۷ اکتبر – همچنان حل نشده

رئیس اپوزیسیون اسرائیل خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق درباره حمله از غزه شد. تحقیقات با روایت‌های رسمی در تضاد هستند

نوشته: کنوت ملنتین

یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

بنیامین گانتس، رئیس قوی‌ترین حزب مخالف اسرائیل، «اتحاد ملی» و رقیب بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر در کابینه جنگی که فقط از سه عضو دارای حق رأی و دو عضو بدون حق رأی تشکیل شده است، خواستار تشکیل یک کمیسیون تحقیق دولتی در مورد 7 اکتبر شده است. در این روز در سال گذشته، جنگجویان حماس، جهاد اسلامی و سایر گروه‌های مقاومت مسلح فلسطینی – طبق برآوردهای اسرائیلی حدود 3000 نفر – از طریق استحکامات مرزی از غزه به اسرائیل نفوذ کردند، پاسگاه‌های نظامی را تصرف و به کیبوتص‌های نزدیک مرز حمله کردند.

مقامات رسمی اسرائیل در اواسط دسامبر 2023 اعلام کردند که در این روز 695 غیرنظامی اسرائیلی از جمله 36 کودک، 373 سرباز و پلیس و 71 تبعه خارجی، عمدتاً کارگران از تایلند و سایر کشورهای آسیایی و در مقابل 1500 تا 1600 فلسطینی کشته شده‌اند. اگرچه این ارقام هنوز در حال به‌روزرسانی است، اما از آن زمان تاکنون به طور قابل توجهی تغییر نکرده است. در بین غیرنظامیان کشته شده که تعداد آنها اکنون 767 نفر اعلام شده است، 364 نفر از شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی سوپرنووا بودند که فقط پنج کیلومتر از مرز فاصله داشت.

بعد از جنگ …

وقتی در حال حاضر از 7 اکتبر صحبت می شود، در فرمول بندی های استاندارد ثابت آمده است که «تروریست های حماس» «1200 نفر، عمدتاً غیرنظامی» را «خونسردانه به قتل رساندند» یا «وحشیانه کشتند». اگر صلح طلبان متعهد معتقد باشند که 373 نفر از نیروهای عملیاتی اسرائیلی که در آن روز جان خود را از دست دادند «کشته شده اند»، این امر توجیهی داخلی دارد. اما وقتی روزنامه نگاران و سیاستمدارانی که کشتار بیش از 36000 نفر از ساکنان غزه را – حدود نیمی از آنها کودکان و نوجوانان – به عنوان «حق دفاع مشروع» اسرائیل می دانند، چنین تعصب و دروغگویی مغرضانه ابعاد نفرت انگیزی پیدا میکند.
درخواست گانتس یادآوری می‌کند که تاکنون هیچ تحقیق رسمی و در نتیجه هیچ نتیجه تحقیقی عمومی و قابل تأیید در مورد این رویداد وجود نداشته است. پس از 7 اکتبر، همه مقامات نظامی و سیاسی مرتبط اسرائیل قول داده بودند که «همه چیز را به طور کامل بررسی کنند» و به طور کامل همه چیز را در مورد آنچه در آن روز اتفاق افتاده است روشن کنند. اما فقط بعداً، پس از جنگ، زیرا در حال حاضر تمام تلاش‌ها فقط باید بر روی جنگ متمرکز باشد.

چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟ در ابتدا وانمود می شد که «موارد ضروری» در ژانویه یا فوریه سال جاری «انجام خواهد شد». اکنون زاخی هانگبی، مشاور امنیت ملی، در مصاحبه ای با رادیو کان اسرائیل در روز چهارشنبه فاش کرد که انتظار می رود هفت ماه دیگر درگیری ادامه یابد. بنابراین تا پایان سال. و این ممکن است آخرین حرف نباشد.

درخواست شفافیت

علاوه بر این، رسانه های اسرائیلی در این هفته گزارش دادند که تحقیقات متعددی در مورد 7 اکتبر در حال انجام است. یکی از آنها در چارچوب ارتش انجام می شود. در ابتدا قرار بود تا ژوئن به پایان برسد، در حالی که اکنون از اکتبر صحبت می شود. تحقیق دیگری توسط سرویس امنیت داخلی شین بت انجام می شود که انتظار می رود دیرتر به پایان برسد. هنوز مشخص نیست که در این زمینه های سازمانی چه مشکلاتی بررسی خواهد شد و نتایج چگونه باید شفاف شود.

گانتس در این مورد کمی واضح تر صحبت کرده است:

فرآیندهای تصمیم گیری در سطح سیاسی و امنیتی قبل از 7 اکتبر باید مورد بررسی قرار گیرد.
تصمیمات خاص مقامات مسئول حفاظت از مرزهای اسرائیل باید بررسی شود.
اقدامات نیروهای عملیاتی و اطلاعاتی در طول حملات 7 اکتبر باید بررسی شود.
رویدادهای 7 اکتبر «در رابطه با تعهدات اسرائیل طبق قوانین بین الملل» باید بررسی شود.
به نظر می رسد که یک تحقیق دولتی عمدتاً به سوالات فوری مردم اسرائیل می پردازد که چرا نیروهای نظامی ظاهراً برای حمله برنامه ریزی شده و آماده ماه ها از غزه کاملاً آماده نبودند. نیویورک تایمز در 30 نوامبر، احتمالاً از منابع داخلی با اطلاعات موثق، گزارش داد که فرماندهی نظامی اسرائیل حداقل یک سال قبل از 7 اکتبر از یک سند 40 صفحه ای حاوی برنامه حمله فلسطینی ها مطلع بوده است. با این حال، این سند و هشدارهای مرتبط از سوی بخش پرشمار جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات نظامی نادیده گرفته شد. گزارش‌های ناظران پیشرو که ماه‌ها فعالیت‌های فزاینده‌ای را در منطقه مرزی غزه مشاهده کرده بودند نیز نادیده گرفته شد. بسیاری از این سربازان که عمدتاً جوان بودند در 7 اکتبر زمانی که یکی از پایگاه‌های آنها تصرف شد، کشته شدند.

تل آویو چه می دانست؟

سوال کلیدی دیگر این خواهد بود که چرا برگزاری جشنواره موسیقی در چند کیلومتری حصار مرزی پس از بحث و جدل اولیه در این مورد، مجوز داشت. علاوه بر این، در شب 7 اکتبر دو کنفرانس تلفنی با حضور عالی ترین فرماندهی نظامی – در نیمه شب و 3:30 صبح – برگزار شد، زیرا نشانه هایی از یک حمله قریب الوقوع مشاهده شده بود، همانطور که روزنامه آنلاین تایمز اسرائیل در 5 دسامبر به طور مفصل فاش کرد. چرا تصمیم گرفته شد که این رویداد ادامه یابد و حتی به برگزارکنندگان نیز هشدار داده نشد؟
احتمالاً مهمترین سوال سیاسی، اینکه در آن روز واقعاً چه اتفاقی افتاده و چه چیزی داستان های تبلیغاتی است، هرگز موضوع تحقیق نخواهد بود. جروزالم پست در 27 ژانویه گزارش داد که طبق یک نظرسنجی، 63 درصد از مردم اسرائیل متقاعد شده اند که در 7 اکتبر «هولوکاست» رخ داده است. تنها 23 درصد معتقد بودند که این امر کوچک شمردن «محو یهودیان» تاریخی توسط رایش آلمان است. این نظریه که پیش‌فرض اساسی جنگ‌افروزی اسرائیل در غزه است، از سوی دولت تضعیف نخواهد شد و زیر سوال نمیرود. اما اینکه در 7 اکتبر نیز افرادی توسط «آتش دوستانه» یعنی توسط نیروهای اسرائیلی کشته شدند، «تئوری توطئه» مغرضانه نیست، بلکه بر اساس تحقیقات رسانه های اسرائیلی می توان آن را قطعی دانست. تنها سوالی که باقی می ماند این است که این کشتار دوستانه چه سهمی در  تعداد کل قربانیان داشته است. همچنین مسلم است که برای روایت‌های به‌ویژه مؤثر و تحریک‌آمیز، مانند نوزادان زنده سوزانده شده یا کودکانی که ابتدا دستبند زده و سپس تیرباران شده‌اند، نه تنها هیچ مدرکی وجود ندارد، بلکه با تعداد دقیق قربانیان که برای همه صحنه‌ها مشخص شده است، نیز تناقض دارد.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress