نویسنده: پتر اکاپوف
منبع: ریا نووستی
ترجمه مجله هفته


بایدن جورج کلونی را به ولودیمیر زلنسکی ترجیح داد – سه هفته قبل از «اجلاس صلح» در سوئیس، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا در اواسط ژوئن به جای جمهوری آلپ به کالیفرنیا سفر خواهد کرد. در آنجا یک مراسم جمع آوری کمک مالی برای کمپین ریاست جمهوری بایدن برگزار خواهد شد – و باراک اوباما، جورج کلونی و جولیا رابرتز از جمله حاضران خواهند بود. بلومبرگ درباره حضور برنامه ریزی شده بایدن در آنجا می نویسد – و اگر این موضوع تأیید شود، می توان از قبل از شکست اجلاس با دقت برنامه ریزی شده برای اوکراین صحبت کرد. بدون بایدن، وضعیت آن به طور قابل توجهی کاهش می یابد – به این معنی که شانس جذب رهبران جنوب جهانی به صفر می رسد. اما این کنفرانس به این دلیل شکست نمی خورد که بایدن نمی آید – این رئیس جمهور آمریکا نمی آید زیرا این رویداد به درستی آماده نشده است.

با این حال، بایدن حتی نیازی به تلاش زیادی برای شرکت در «اجلاس اوکراین» نداشت – ملاقات در بورگنشتوک به طور خاص به اجلاس «گروه هفت» در رم که در 14 ژوئن به پایان می رسد، اختصاص دارد. یعنی کافی بود فقط از طریق آلپ پرواز کند – و در میان رهبران جهان که از «مبارزه برای صلح در اوکراین» حمایت می کنند، قرار گیرد و در عین حال خواسته هایی را از روسیه مطرح کند.
اما چیزی درست پیش نرفت – رهبران زیادی جمع نمی شوند و «فرمول صلح» به سبک زلنسکی محبوب نیست. سوئیس 120 دعوت نامه ارسال کرد، اما به تازگی مشخص شد که تاکنون 60 کشور موافقت خود را اعلام کرده اند که نیمی از آنها اروپایی هستند. با این حال، این کنفرانس برای اروپایی ها برنامه ریزی نشده بود، بلکه برای جذب کشورهای جنوب جهانی، به ویژه کشورهای کلیدی، طراحی شده بود. اما با آنها همه چیز خوب پیش نمی رود – از کشورهای شاخص، برزیل و احتمالاً هند قطعاً حضور خواهند داشت، اما نه در سطح عالی ترین مقامات. تقریباً مسلم است که چین حضور نخواهد داشت (در بدترین حالت، به اعزام نماینده ویژه خود در امور اوکراین به عنوان ناظر بسنده خواهد کرد)، و رهبران اکثریت کشورهای جهان اسلام نیز حضور نخواهند داشت (موضع ایالات متحده در قبال غزه بار دیگر «بی طرفی» و «موفقیت» صلح طلبی آمریکا را تأیید کرد). حتی رئیس جمهور فنلاند به جمع آوری مهمانان پیوسته است – به درخواست زلنسکی، او با روسای جمهور جنوب جهانی تماس می گیرد و از آنها می خواهد که به سوئیس بیایند.

اما دعوت مصرانه کشورهای غیر غربی کارساز نیست – همه آنها می فهمند که می خواهند از آنها به عنوان سیاهی لشکر در نمایش «اتحاد جهانی علیه روسیه» که غرب در نظر گرفته است استفاده شود. در این شرایط، ایالات متحده و اوکراین حتی سعی می کنند اولویت های دستور کار اجلاس را تغییر دهند – اکنون به جای بحث در مورد طرح زلنسکی برای «وادار کردن روسیه به صلح»، قرار است مشکلات امنیت غذایی و هسته ای ناشی از درگیری در اوکراین و همچنین تبادل اسرای جنگی مورد بحث قرار گیرد. به عبارت دیگر، مهم است که به هر قیمتی که شده نمایندگان (و حتی بهتر، رهبران) را از هر چه بیشتر کشورها به سوئیس جذب کنید – برای همان نمایش «همه علیه روسیه».

همین هدف را، به هر حال، دیروز «اطلاعیه ای از منابع روسی» از طریق رویترز انجام داد که گویا «پوتین آماده است جنگ در اوکراین را از طریق مذاکرات آتش بس که خطوط فعلی درگیری را به رسمیت می شناسد، متوقف کند». مهم نیست که این یک حدس و گمان مطلق است – زیرا این «اطلاعات» را می توان به عنوان یک دلیل دیگر برای آمدن به سوئیس به جنوب جهانی فروخت: ببینید، همه چیز برای مذاکره آماده است و شما نیز می توانید در رسیدن به صلح سهم خود را ایفا کنید.

با این حال، تمام این هیاهو فقط یک چیز را تأکید می کند – اجلاس سوئیس حتی قبل از شروع آن با شکست مواجه می شود. بنابراین برای بایدن هم کار و نقشی در آنجا در نر گرفته نشده- بهتر است سعی کند شانس های از دست رفته خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر نجات دهد. اگر اطلاعات مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا کالیفرنیا را به سوئیس ترجیح داده است تأیید شود، زلنسکی فقط می تواند نسخه ای از نقاشی «عبور سووروف از آلپ» را به کاخ سفید بفرستد – تا پیرمرد بایدن را شرمنده کند.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress