گلوبال تایمز

ترجمه مجله هفته

رئیس جمهور آمریکا جو بایدن روز چهارشنبه برای هشتادمین سالگرد فرود در نورماندی به فرانسه سفر کرد. در زمانی که باید به صلح دست آورده سخت توجه شود، ژن های جنگ طلب آمریکا دوباره فعال شده اند. در همان روز، مجله آمریکایی امور خارجی طبل جنگ را به صدا درآورد و خواستار آن شد که آمریکا متحدان خود را برای آماده سازی برای جنگ در سه منطقه متحد کند.

مقاله «استراتژی دفاع در سه منطقه» که در امور خارجی در روز چهارشنبه منتشر شد، دلایل و رویکردهای خاصی را برای «چگونگی آماده سازی آمریکا برای جنگ در آسیا، اروپا و خاورمیانه» فهرست می کند.

این مقاله مینویسد که آمریکا در حال حاضر درگیر دو جنگ – اوکراین در اروپا و اسرائیل در خاورمیانه – در حالی است که با احتمال یک جنگ سوم در شرق آسیا روبرو است. «واشنگتن خوشحال است که متحدان و دوستان توانمندی در شرق آسیا، اروپا و خاورمیانه دارد… آنها باید بهتر با هم همکاری کنند،».

اگرچه کلمه ای که امور خارجی در عنوان استفاده می کند «دفاع» است، به نظر می رسد بیشتر مانند اینکه آمریکا در حال حاضر در حال حمله است، طراحی و ایجاد صحنه یا تئاتر جنگ سوم. همانطور که در DNA واشنگتن کد شده است – هر زمان که احساس چالش می کند، آمریکا متمایل است به جنگ و وسایل نظامی برای حل مشکلات متوسل شود، حتی اگر صلح و ثبات محدود کنونی در حال از بین رفتن باشد.

یک کارشناس نظامی گمنام به Global Times گفت که آمریکا وارد دوران هژمونی در حال افول شده است، زیرا جهان به سمت چندقطبی شدن در حرکت است که آمریکا دشوار است آنرا بپذیرد. برای حفظ سلطه خود، آمریکا نیاز به حمایت متحدان خود، از جمله ناتو، اتحادیه اروپا و حتی برخی کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه دارد.

با این حال، اگر جنگ در سه جبهه پاسخی به احساس ناامنی آمریکا باشد، نویسنده و رسانه فقط جهل و خودپسندی خود را نشان می دهند. آمریکا قادر به اداره سه جنگ همزمان، حتی با پشتیبانی متحدان خود، نیست. این مقاله به طور چشمگیری قدرت آمریکا، متحدانش و وحدت آنها را بیش از حد برآورد می کند.

فراخوان برای آماده سازی برای جنگ در سه جبهه شبیه به بدعهدی به نظر می رسد. با این حال، واقعیت کاملاً متفاوت است. در درگیری روسیه-اوکراین، کی یف به تدریج منفعل می شود. در درگیری اسرائیل-فلسطین، کشورهای عربی و همچنین کشورهای سرتاسر جهان، اقدامات بدون محدودیت اسرائیل با مخالفت بیشتری پواجه میشود و اعتبار آمریکا و به اصطلاح نظم مبتنی بر قواعد آن را زیر سؤال می برند. در منطقه آسیا-اقیانوسیه، تعداد کمی از کشورها حاضر به حمایت از آمریکا علیه چین هستند. به جز برخی متحدان همیشگی آمریکا مانند ژاپن و استرالیا، سایر کشورها بی طرف باقی می مانند. حتی در مناقشات دریای چین جنوبی، که آمریکا فیلیپین را به تحریک تشویق می کند، سایر اعضای آسه آن جانب نمی گیرند. در مورد مسئله تایوان، بیش از 180 کشور و سازمان بین المللی متعهد به اصل یک چین و حمایت از چین در حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود شده اند. با توجه به این موارد، چگونه آمریکا ممکن است در سه جنگ همزمان درگیر شود؟

به خاطر داشته باشید که به عنوان مثال در اکتبر سال گذشته، کاخ سفید هشدار داد که آمریکا فقط پول کافی برای برآوردن نیازهای فوری میدان نبرد اوکراین در کوتاه مدت دارد و پنتاگون به کنگره هشدار داد که در حال تمام شدن پول است که ممکن است به آمادگی نظامی آمریکا آسیب برساند.

نه تنها اینها، بلکه تصمیم بایدن برای شرکت در مراسم روز D-Day در فرانسه در حالی که از اجلاس صلح اوکراین در سوئیس صرف نظر کرد، به وضوح نشان دهنده فقدان اعتماد او به پیروزی اوکراین علیه روسیه و عدم اطمینان او به نتایج مثبت از اجلاس صلح است.

در چنین شرایطی، فراخوان برای آمادگی متحدان آمریکا برای جنگ در سه جبهه در این زمان بیشتر نشانه ای از ناامنی آمریکا است – نگران اینکه ائتلاف آن ممکن است از هم بپاشد و اطاعت کنندگان آن ممکن است به قدرت، رهبری و تعهد آمریکا شک کنند.

فرود در نورماندی، که معمولاً به عنوان روز D نامیده می شود، در 6 ژوئن 1944 لحظه تعیین کننده ای در جنگ جهانی دوم بود. در این روز تاریخی، نیروهای آمریکایی، بریتانیایی و کانادایی در میان آتش مداوم آلمان نازی، به 50 مایل سواحل مستحکم نورماندی در شمال فرانسه حمله کردند. اقدام قاطع آنها نه تنها جبهه غربی حیاتی را در اروپا ایجاد کرد، بلکه تلاش های اتحاد جماهیر شوروی در جبهه شرقی را تکمیل کرد و سقوط فاشیسم آلمان را تسریع بخشید.

امروز، هنگامی که به اهمیت فرود در نورماندی تأمل می کنیم، ضروری است که درس ارزشمند آن، یعنی گرانبها بودن صلح، را به رسمیت بشناسیم. عدم قدردانی و حفاظت از صلح خطر بازگشت بشریت به وحشت جنگ ها و تخریب را در پی دارد. این سؤال مطرح می شود که اگر آمریکا در چندین جنگ همزمان درگیر شود، آیا می تواند جنگ جهانی سوم را به راه بیندازد؟

در دوران کنونی، ژن جنگ طلبانه آمریکا و تمایل آن برای تبدیل شبکه متحدانش به مکانیزمی برای حفظ سلطه آمریکا، تهدیدی جهانی می شود. با این حال، واقعیت آشکار این است که هر گونه تشدید تا جنگ جهانی سوم امروزه به طور حتم به یک مواجهه هسته ای منجر خواهد شد. نویسنده مدافع تئاتر سوم در این زمینه به نظر می رسد آن را نادیده گرفته است.

در این روز ویژه، مردم دقیقاً باید چه چیزی را گرامی بدارند و به دنبال آن باشند؟ یک کهنه سرباز پاسخ را ارائه داده است. یکی از بازماندگان قدیمی ترین جنگ جهانی دوم، سرباز ارتش دنیس شون آرزوی ساده ای دارد – او نمی خواهد شاهد جنگ جهانی دیگری باشد.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress