طبق اسناد دادگاه، فعال استرالیایی‌الاصل قرار است با وزارت دادگستری آمریکا به توافق برسد.

بنیانگذار وب‌سایت ویکی‌لیکس، جوليان آسانژ، روز سه‌شنبه صبح از زندان انگلستان آزاد شد. او در حالی که با استرداد به آمریکا مبارزه می‌کرد، پنج سال را در زندان بلمارش لندن گذراند، جایی که به اتهام انتشار ۱۸ مورد اطلاعات طبقه‌بندی شده، کیفرخواست علیه او صادر شد.

طبق اسناد دادگاه که به تازگی ارائه شده، آسانژ به زودی برای جلوگیری از گذراندن زمان بیشتر پشت میله‌های زندان، به یک «توافق اتهام» خواهد رسید.

ویکی‌لیکس در X (سابقاً توییتر) نوشت: «جوليان آسانژ آزاد است. او پس از گذراندن ۱۹۰۱ روز در زندان با امنیت حداکثری بلمارش صبح روز ۲۴ ژوئن آنجا را ترک کرد. دادگاه عالی لندن به او وثیقه داد و او بعد از ظهر در فرودگاه استانستد آزاد شد، جایی که سوار هواپیما شد و انگلیس را ترک کرد.»

ویکی‌لیکس گفت که کمپین بین‌المللی برای آزادی آسانژ «فضایی را برای یک دوره طولانی مذاکره با وزارت دادگستری آمریکا ایجاد کرده است که منجر به توافقی شده که هنوز به طور رسمی نهایی نشده است.»

ویکی‌لیکس نوشت: «در حالی که او به استرالیا بازمی‌گردد، از همه کسانی که در کنار ما ایستادند، برای ما مبارزه کردند و کاملاً در مبارزه برای آزادی او متعهد ماندند، تشکر می‌کنیم.»
بر اساس نامه‌ای از وزارت دادگستری آمریکا، آسانژ قرار است روز چهارشنبه در ساعت ۹ صبح به وقت محلی در دادگاهی در ساپيان، واقع در جزاير ماریانای شمالی، از قلمروهای آمریکا در اقیانوس آرام، حاضر شود. «ما پیش‌بینی می‌کنیم که متهم به اتهام… توطئه برای به دست آوردن و انتشار غیرقانونی اطلاعات طبقه‌بندی شده مربوط به دفاع ملی ایالات متحده، اقرار کند».
وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که انتظار دارد آسانژ پس از دادرسی به کشور زادگاهش استرالیا بازگردد.

در دوران رهبری آسانژ، وب‌سایت ویکی‌لیکس چندین پرونده فوق محرمانه منتشر کرد، از جمله اسنادی مربوط به جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان، و همچنین انبوهی از کابل‌های دیپلماتیک ایالات متحده. این سازمان در سال ۲۰۱۰ ویدئویی از حمله یک بالگرد نظامی آمریکا به غیرنظامیان در بغداد در سال ۲۰۰۷ را منتشر کرد که دلیل آن اشتباه گرفتن آن‌ها با شورشیان بود.

آسانژ به دلیل ترس از استرداد به آمریکا، هفت سال را در سفارتخانه اکوادور در لندن پنهان شد. او در سال ۲۰۱۹ زمانی که اکوادور حق پناهندگی او را لغو کرد، از سفارتخانه بیرون رانده شد. این فعال پس از اینکه به دلیل فرار از وثیقه مجرم شناخته شد، توسط پلیس بریتانیا دستگیر شد و متعاقباً پنج سال را در زندان بلمارش گذراند.

تیم حقوقی، خانواده و همکاران آسانژ بارها شرایط زندان بلمارش را «شکنجه» توصیف کرده‌اند و هشدار داده‌اند که سلامتی او در پشت میله‌های زندان به طور قابل توجهی رو به وخامت گذاشته است.

آسانژ در فرودگاه استندست در حال سوار شدن به هواپیما به مقصد استرالیا – منبع X



رئیس جمهور گوستاوو پترو پس از انتشار خبر آزادی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس، از زندان فوق امنیتی بلمارش در لندن در روز سه‌شنبه صبح، او را به بازدید از کلمبیا دعوت کرد.

انتظار می‌رود آسانژ به عنوان بخشی از توافق با مقامات ایالات متحده، به افشای اسرار دولتی اعتراف کند و در نهایت در اواخر این هفته آزاد شود و به مبارزه بیش از دو دهه‌ای خود علیه پیگرد قانونی پایان دهد.

رهبر کلمبیا در X (که قبلا توییتر نام داشت) نوشت: «من آزادی جولیان آسانژ را تبریک می‌گویم. حبس ابدی و شکنجه آسانژ حمله‌ای به آزادی مطبوعات در سطح جهانی بود.»

«جرم» او افشای کشتار غیرنظامیان در عراق به دست ایالات متحده بود و اکنون همین کشتار در غزه تکرار می‌شود.» پترو از آسانژ و همسرش استلا برای بازدید از کلمبیا به عنوان «اقدامی برای آزادی واقعی» دعوت کرد.

رئیس‌جمهور سابق بولیوی، ایوو مورالس، نیز به بنیانگذار ویکی‌لیکس تبریک گفت. او در X نوشت: «او سال‌ها به دلیل افشای جنایات ایالات متحده برای کل جهان زندانی بوده است. او به ما کمک کرد دروغ‌هایی را که آن‌ها برای توجیه جنگ‌ها و تهاجم‌ها به کار می‌بردند، افشا و برچیده کنیم.»

یک پاسخ برای “جوليان آسانژ آزاد شد.”.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد!

    به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم مجله هفته قصد دارد به فعالیت خود خاتمه دهد، مو بر تنم سیخ می‌شود.

    مجله هفه، مجله سال‌ها و دوران‌ها است نه هفته‌ها!

    راه و کارش بردوام باد!

    لایک

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress