل اضطراری تشبیه کرده بود: «در واقع»، رئیس‌جمهور جدید در آن زمان در مصاحبه‌ای با یک مجله ادبی اعتراف کرد که اکثریت ۶۸ میلیون فرانسوی «یک پادشاه» را به‌عنوان رهبر خود می‌خواهند.
هفت سال بعد، او از تبدیل شدن به یک پادشاه فاصله زیادی ندارد. اگر مارین لوپن با گروه راست‌گرای افراطی خود، گردهمایی ملی (RN) و نامزد ارشد خود، ژوردان باردلا، در انتخابات پارلمانی ۳۰ ژوئن و ۷ ژوئیه پیروز شوند – پیش‌بینی‌های مربوطه در حال تقویت شدن هستند – در آن صورت مکرون می‌تواند از قدرت تقریباً «سلطنتی» که قانون اساسی به رئیس‌جمهور اعطا کرده، استفاده کند تا دامنه عملکرد دولت راست‌گرا را به طور قابل توجهی محدود کند.
اوژنی مریو، حقوقدان قانون اساسی در پاریس، اخیراً در مصاحبه‌ای با یک روزنامه این موضوع را تأیید کرد.
این یک «ویژگی خاص» قانون اساسی فرانسه است که در هیچ کشور یا سیستم سیاسی دیگری وجود ندارد: رئیس‌جمهور که مستقیماً توسط مردم انتخاب می‌شود، نه تنها توسط پارلمان نمی‌تواند «برکنار» یا حتی سرنگون شود. در این وضعیت همزیستی سیاسی نیروهای متضاد در ریاست‌جمهوری و در قوی‌ترین جناح پارلمانی که به آن همزیستی می‌گویند، او حتی اختیار دارد که دستورات دولت را لغو کند، تصمیمات دو مجلس پارلمانی – سنا و مجلس ملی – را تقریباً مسدود کند و به جای آن تصمیماتی که به تنهایی اتخاذ کرده است را عملی کند.

شرایطی که احتمالاً برای مکرون که سال‌ها در صحنه سیاسی کشور به عنوان «ژوپیتر» مورد تمسخر قرار گرفته است، ناخوشایند نخواهد بود.

آخرین یافته‌های نظرسنجی‌ها به چنین تحولی اشاره دارند. در حالی که حزب همایش ملی با ۳۳ تا ۳۵ درصد آرای رای‌دهندگان بسیار جلوتر از بقیه است، انجمن انتخاباتی مکرون، رنسانس، با تنها ۱۸ درصد به طور مداوم زیر مرز ۲۰ درصد باقی مانده است. چپ‌ها که اکنون در جبهه جدید خلق متحد شده‌اند، با ۲۸ درصد، با تمایل به افزایش، تقریباً به باردلا نزدیک شده‌اند. اما باید پذیرفت که راست میانه‌رو، جمهوری‌خواهان (LR)، تا نیمه به همایش ملی پیوسته‌اند. به خصوص به این دلیل که بخش بزرگی از نمایندگان فعلی جمهوری‌خواهان می‌خواهند با کمک‌های سخاوتمندانه حزب راست‌افراطی RN که اکنون به دوستان سیاسی جدید تغییر نام داده‌اند، کرسی‌های خود را حفظ کنند، این حزب در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی در جنوب فرانسه نامزدهای خود را به میدان نمی‌فرستد.



اریک سیوتی، رئیس حزب میانه‌رو با ایدئولوژی انعطاف‌پذیر، در روزهای اخیر یک فهرست از کاندیداها تهیه کرده است. با این حال، طبق گزارش رسانه‌های پاریس در روز دوشنبه، این کار با دشواری‌های زیادی همراه بوده، زیرا نیمی از حزب تاکنون به‌طور نسبتاً شجاعانه‌ای از «مسیر جدید» به سمت راست افراطی سر باز زده‌اند. فهرست اولیه سیوتی که شامل حدود ۸۰ کاندیدا بود، اکنون به ۶۰ نفر کاهش یافته و همچنان در حال کاهش است.

در این میان، به نظر می‌رسد که حمایت دوست خصوصی و سیاسی سیوتی، وینسنت بولوره، مفید واقع شده است. این میلیاردر کاتولیک متعصب در سال‌های اخیر یک امپراتوری رسانه‌ای ساخته که نه تنها روزنامه پرتیراژ لو پاریزین را به دست آورده، بلکه به ویژه در بخش تلویزیون برای لوپن و سیوتی تبلیغ می‌کند: در کانال‌های C News، C8، کانال +، C Star و RTL برای اتحادی از راست‌ها تبلیغ می‌شود. این غول رسانه‌ای همچنین خواهان این است که فاشیست‌های حزب ریکونکوئیت (بازپس‌گیری) به رهبری اریک زمور، کاندیدای سابق ریاست‌جمهوری، نیز در این اتحاد گنجانده شوند.

در برنامه تلویزیونی بسیار محبوب «Touche pas à mon poste» (تقریباً: دست از قلمرو من بردار) در کانال C8، سرگرم‌کننده سیریل هانونا، که پسرخوانده سیاسی-اقتصادی بولوره است، به طور منظم افرادی از حاشیه راست سیاسی را به نمایش می‌گذارد. اخیراً نیز، در برابر تقریباً دو میلیون بیننده تلویزیونی، سارا کنافو، شریک زندگی فاشیست زمور، که به عنوان کاندیدا در چارچوب ائتلاف سیوتی/باردلا در کارزار انتخاباتی حضور دارد، ظاهر شد.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress