سوریه: این کشور هنوز هم از تحریم های غربی رنج می برد. با این حال، به نظر می رسد انزوای بین المللی برطرف شده است.
گزارشی از دمشق

توسط کارین لیوکه فلد، دمشق

یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

گرمای طاقت‌فرسایی در سوریه حاکم است. دمای هوا در ماه ژوئن به طور غیرمعمولی تا 43 درجه سانتیگراد و بالاتر می‌رسد. حتی شب‌ها که در آب و هوای خشک مرکز سوریه دما می‌تواند تا 20 درجه کاهش یابد، باز هم خنکای چندانی به ارمغان نمی‌آورد. در خانه‌ها و آپارتمان‌ها، هوای گرم انباشته می‌شود و توسط پنکه‌ها نه چندان خنک، بلکه فقط به طور یکنواخت توزیع می‌شود. برای این کار، برق تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی کافی است. با این حال، برق خورشیدی برای  کولرهای گازی مدرن  بسیار ضعیف است. و هر خانواده‌ای پول کافی برای نصب پنل‌های خورشیدی ندارد.
قبل از شروع جنگ داخلی در سال 2011، برق در دمشق و حومه آن – به جز چند خاموشی کوتاه – به طور پایدار 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته تامین می‌شد. این گفته را ساکنان آن منطقه تایید می‌کنند. اما امروزه شاهد قطعی‌های مکرر برق هستیم. به طور فرضی، به ازای هر 3 ساعت برق، 3 ساعت خاموشی وجود دارد، اما در عمل، این نسبت در مناطق شهری 2 به 4 است، یعنی 2 ساعت برق و 4 ساعت خاموشی. در حومه شهر، این میزان به طور معمول به 2 ساعت برق در روز و 22 ساعت خاموشی می‌رسد. مردم در بقیه ساعات روز باید خود را با شرایط وفق دهند.

کمبود برق در سوریه تمام جنبه‌های زندگی را تحت تاثیر قرار داده است. شرکت‌ها ساعات کاری خود را کاهش داده‌اند یا به طور کامل تعطیل شده‌اند. مواد غذایی که از انبارهای غلات روستایی دیر الزور، الغاب یا حومه حلب به شهرها حمل می‌شوند، به قدری گران هستند که کشاورزان به سختی می‌توانند محصولات خود را در بازار عمده فروشی به فروش برسانند. پنیر، تخم مرغ و لبنیات باید در یخچالها نگه‌داری شوند، که قیمت‌ها را به طور سرسام‌آوری افزایش می‌دهد. زنی که سرپرستی خانواده‌ای چهار نفره را بر عهده دارد می‌گوید: «ما سه بار فکر می‌کنیم که آیا می‌توانیم پنیر یا تخم مرغ بخریم و کی می‌توانیم این کار را انجام دهیم». برای بسیاری از مردم، لبنیات دیگر به طور کامل از سبد غذایی حذف شده است.

نبود همه چیز

کمبود برق در ادارات، بانک‌ها و حتی مرز نیز مشهود است. قبض‌ها و کارت‌های شناسایی قابل چاپ نیستند. بیمارستان‌ها فقط با کمک ژنراتورهای بزرگ برق اضطراری می‌توانند کار کنند. حتی در گذرگاه مرزی جدیده جابوس که دمشق را به بیروت متصل می‌کند و در طرف لبنانی «مسنا» نامیده می‌شود، ممکن است شاهد صف‌های طولانی باشید. به دلیل ناپایداری برق، گاهی اوقات کامپیوترهایی که برای دسترسی به پایگاه‌های داده با ویزای الکترونیکی استفاده می‌شوند که افراد خارجی مقیم برای ورود به کشور باید از آن استفاده کنند، از کار می‌افتند.
«اروپا در حال دیجیتالی شدن است؟ ما هم همینطور!» ج. با خنده این را می‌گوید و شماری از کارهایی را که اکنون در سوریه می‌توان به طور «مشتری‌پسند» و با استفاده از تلفن همراه از طریق اپلیکیشن انجام داد، فهرست می‌کند: تمدید زمان پارک، پرداخت قبض تلفن، اطلاع از زمان امکان دریافت کالاهای یارانه‌ای دولتی مانند شکر – همه چیز از طریق تلفن همراه اعلام می‌شود. پیامی روی تلفن همچنین از تخصیص 25 لیتر بنزین به ازای هر وسیله نقلیه هر سه هفته خبر می‌دهد. این مقدار بنزین یارانه‌دار دولتی با قیمت هر لیتر حدود 12300 پوند سوریه (SYP، حدود 90 یورو سنت) به هر صاحب خودرو تعلق می‌گیرد. «اما 25 لیتر کافی نیست، بنابراین باید بنزین را در بازار آزاد بخریم.» ج. شانه‌هایش را بالا می‌اندازد. «در آنجا ما بین 14500 تا 20000 SYP به ازای هر لیتر می‌پردازیم.»

کمبود قطعات یدکی و کمبود نفت و گاز برای راه اندازی نیروگاه های برق دلیل کمبود برق و سوخت است که سوری ها بیش از ده سال است با آن زندگی می کنند. قطعات یدکی وجود ندارد زیرا در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند، کمبود وجود دارد زیرا نیروهای آمریکایی میدان‌های نفتی سوریه، العمر یا رملیان در شرق و شمال شرق کشور را اشغال کرده‌اند. به اینها «قانون سزار» نیز اضافه می‌شود که به موجب آن ایالات متحده تا زمانی که رئیس جمهور بشار اسد باشد، تجارت با سوریه را برای شرکت‌ها، افراد و کشورها ممنوع می‌کند. اگر کسی بخواهد در کشور سرمایه گذاری کند و به بازسازی آن کمک کند، با تحریم های ایالات متحده روبرو خواهد شد.

امید به چین

با این حال، تحولات بین‌المللی به سمت نظم جهانی چندقطبی، کشورهای منطقه خلیج فارس را به رغم تهدید تحریم‌های ایالات متحده، به ازسرگیری روابط اقتصادی سوق می‌دهد. پس از زلزله شدید اوایل فوریه 2023، آنها بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را ترویج کردند. امارات متحده عربی و عربستان سعودی، که هر دو عضو جامعه مشترک المنافع بریکس هستند، اکنون نمایندگی های خود را در دمشق بازگشایی کرده و سفیر اعزام کرده اند. عربستان سعودی متعهد به کمک به تعمیر و نگهداری و تعمیر هواپیماهای Syrian Air شده است که به دلیل تحریم های اتحادیه اروپا و ایالات متحده سال ها است انجام نشده است. پرواز بین دو کشور در 30 می از دمشق به جده از سر گرفته شد. عید قربان آینده انگیزه ای برای از سرگیری پروازها بین سوریه و کویت است، ازسرگیری پروازها بین سوریه و کویت نیز به طور قابل توجهی به پایان انزوای طولانی مدت این کشور کمک می کند.
روابط دوجانبه بین دمشق و بیروت تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است. در اوایل این هفته، هیئت‌هایی از دو کشور درباره همکاری بیشتر در بخش آب و نفت و همچنین بازگرداندن پناهندگان سوری از لبنان گفتگو کردند. علی باقری کنی، معاون ارشد وزیر امور خارجه ایران و سرپرست موقت وزارت امور خارجه پس از مرگ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای سوری خود فیصل المقداد در دمشق، با اشاره به مشارکت استراتژیک دو کشور، از «دو ستون ثبات در منطقه» سخن گفت.

سوریه از سپتامبر سال گذشته نیز با چین روابط استراتژیک برقرار کرده است. این شامل جلساتی در چارچوب «مجمع همکاری چین و کشورهای عربی» است. در پایان ماه مه، وزیر امور خارجه المقداد در دهمین نشست وزیران این مجمع در پکن شرکت کرد و با همتای چینی خود وانگ یی نیز دیدار کرد. چین با کشورهای عربی در حال بحث بر سر یک طرح صلح برای پایان دادن به جنگ در غزه است و خواستار به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان عضو سازمان ملل متحد است. سوریه امیدوار است که از طریق ابتکارات پکن، ثبات در کل منطقه، از جمله در شورای امنیت سازمان ملل، نیز به ارمغان آید.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress