حمله اوکراین به رادار هشدار زودهنگام روسیه را هدف قرار داد. گفته می‌شود ایالات متحده به روسیه در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای هشدار داده و تهدید به «حمله نابود کننده» به اهداف روسی در اوکراین کرده است.

نویسنده: راینر لاوترباخ

یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

در حمله پهپادی اوکراین به یک فرودگاه نظامی روسیه در نزدیکی آرماویر در منطقه کراسنودار، که در شب پنجشنبه رخ داد، یک ایستگاه هشدار زودهنگام هسته‌ای که در آنجا قرار داشت، آسیب دید. به گفته مقامات روسی، این تأسیسات برای شناسایی حملات احتمالی از جنوب غربی به روسیه طراحی شده است و به طور خاص منطقه مدیترانه را پوشش می‌دهد. شدت آسیب‌ها هنوز مشخص نیست. وب سایت آمریکایی «The War Zone» با بررسی تصاویر ماهواره‌ای از این تأسیسات، نتیجه گرفته است که خسارات وارده باید قابل توجه باشد.

تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی از سوی روسیه در مورد این حمله منتشر نشده است. رسانه‌های دولتی روسیه نیز آشکارا سعی در سکوت در مورد این حادثه دارند. گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که آیا این تأسیسات که اکنون ویران شده است، می‌توانست موشک‌های آمریکایی ATACMS را که در حال نزدیک شدن هستند، شناسایی کند یا خیر. اوکراین در روزهای اخیر با استفاده از این سیستم‌های تسلیحاتی، چندین حمله موفق را به مواضع پدافند هوایی روسیه در کریمه انجام داده است. موفقیت این حملات نشان می‌دهد که این احتمالاً  صورت نگرفته است.
اهمیت سیاسی حمله به رادار از این جهت بیشتر می‌شود که «آسیب یا نابودی عناصر استراتژیک دفاعی روسیه» یکی از دلایلی است که طبق دکترین عملیاتی نیروهای هسته‌ای روسیه که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، می‌تواند منجر به حملات اتمی شود.

بنابراین، اگر این حمله هدفمند بوده باشد، باید آن را به عنوان تلاشی از سوی اوکراین – و احتمالاً ناتو که در پشت سر آن قرار دارد – برای «آزمایش» دکترین هسته‌ای روسیه تلقی کرد، به خصوص با توجه به مانور جاری نیروهای هسته‌ای روسیه با تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی.

در همین راستا، گفته می‌شود که ایالات متحده به شدت به روسیه در مورد هرگونه استفاده اتمی، حتی به صورت نمایشی، هشدار داده است. رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان، در گفتگو با روزنامه گاردین در روز شنبه گفت که واشنگتن به مسکو آسکارا اعلام کرده است که در صورت چنین اقدامی، ایالات متحده «به طور فوری یک حمله نابود کننده با تسلیحات متعارف به همه اهداف روسیه در اوکراین» انجام خواهد داد.
سیکورسکی همچنین این عقیده را مطرح کرد که «اروپا» باید یاد بگیرد که چگونه «بازی تشدید» را بهتر کنترل کند. او گفت که هر کس دائماً «خطوط قرمز» خود را ترسیم می‌کند، فقط روسیه را به تشدید درگیری از طرف خود تشویق می‌کند. در عوض، هدف باید «ایجاد عدم اطمینان در ولادیمیر پوتین» باشد.
روسیه در طول آخر هفته نیز حملات خود به اوکراین را ادامه داد. به گفته مقامات اوکراینی، در پی اصابت موشک «ایسکاندر» به یک فروشگاه لوازم ساختمانی در خارکف در روز شنبه، ۱۲ نفر کشته و ۴۳ نفر زخمی شدند. تا روز یکشنبه، هنوز ۱۷ نفر زیر آوار مفقود بودند. روسیه در شب شنبه به یک فرودگاه نظامی در منطقه خملنیتسکی که قرار است محل استقرار جنگنده‌های F-16 آمریکایی در آینده باشد و همچنین یک انبار موشک‌های ATACMS آمریکا در پاوهلوهراد در منطقه دنیپروپتروفسک حمله کرد. روز یکشنبه نیز در بسیاری از نقاط اوکراین آژیر خطر به صدا درآمد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در سخنرانی ویدئویی شبانه خود در روز شنبه از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، خواست که نظر خود را تغییر دهد و در نشست صلح که قرار است در روزهای 15 و 16 ژوئن در سوئیس برگزار شود، شرکت کند. کاخ سفید اعلام کرده است که بایدن در این روزها در کالیفرنیا با اهداکنندگان بالقوه کمپین انتخاباتی خود ملاقات خواهد داشت. عدم حضور او به طور واضح از اهمیت تبلیغاتی این نشست در سوئیس خواهد کاست. روسیه به طور رسمی به این نشست دعوت نشده است، چین و آفریقای جنوبی در آن حضور نخواهند داشت و برزیل در نهایت در سطحی پایین‌تر حضور خواهد داشت. هند تاکنون در مورد حضور خود در این نشست تصمیم نگرفته است.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress