یک پهپاد متعلق به اداره اطلاعات نظامی اوکراین (HUR) به طور موفقیت آمیز یک رادار معروف به فراتر از افق روسی یا سیستم رادار هشدار زودهنگام روسیه «Voronezh M» را در فاصله ای بی سابقه بیش از 1800 کیلومتر، در شهر اورسک در منطقه اورنبورگ هدف قرار داد.

اگر این خبر تارنماهای اوکراینی حقیقت داشته باشد این دومین سیستم  رادار هشدار زودهنگام روسیه که در عرض سه روز گذشته آسیب جدی دیده است. روسیه فقط ۸ سیستم رادار هشدار دهنده ضد حمله اتمی دارد که دو عدد از آن توسط اوکراین مورد حمله قرار گرفته. نابودی این سیستم ها نقض توافق اتمی بین آمریکا و روسیه است که در آن قید شده حمله به آنها به معنی آغاز جنگ اتمی است!  روسیه عملا ۲۵ درصد دفاع اتمی خود را در عرض ۲ روز است دست داده و در مقابل حملات هسته‌ای از آسیای جنوبی، خاورمیانه و منطقه مدیترانه عملا بی دفاع شده است.

روسیه در رسانه های داخلی خود هنوز هیچ خبری را در مورد این حمله منتشر نکرده که به منطقه ای صورت گرفته که ۱۸۰۰ کیلومتر از مرز اوکراین فاصله دارد.

با سرعتی غیر قابل تصور جهان رو به نابودی میرود و آمریکا دگمه مرگ در روسیه و اروپا را فشار میدهد.


بیانیه زیر پس از حمله اوکراین به سیستم راداری اول در کراسنودار منتشر شده.


ترجمه مجله هفته


بیانیه مطبوعاتی – سطح هشدار قرمز: حمله اوکراین به رادار هشدار زودهنگام روسیه باعث ایجاد یک جنگ جهانی هسته ای می شود

در شب چهارشنبه به پنجشنبه، پهپادهای اوکراینی به ایستگاه رادار Armavir در منطقه Krasnodar در جنوب غربی روسیه که بخشی از سیستم رادار هشدار زودهنگام روسیه برای شناسایی حمله ICBM است، حمله کردند. این رادار یکی از ستون‌های سیستم هشدار هسته‌ای روسیه است که به همراه سایر تاسیسات مشابه، نقشی اساسی در امنیت استراتژیک فدراسیون روسیه ایفا می‌کند. این حمله فراتر از تشدید تنش‌ها با اوکراین، جهان را یک قدم به لبه جنگ هسته‌ای ترموهسته‌ای نزدیک‌تر کرده است.

دمیتری روگوزین، سناتور روسیه و رئیس سابق روس‌کاسموس، در واکنش به این تحول گفت که اگرچه می‌توان تصور کرد که یک اوکراینی پشت این قضیه باشد، اما در واقع واشنگتن «یک راهزن بی‌مسئولیت» را برای انجام کار کثیف خود استخدام کرده است. روگوزین در کانال تلگرام خود نوشت: «بنابراین، ما نه تنها در حال نزدیک شدن به پرتگاه هستیم، بلکه در حال حاضر درست در لبه آن ایستاده‌ایم، فراتر از آن، اگر دشمن در قبال چنین اقداماتی متوقف نشود، فروپاشی غیرقابل بازگشت امنیت استراتژیک قدرت‌های اتمی آغاز خواهد شد.»

این جنون باید فوراً متوقف شود. حمله به Armavir تنها چند روز پس از مانورهای هسته‌ای تاکتیکی علنی روسیه انجام شد. آیا قرار است این پیام به پوتین منتقل شود: شما بلوف می‌زنید؟ بازی با آتش هسته‌ای و تهدید به نابودی یک ابرقدرت هسته‌ای که در حال حاضر در جنگ است، خطر نابودی کل بشریت را به همراه دارد.

هلگا زپ-لا روش، بنیانگذار موسسه شیلر، در 24 مه در یک نشست ائتلاف بین‌المللی صلح، توجه مردم را به راه‌حل‌های بحران جلب کرد. او تأکید کرد که غرب باید به سیاست ژئوپلیتیکی که به مردم القا می‌کند روسیه و چین دشمنان ما هستند، پایان دهد و در عوض یک معماری امنیتی و توسعه‌ای جدید ایجاد کند که منافع همه ملت‌ها را در نظر بگیرد. او گفت: «اگر این اتفاق نیفتد، من از احتمال وقوع جنگ جهانی سوم به طور تقریبی 100 درصد می‌ترسم.»

کارشناسان نظامی و خبری متعددی که توسط موسسه شیلر مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، نگرانی عمیق خود را از حمله Armavir و پیامدهای آن ابراز کرده‌اند:
دکتر تئودور پستول، استاد بازنشسته علوم، فناوری و امنیت ملی در موسسه فناوری ماساچوست، کارشناس سلاح‌های هسته‌ای:

«سیستم هشدار زودهنگام ماهواره‌ای روسیه بسیار محدود است و نمی‌تواند نقاط کوری را که در اثر آسیب به رادار ایجاد شده‌اند، جبران کند. کریدورهای هشدار رادار اطلس، اقیانوس آرام و شمال مهم‌تر هستند و روس‌ها همچنین رادارهایی در مسکو دارند. با این حال، رادارهای مسکو فقط در مراحل بعدی یک تهدید را شناسایی می‌کنند، که منجر به زمان‌های هشدار و تصمیم‌گیری کوتاه‌تر می‌شود و در نتیجه احتمال یک تصادف فاجعه‌بار را افزایش می‌دهد.
فرماندهان نیروهای موشکی استراتژیک که در خدمت رهبری سیاسی هستند، احتمالاً به شدت نگران هستند و چاره‌ای جز جدی گرفتن این وضعیت ندارند. آنها به طور قطع نیروهای هسته‌ای خود را در حالت آماده‌باش بالاتری قرار خواهند داد که این امر احتمال تصادفاتی را که می‌تواند منجر به یک جنگ هسته‌ای ناخواسته جهانی شود، بیشتر افزایش می‌دهد.»

استیون استار، استاد دانشگاه میزوری، کارشناس جنگ هسته‌ای:

«ایالات متحده حملات موشکی را به سیستم هشدار زودهنگام هسته‌ای روسیه (FWS) آغاز کرده است که از مجموعه‌ای از رادارهای زمینی و ماهواره‌ها تشکیل شده است. هرگونه حمله به این سیستم‌های FWS می‌تواند سیستم واکنش هسته‌ای روسیه را فعال کند. بنابراین، این حمله هدفمند ایالات متحده فوق‌العاده خطرناک است. واشنگتن در حال انجام یک بازی هسته‌ای بسیار بی‌احتیاطی با روسیه است.
من نمی‌دانم که آیا تاسیسات مشابه روسی دیگری در برد موشک‌های ATACMS یا شاید حتی موشک‌های Taurus آلمان که برد بیشتری نسبت به ATACMS و موشک‌های Storm Shadow بریتانیا دارند، وجود دارد یا خیر. متاسفانه، به زودی ممکن است بفهمیم، زیرا دیوانگان در واشنگتن، کی‌یف و بروکسل مصمم به شروع جنگ جهانی سوم به نظر می‌رسند.»

سرهنگ بازنشسته دکتر ویلفرد شرایبر، پژوهشگر ارشد در موسسه سیاست‌های بین‌المللی WeltTrends، پوتسدام:

«واضح است که نیروهایی در اوکراین و همچنین در ناتو وجود دارند که حاضرند خطر رویارویی نظامی مستقیم بین ناتو و روسیه را به جان بخرند. سیاست آلمان عاقلانه است که هشدارهای روسیه مبنی بر وقوع یک جنگ جهانی جدید را جدی بگیرد و از عبور از خطوط قرمز نهایی جلوگیری کند. به عنوان یک کشور صنعتی مدرن در قلب اروپا، آلمان در صورت وقوع یک درگیری بزرگ اروپایی، حتی بدون استفاده از سلاح هسته‌ای، توانایی جنگ ندارد. سیاست آلمان باید تمام تلاش خود را برای کاهش تنش در درگیری‌های نظامی فزاینده و تلاش برای حل دیپلماتیک این درگیری به کار گیرد.»

سرهنگ بازنشسته ریچارد بلک، سناتور سابق ویرجینیا:

«این ادامه الگویی است که در آن نیروهای ناتو متوجه می‌شوند که در حال از دست دادن جنگ در اوکراین هستند و خطوط دفاعی ضعیف می‌شوند، اما پاسخ ناتو تشدید جنگ است. این اتفاق تصادفی نیست، بلکه آگاهانه است. این اولین حمله به سه‌گانه هسته‌ای روسیه نیست. ایدئولوگ‌ها شاهد فروپاشی دنیای خود هستند، پس از اینکه پرچم رنگین‌کمان را بر فراز کشورهای محافظه‌کار برافراشتند و جنگ‌های ابدی به راه انداختند. آنها ناامید هستند و حاضرند برای رهایی از بن‌بست تا جنگ هسته‌ای پیش بروند. آنها یک سری گام‌های کوچک برمی‌دارند و فکر می‌کنند که «آنها واکنش نشان نمی‌دهند»؛ بنابراین یک گام کوچک به دنبال دیگری می‌آید تا زمانی که یکی از آنها روی مین می‌رود و ما خود را در جنگ جهانی سوم می‌بینیم. من گفتم، هلگا گفت. پوتین کاملاً از انکار واقعیت توسط غرب آگاه است، که همیشه ادعا می‌کند که او فقط شمشیر را در هوا میچرخاند، اما اینطور نیست – او غرب را از واقعیت خطرناک آگاه می‌کند.»

ژنرال بازنشسته دومینیک دلاوارده، کارشناس اطلاعاتی فرانسه:

«من انتظار دارم که ارتش ایالات متحده در یک موقعیت حیاتی عقلانی‌تر و آگاهانه‌تر از غیرنظامیان رفتار کند.»

گراهام فولر، دیپلمات سابق، مقام سابق سیا و معاون رئیس شورای اطلاعات ملی:

«بدون حمایت کامل ایالات متحده، این به طور واضح امکان‌پذیر نبوده است. من نمی‌توانم در این مورد به طور دقیق و مناسبی اظهار نظر کنم تا زمانی که اطلاعات بیشتری داشته باشم، اما این امر نشان میدهد که اوضاع به وضوح در حال تشدید است و من آن را بررسی خواهم کرد.»

پروفسور ریچارد ساکوا، استاد بازنشسته سیاست روسیه و اروپا در دانشگاه کنت (بریتانیا)؛ نویسنده شناخته شده بین‌المللی در مورد روسیه و اوکراین:

«چرخه با سرعت بیشتری می‌چرخد، به خصوص پس از آنچه بلینکن به اوکراین گفت: «شما می‌توانید با موشک‌های ما هر کاری که می‌خواهید انجام دهید.» این نشان می‌دهد که رهبری آمریکا چقدر غیرمسئولانه رفتار می‌کند. ما در حال حرکت به سمت تشدید هسته‌ای هستیم. غرب در حال شکست در اوکراین است و به همین دلیل برای جلوگیری از شکست، به تشدید اوضاع ادامه می‌دهد.»

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress